سوگواره هنر عاشورایی عظمت حماسه عاشورا را جهانی می‌كند

مهر , 10 خرداد 1394 ساعت 11:11

داور سوگواره هنر عاشورایی بیان کرد ارسال آثار هنرمندان ارامنه به جشنواره «سوگواره هنرهای عاشورایی» به معنای برقراری ارتباط سایر ادیان با این موضوع و نشانگر عظمت و گستردگی حماسه عاشورا است.


احمد آقا قلی‌زاده داور چند دوره «سوگواره هنر عاشورایی» گفت: راهی كه دبیرخانه جشنواره در بین المللی كردن جشنواره پیش گرفته قابل تقدیر است، البته باید توجه داشت اینكه فكر كنیم این جشنواره بین المللی شده است و باید كل جهانیان را دربر گیرد، تصوری غلط است. چون واقعه كربلا مخصوص شیعیان است و جایگاه آن در میان اهالی تشیع معنا پیدا می‌كند. البته این مسیر شاید راهی باشد تا به وسیله هنر، هنرمندان سایر كشورهای غیرمسلمان نیز نسبت به نهضت حسینی شناخت پیدا كنند.

وی توضیح داد: در دوره‌های گذشته، عده‌ای از هنرمندان ارامنه آثار خود را به جشنواره فرستاده بودند و از آنجایی كه بخشی از این جشنواره به ارتباط هنرمند با موضوع جشنواره برمی‌گردد، مشاهده كردیم كه این هنرمندان ارتباط حسی خوبی با موضوع برقرار كرده بودند كه این موضوع، عظمت و گستردگی حماسه عاشورا را می‌رساند.

آقا قلی زاده در باره راهكارهای سریع‌تر پیمودن مسیر بین‌المللی جشنواره بیان كرد: دبیرخانه قوی و منظم برگزار شدن زمان جشنواره یكی از مواردی است كه در جشنواره‌های بین‌المللی همواره ركن اساسی آن به شمار می‌رود. اگر در زمان این سوگواره نیز بخواهد مثل سایر جشنواره‌های داخلی، خللی وارد شود، مطمئنا استقبال خوبی از آن صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: عاشورا یك موضوع تاریخی و مهم در جامعه شیعیان كشور است كه باید دبیرخانه جشنواره با لحاظ كردن این موضوع به انتخاب داورانی معتقد بپردازد و همچنین با انتخاب كردن داوران بین‌المللی شیعه در هرچه بهتر برگزار كردن جشنواره بكوشد.

این گرافیست كشورمان در خصوص ایراداتی كه به تكراری بودن داوری بعضی جشنواره‌ها وارد می‌شود، گفت: در خیلی از موارد تكرار داوران در دوره‌های متعدد جشنواره نه تنها ایراد نیست بلكه به داوران كمك می‌كند تا با تجربه حضور خود متوجه سیاست‌های برگزار كننده شوند و هم آن اثاری كه ارتباط خوبی با موضوع جشنواره برقرار كرده‌اند انتخاب كنند


کد مطلب: 25038

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25038/سوگواره-هنر-عاشورایی-عظمت-حماسه-عاشورا-جهانی-می-كند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir