سیر نزولی پرداختن به موضوع رمضان در شعر معاصر

ایکنا , 6 تير 1394 ساعت 10:14

یکی از شاعران آیینی کشورمان گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر با سیر نزولی در پرداختن شاعران معاصر به موضوع رمضان و شب قدر روبه رو شده‌ایم.


حمیدرضا شکارسری، شاعر آیینی کشورمان با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر با سیر نزولی در پرداختن شاعران معاصر به موضوع رمضان و شب قدر روبه رو شده‌ایم، عنوان کرد: در سال‌های اخیر پرداختن شاعران به موضوع رمضان کمابیش در حد مضمون‌سازی بوده است.

شکارسری افزود: یکی از دلایل اصلی این امر بُعد معرفتی مقوله ماه رمضان است که با وجه عینی‌گرا و روایت‌گونه شعر معاصر سازگاری ندارد.

این شاعر آیینی کشورمان همچنین گفت: ماه رمضان و شب‌های قدر کمابیش در شعر کهن فارسی منعکس شده است. شاعران کهن ما یا ماه رمضان و شب‌های قدر را موضوع اصلی شعر خود قرار می‌دادند و یا این موضوعات یکی از عوامل مضمون‌ساز آنها بوده است. ولی هر چه به روزگار معاصر نزدیک می‌شویم می‌بینیم کمتر از رمضان به عنوان موضوع شعر استفاده شده است.

ناتوانی شاعران معاصر از استخراج ظرفیت دراماتیک رمضان و شب‌های قدر
شکارسری همچنین گفت: گویا شاعران معاصر ما ظرفیت دراماتیک خلق اثر ادبی را در رمضان نمی‌بینند و قادر به استخراج بُعد هنری از این عنصر معرفتی نیستند.

این شاعر آیینی کشورمان تصریح کرد: در عین حال طی ۳۰ سال گذشته با رشد کمی و کیفی شعر علوی از جمله اشعاری با مضامین حادثه شهادت مولی علی(ع) روبه رو شده‌ایم.

وی ادامه داد: دلیل عمده این امر وجه روایتی حادثه شهادت امیرالمومنین و عینی بودن این واقعه سنگین است. باید برای خلأ محسوس جلوه شب‌های قدر و رمضان در شعر معاصر چاره‌اندیشی شود و نهادهای مرتبط شاعران و هنرمندان جوان را با ابعاد هنری و معنوی رمضان آشناتر کنیم.


کد مطلب: 25495

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25495/سیر-نزولی-پرداختن-موضوع-رمضان-شعر-معاصر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir