تک‌بُعدی به مساجد نگاه نکنیم

فارس , 26 خرداد 1394 ساعت 9:00

این طور نباشد که در مساجدِ ما فقط به یک جنبه توجه شود. بلکه هم مطالب اعتقادی باشد، هم مطالب اخلاقی و سیاسی باشد لذا یک جانبه و یک‌بعدی نگاه نکنیم و اگر یک بُعدی نگاه کردیم طبعاً مسجد، مسجدی نیست که دارای مؤلفه‌های مسجد اسلامی باشد.


آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) به بیان مؤلفه‌هایی که یک مسجد خوب و امام جماعت باید دارا باشد، پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که مسجد خوب می‌تواند دارای آن باشد این است که برای جوانان جاذبه داشته باشد و جاذبه برای جوانان فقط در باب تقواست.

وی با اشاره به اینکه امام جماعت باید خودش نیز عامل به اوامر الهی باشد، اظهار داشت: همان طور که در روایات شریفه داریم «أولُ ما دَخَل وَ آخرُ ما خَرَج»؛ امام جماعت باید اولین نفری باشد که داخل مسجد می‌شود و آخرین نفری هم باشد که از مسجد خارج می‌شود.

این استاد اخلاق تصریح کرد: امام جماعت سعی کند کارها را به جوانان بسپارد و جوانان امور را بچرخانند حتی صدای اذان و قرائت قرآن و دعاها توسط جوانان خوانده شود، جوان باید محور اصلی مساجد باشد و اگر ما این را به جوانان سپردیم بسیاری از مسائل برای ما حل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در مسجد باید همه جنبه‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفت: این طور نباشد که در مساجدِ ما فقط به یک جنبه توجه شود. بلکه هم مطالب اعتقادی باشد، هم مطالب اخلاقی و سیاسی باشد لذا یک جانبه و یک‌بعدی نگاه نکنیم و اگر یک بُعدی نگاه کردیم طبعاً مسجد، مسجدی نیست که دارای مؤلفه‌های مسجد اسلامی باشد.

آیت‌الله قرهی ابراز داشت: باید در مساجد روشنگری حقیقی -نه آنچه که به عنوان جریان‌های سیاسی گروهی تعبیر می‌شود- بیان شود. البته جریان‌های سیاسی که در پرتو ولایت فقیه باشد نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی به بیان خاطراتی از دوران کودکی خویش از مسجد پرداخت و گفت: یکی از نکاتی که در مسجد آیت‌الله دزفولی وجود داشت این بود که روزهای جمعه دعای ندبه برگزار می‌شد، بنده در آن ایام چهار ـ پنج سال بیشتر نداشتم. ایشان بعد از قرائت دعای ندبه پول‌هایی را در دست داشتند و یک یک بچه‌ها را صدا می‌زدند و با مهربانی و لطافت آنها را تقدیم بچه‌ها می‌کردند.


کد مطلب: 25316

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25316/تک-ب-عدی-مساجد-نگاه-نکنیم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir