تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۲
۰
کد مطلب : ۲۵۳۸۵

۵ تا ۳۰ دقیقه بهترین زمان سخنرانی مبلغان طی ماه رمضان

۵ تا ۳۰ دقیقه بهترین زمان سخنرانی مبلغان طی ماه رمضان
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقدیری، معاون امور روحانیان و حوزه‌های علمیه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در خصوص ویژگی‌های سخنرانی‌های ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: در این ماه به دلیل اینکه انسان‌ها روزه می‌گیرند، یکسری از عوامل و زمینه‌های گناه در این ماه کمتر می‌شود، لذا قلب‌های مردم هم برای شنیدن مطالب دینی آماده‌تر است و سخنرانان می‌توانند از این فضا استفاده کنند.

وی ادامه داد: سخنرانی‌های مبلغان در ماه رمضان باید ویژگی‌هایی از نظر محتوایی و ظاهری داشته باشد؛ در قسمت محتوا در خصوص مباحث ترک گناه، توبه، مطالب عرفانی و مطالبی که به صورت ریشه‌ای قلب‌های آنها را بسازد و به تبع آن در زندگی و سبک زندگی آنها تغییر ایجاد کند، می‌تواند مطالب خوبی برای بیان باشد.

بیان احکام شرعی که ظواهر افعال انسان‌ها را می‌سازد بخشی از سخنرانی مبلغان باشد

حجت‌الاسلام تقدیری ادامه داد: نکات تفسیری، اخلاقی و برخی داستان‌ها از زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و بیان احکام شرعی که ظواهر افعال انسان‌ها را می‌سازد نیز می‌تواند بخشی از سخنرانی مبلغان را تشکیل دهد.

وی در خصوص بهترین مدت زمان سخنرانی در این ماه، گفت: از نظر ظاهری بایستی باتوجه به طولانی بودن ساعات روزه داری، مبلغان زمان‌شناسی کنند و مقدار سخنرانی‌ها طوری باشد که ملال‌آور نشود چرا که ضمن اینکه قلب روزه‌دار برای شنیدن صحبت‌ها آماده است، فرد گرسنه و خسته است و حال شنیدن صحبت‌های طولانی و با عبارات سنگین و پیچیده را ندارد و لذا بایستی تا حد امکان کوتاه سخنرانی کرد.

معاون امور روحانیان آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تشریح کرد: برخی مکان‌ها ممکن است صحبت‌های پنج دقیقه‌ای و برخی جاها صحبت‌های ۲۰ و نهایت ۳۰ دقیقه‌ای مناسب باشد و اگر مجموع دقایق سخنرانی از ۳۰ دقیقه بگذرد اثر خود را از دست خواهد داد.

وی افزود: اگر نماز جماعت برپا می‌شود و یا قرآن قرائت صورت می‌گیرد و قرار است سخنران مطلبی را بیان کند این مطلب باید کوتاه و ۵ تا ۷ دقیقه و بدون مقدمه و مأخره و جذاب باشد.
تقدیری ادامه داد: اما اگر جلسه‌ای است که همه نشسته‌اند و آماده شنیدن سخنرانی هستند، طی نیم ساعت می‌توان تفسیر، اخلاق و احکام بیان کرد. اکنون بعد از ساعت ۱۰ شب نیز مجالسی برپا می‌شود که با مناجات همراه است و چون مردم افطار کرده‌اند می‌توان مدت سخنرانی را کمی طولانی‌تر کرد.

وی در خصوص بهترین موضوع‌هایی که می‌توان طی ماه مبارک رمضان در خصوص آنها صحبت کرد، گفت: برخی از واژه‌ها وقتی زیاد به کار می‌رود، حالت کلیشه‌ای پیدا می‌کند و وقتی می‌خواهی در خصوص آن صحبت کنی مردم فکر می‌کنند یک بحث سطحی است در حالی که مبحث عمیقی است که لازم است مدام و به صورت دقیق در خصوص آن صحبت شود از جمله امر به معروف، سبک زندگی و حجاب.

تقدیری افزود: مثلاً وقتی می‌خواهی در خصوص حجاب صحبت کنی همه فکر می‌کنند می‌خواهی در خصوص چادر صحبت کنی در حالی که مباحث عفت و حیا مباحث مهمی است که باید جامعه در خصوص آن آگاهی داشته باشد.

وی در پایان اظهار کرد: مباحثی مانند بیماری‌های روحی (نه روانی) مثل تکبر، خساست، وسواس و ... را می‌توان با یکسری عوامل ایجاد کننده آن و درمان‌های دینی برای مردم مطرح کرد؛ همچنین بحث‌هایی در خصوص صفات الهی و ذکر اسامی و ویژگی‌های الهی از مباحث قابل تأملی است که می‌تواند مفید باشد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما