لزوم ارتباط علمی میان «همایش رضوی» با جریان نمایشنامه‌نویسی رضوی

ایکنا , 6 تير 1394 ساعت 9:49

در «همایش رضوی» که اختصاص به گفتمان تئاتر دینی دارد، مباحث علمی و تئوریک مطرح خواهد شد که باید به عنوان خروجی مناسب، نتایج و تصمیمات آن موجب ارتقای جریان تولید نمایش رضوی شود لذا میان این همایش و جریان عملی نمایشنامه‌نویسی باید ارتباط برقرار شود.


عباس جان‌فدا، نویسنده و کارگردان تئاتر رضوی گفت: جشنواره دهم «تئاتر رضوی» با برگزاری «همایش رضوی» که به گفتمان تئاتر دینی و بررسی ویژگی‌های تئاتر رضوی اختصاص دارد، آغاز خواهد شد که زمان برگزاری آن مردادماه در بجنورد است.

وی ادامه داد: در این همایش که با حضور پیشکسوتان تئاتر به ویژه در عرصه نمایشنامه‌نویسی برگزار خواهد شد، مباحث تئوریک مطرح می‌شود که به نوعی ضمن ارزیابی ویژگی‌های تئاتر رضوی، چالش‌های پیش‌ رو در حوزه تئاتر رضوی مطرح خواهد شد که به نوعی نظریه‌پردازی و تبادل افکار کارشناسی در این زمینه است.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: با همه تأثیرات مثبتی که «همایش رضوی» می‌تواند در بهبود شرایط این جشنواره موضوعی داشته باشد اما تجربه نشان داده است که معمولاً اینگونه همایش‌ها در حد همان طرح مباحث نظری باقی مانده و هیچ خروجی مؤثری در زمینه عملیاتی شدن جریان مستمر و تأثیرگذار تئاتر دینی و ارزشی نخواهند داشت.

وی در ادامه گفت: شاهد این‌گونه اقدامات در ادوار گذشته جشنواره «تئاتر رضوی» نیز بوده‌ایم و مثلاً برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی رضوی که هرساله به میزبانی قزوین برگزار می‌شود برای تشکیل کارگاه‌هایی که مورد حمایت و نظارت کارشناسان قرار گیرند، معرفی می‌شدند و روند تولید نمایشنامه‌های آنها مورد ارزیابی و هدایت قرار می‌گرفت که البته این جریان به دلایل نامعلومی متوقف شد.

کارگردان نمایش دفاع مقدس «۹۰ درصد زندگی» افزود: حالا می‌توان با توجه به ظرفیت مناسب ایجاد شده در جشنواره «تئاتر رضوی» یعنی برگزاری «همایش رضوی» که همانطور که اشاره شد مختص گفتمان تئاتر دینی است و به ویژگی‌های تئاتر رضوی می‌پردازد؛ شرایطی پدید آورد که تصمیمات و نقطه‌نظرات مطرح شده در این همایش برای بهبود شرایط در ارتباطی تنگاتنگ در اختیار حوزه نمایشنامه‌نویسی رضوی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: اگر موقعیتی فراهم شود که جریان حمایتی و نظارت حوزه نمایشنامه‌نویسی رضوی استمرار پیدا کرده و تنها محدود به زمان خاصی همچون مقطع برگزاری جشنواره نشود و نمایشنامه‌نویسان بیشتری ترغیب به نگارش نمایشنامه در حوزه نمایشنامه دینی و رضوی شوند، به مراتب شرایط بهتری را نسبت به گذشته شاهد خواهیم بود.


کد مطلب: 25493

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25493/لزوم-ارتباط-علمی-میان-همایش-رضوی-جریان-نمایشنامه-نویسی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir