کلیشه، جزئی از سینمای دینی است

ایکنا , 10 خرداد 1394 ساعت 11:45

کارگردان فیلم تلویزیونی «حج پاکان» گفت: کلیشه بخشی از سینمای دینی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما مهم اینجاست که بدانیم چگونه از کلیشه به طرز شایسته استفاده کنیم.


هادی رحیمی خواص، کارگردان تلویزیون با بیان این‌که کار کردن برای فیلمساز در حوزه سینمای دینی راحت‌تر است، گفت: من در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده‌ام و از همان ابتدا با فرهنگ مذهبی بزرگ شده‌ام و هم اکنون نیز گرایشات من به همین سمت است. گواه این ادعا هم چهار فیلمی است که در این حوزه ساخته‌ام.

وی افزود: چرایی کار در این حوزه، جدا از علاقه قلبی من، به توانایی که در این حوزه دارم نیز بر می‌گردد، چون احساس من این است که در این حوزه بهتر می‌توانم کار کنم. به ویژه زمانی که می‌خواهم فیلمنامه بنویسم، قلمم برای داستان مذهبی بهتر روی کاغذ می‌رود.

این فیلمساز درباره ویژگی داستان‌های دینی چنین گفت: یک مطلبی را به روشنی درباره ویژگی فیلم‌های دینی بگویم. آن نیز این است که این دست تولیدات معمولاً کلیشه‌های خاص دارند که در تمامی آثار وجود دارد، اما این توانایی کارگردان است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان این کلیشه را به طرزی خوب و زیبا در کار استفاده کرد.

پرداختن به شخصیت‌های مثبت در آثار دینی سخت‌ است

وی در پاسخ به این سؤال که شخصیت‌پردازی در فیلم‌های دینی چه ویژگی دارد، عنوان کرد: از نظر من پرداختن به شخصیت‌های مثبت در فیلم‌های دینی سخت‌تر از شخصیت‌های منفی است. دلیل من نیز این است که برای نقش‌های منفی محدودیتی وجود ندارد و کارگردان می‌تواند به راحتی هر مانوری که می‌خواهد روی شخصیت بدهد، اما این نقش مثبت است که به شدت کار کردن در آن سخت است، چون معمولاً در این نقش‌ها، الگوهای تکراری به وفور موجود است.

رحیمی درباره تجربه جدید خود «گاهی می‌شود» چنین توضیح داد: من ایده کارهایم را از محیط پیرامون خود وام می‌گیرم در «گاهی می‌شود» به موضوعی پرداختم که به وضوح آن را در یکی از روستاها تجربه کرده بودم. این داستان از نگاه من، کشش بالایی را برای تبدیل شدن به فیلم دارا بود. دزدی که به واسطه همسفر شدن با یک روحانی متحول می‌شود، البته شاید در قدم اول داستان تکراری به نظر آید، اما داستانک‌هایی که در آن قرار داده شده بر جذابیت کار افزوده است.

وی متذکر شد: برخی سخت‌گیری‌ها و حساسیت‌های بی‌موردی که در حوزه کارهای دینی در سیما وجود دارد باعث شده شخصیت‌های مثبت در کارهای مذهبی آن جذابیت لازم را نداشته باشد، این در حالی است که اگر چنین نباشد با توجه به دانش فیلمنامه‌نویسان شاهد اتفاقات بسیار خوبی در کارهای مناسبتی سیما خواهیم بود.

کارگردان فیلم تلویزیونی «حج پاکان» در پایان تصریح کرد: اگر فیلمسازی که کار دینی می‌کند به مضمون فیلمش اعتقاد داشته باشد، مطمئنم، فیلم خواهد توانست مخاطب لازم را جذب کند، برای من این اتفاق به روشنی در فیلم اولی که ساخته‌ام (حج پاکان) روی داد. برای اینکه طیف‌های مختلف جذب کار شدند.


کد مطلب: 25040

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25040/کلیشه-جزئی-سینمای-دینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir