تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۰
۰
کد مطلب : ۲۵۰۴۶
کارگردان «آواز پر جبرئیل» مطرح کرد:

جذب و کنجکاوی بیشتر مخاطب با روایت متفاوت از نمایش دینی

جذب و کنجکاوی بیشتر مخاطب با روایت متفاوت از نمایش دینی
محسن معینی، نویسنده و کارگردان نمایش «آواز پر جبرئیل» گفت: زمان آن رسیده است که روند تولید نمایش دینی که بیشتر به روایت تاریخی و بیان برهه‌ای از مقاطع گوناگون دینی اختصاص دارد از شکل سنتی و عرفی آن خارج شده و سر و شکلی متفاوت به خود بگیرد.
وی ادامه داد: قائل بودن به تولید نمایش دینی با استفاده از شیوه‌های سنتی، طراحی فضا با کمک صحنه‌های حجیم و فاخر موجب شده است که اغلب این تولیدات دچار کلیشه شده و حتی با دارا بودن محتوای داستانی جذاب به دلیل تکراری بودن فرم اجرا، جذابیت چندانی را در مواجهه با مخاطب فراهم نکنند.

استفاده از شیوه‌های مدرن تولید نمایش دینی موجب آشنایی‌زدایی مخاطب می‌شود

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: پرداختن به نمایش دینی با استفاده از شیوه‌های مدرن که مخاطب در برخورد با آنها احساس غریبگی کند، موجب آشنایی‌زدایی وی می‌شود و ناخودآگاه مخاطب را بیشتر به روند روایت نمایش متمرکز می‌کند تا درک هر چه بهتری از نمایش داشته باشد.

معینی افزود: روایت خطی از یک ماجرای دینی در تئاتر که در آن روابط میان اشخاص نمایش مشخص است و معمولاً از یک نقطه آغاز شده و در یک نقطه پایان می‌یابد برای مخاطب نمایش دینی آشناست، برای چنین نمایش‌هایی معمولاً از تجهیزات و دکورهای حجیم استفاده می‌کنند که برای تهیه آنها نیز هزینه‌های زیادی صرف شده که به پروسه تولید نمایش دینی تحمیل می‌شود.

طراحی خلاقانه فضای نمایش هزینه‌های تمام شده را کاهش می‌دهد

کارگردان نمایش «بر فرس تندرو» گفت: این در حالی است که اگر از شیوه روایی متفاوتی مانند آنچه که ما اخیراً در نمایش «آواز پر جبرئیل» آن را تجربه کرده‌ایم استفاده شود، چون فضای روایت داستان نمایش از شکل واقع‌گرای آن خارج می‌شود، دیگر نیازی به طراحی صحنه براساس عناصر واقعی مانند آنچه که در پیرامون‌مان وجود دارد نیست و می‌توان فضای نمایش را براساس ذهنیت هنری خلاق طراحی و اجرا کرد که قطعاً از آنچه که طراحی واقع‌گرای صحنه است فاصله داشته و هزینه تمام‌شده نمایش را کاهش خواهد داد.

معینی تأکید کرد: بروز خلاقیت‌هایی به این شکل در تولید نمایش دینی، بر وجوه هنری آن خواهد افزود و علاوه بر تأکید بر روایت یک داستان تاریخ دینی، مخاطب را با یک اثر نمایشی واجد قابلیت‌های هنری و فنی مواجه می‌کند که به این واسطه قادر به نقد و نظر و بررسی کارشناسی در مورد دیدگاه هنری آن خواهیم بود.

وی در پایان گفت: شاید با چنین رویکردی دیگر دیدگاهی فراگیر که گاه غیرمنصفانه در مورد نمایش دینی روا داشته می‌شود و انگ سفارشی و شعاری بودن به آنها زده می‌شود برداشته شده و نمایش دینی توفیقی در جذب حداکثری مخاطب داشته باشد که علاوه بر علاقه‌مندی آنها به تماشای یک روایت دینی، مخاطب حرفه‌ای تئاتر نیز بتواند با دستمایه قرار دادن قابلیت‌های فنی آن، به بحث و جدل پیرامون دیدگاه هنری و فنی گروه سازنده بپردازد.

یادآور می‌شود، نمایش «آواز پر جبرئیل» به نویسندگی و کارگردانی محسن معینی تا ۱۳ خرداد هر روز ساعت ۲۰:۴۵ در تالار اندیشه روی صحنه می‌رود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما