اختتامیه یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت برگزار شد

ایکنا , 12 خرداد 1394 ساعت 10:07

مراسم اختتامیه یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با گزارش کمیسیون‌های عمومی و تخصصی و سخنرانی دبیر همایش و آیت‌الله اراکی، ریاست مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد؛ همچنین عنوان همایش دوازدهم «پیشگویی‌های آخرالزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی» بیان شد.


مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با گزارش کمیسیون‌های عمومی و تخصصی، دبیر همایش و سخنرانی آیت‌الله اراکی، ریاست مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد. همچنین دبیر همایش عنوان همایش سال بعد را «پیشگوئی‌های آخرالزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی» اعلام کرد.

موسوی گیلانی، دبیر کمیسیون شماره یک گفت: در این کمیسیون ۱۹ مقاله ارائه شد که از این تعداد ۷ مقاله خارجی و بقیه ایرانی بودند. سه محور اصلی در این کمیسیون مورد توجه بود. در محور اول بازگشت به فرهنگ و تمدن اسلامی برای حل مشکلات جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت. سه مسئله در این محور عبارت بود از بحران بزرگ جهان اسلام، طرح الگوهای قرآنی و روایی و بررسی میزان گسترش هویت اسلامی در جهان کنونی.

گیلانی ادامه داد: دومین محور کمیسیون شماره ۱، شاخص‌های فرهنگ و تمدن اسلامی و محور سوم بحران‌های پیش روی مسلمانان برای شکل‌گیری تمدن اسلامی بود. این بحران‌ها ذیل دو عنوان رسانه‌ها و فرهنگ حاصل از رسانه‌ها و طرح و ساختن الگوهای اسلامی و نسبت آن با مهدویت مطرح شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبری، رئیس کمیسیون دوم گفت: این کمیسیون میزبان ۱۸ مقاله بود و پنج محور اساسی داشت؛ این محورها عبارت بودند از مفهوم‌شناسی فرهنگ و تمدن مهدوی، آسیب‌شناسی تمدن‌های موجود در جهان معاصر، فرهنگ و تمدن اسلامی، انتظار و هویت تمدنی و ادعیه انتظار.

بسیاری از ابزارهای توسعه راهبردی در دست دشمنان است

در ادامه عصاریان نژاد، رئیس کمیسیون تخصصی دانشگاه عالی دفاع ملی به بیان گزارشی از عملکرد این کمیسیون پرداخت و گفت: در این کمیسیون تخصصی راهبردهای نیل به تمدن زمینه‌ساز ظهور با ۱۴ مقاله بررسی شد و راهکارهای تجویزی عنوان شد.
وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های نیل به این تمدن، منازعه درون تمدنی است که تحت اسلام تکفیری و لیبرالی قابل توصیف است. بسیاری از ابزارهای توسعه راهبردی در دست دشمنان ماست. امروز دستگاه تولید پیام، فکر، هم افزایی، توسعه تفکر راهبردی، علم و پیشرف در دست دشمن است.

در ادامه همایون، دبیر کمیسیون تخصصی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: از طرف دانشگاه امام صادق از برگزار کنندگان به خاطر موضوع اصلی همایش تشکر می‌کنم. این موضوع ارزش و ظرفیت پرداخت بیش از یک همایش را دارد. بنا به بضاعت ما در دانش یک نشست برگزار شده و ۷ مقاله ارائه شد. ما ابتدا گزارشی از وضعیت مهدویت در لیبریا شنیدیم. در ادامه به فقه تمدن‌ساز، ابعاد فلسفی و عرفانی تمدن پرداخته شد.

پس از آنکه رحمتی، ریاست مرکز تحقیقات معاونت نیروی انسانی ناجا به ارائه گزارش کمیسیون مربوط به این مرکز پرداخت، حجت‌الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی، دبیر همایش دکترین مهدویت به ارائه گزارش کوتاه از روند برگزاری همایش پرداخته و بیانیه اختتامیه همایش را قرائت کرد.

پورسیدآقایی گفت: از ۸۰ مهمان خارجی، مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، دانشگاه امام صادق، دانش قم، مرکز تحقیقات و علوم انسانی نیروی انتظامی، دانشگاه دفاع ملی و جامعةالمصطفی تشکر می‌کنم. ما در جمع این همایش از همه مذاهب داریم که نماد وحدت اسلامی است.

بحث مهدویت منشوری با ابعاد متعدد است

دبیر همایش افزود: چهار کمیسیون در دو و نیم روز به بررسی تاثیر انتظار و اندیشه مهدویت در حوزه فرهنگ و تمدن پرداختند. هر یک از محورهای این همایش نیازمند سال‌ها پژوهش است. من به عنوان طلبه حوزه علمیه معتقدم باید ۸ جلد معجم احادیث امام زمان(عج) مورد بررسی سندی و دلالتی قرار بگیرد. بحث مهدویت منشوری با ابعاد متعدد است و جهان معاصر نیازمند این آموزه است.

وی ادامه داد: باید جلوه‌های عالی و زیبای اندیشه مهدوی در عرصه‌های مختلف استخراج شده و به جهانیان عرضه شود. جهان تشنه موعود اسلامی و شیعی است. اگر جهانیان با این اندیشه آشنا شوند، همه شیفته آن خواهند شد، اما ما در این قسمت کوتاهی کردیم.

پورسیدآقایی در ادامه بیانیه اختتامیه را قرائت کرد، در بخشی از بیانیه این همایش آمده است: «در همایش یازدهم و در محافل علمی آنچه امروز مورد توجه اندیشمندان مسلمان قرار گرفته است و جامعه‌شناسان زیادی بر آن صحه گذاشته‌اند، بازگشت دوباره به تمدن اسلامی در سرزمین‌های اسلامی است. مسلمانان از شمال آفریقا تا خاور دور و شبه قاره هند، دور از خشونت، کشتار و تکفیر بر این باور هستند که اگر توده مردم فضیلت سخنان قرآن و پیشوایان دین را بشنوند، به سوی آن گرایش می‌یابند، اما متاسفانه اعمال گروه‌های تکفیری، چهره منفی و خشنی از اسلام را در نگاه غیر مسلمانان به وجود آورده است که باید توسط عالمان شیعه و سنت از ذهن‌ها زدوده شود.»

در بخش دیگری از بیانیه چنین آمده است: «همچنین لازم به ذکر است که با توجه به این رویکرد و بعضی از دسیسه‌های موجود در غرب مبنی بر ارتباط دادن گروه‌های تکفیری به بدنه تمدن اسلامی و مسلمانان و آموزه مهدویت، بنا شد که همایش سال آینده با عنوان «پیشگوئی‌های آخرالزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی» مورد توجه قرار گیرد که از اندیشمندان حاضر انتظار داریم با توجه به سرفصل‌های فراخوان در کنفرانس سال آینده شرکت کنند.»


کد مطلب: 25091

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25091/اختتامیه-یازدهمین-همایش-بین-المللی-دکترین-مهدویت-برگزار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir