تاریخ انتشار
شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۵۵۰۷

تعجیل در ساخت؛ آفت رایج سریا‌ل‌های ماه رمضان

تعجیل در ساخت؛ آفت رایج سریا‌ل‌های ماه رمضان
عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون درباره ویژگی سریال‌های ماه رمضان اظهار کرد: همیشه سریال‌های ماه رمضان سیما جزء آثار پرمخاطب سیما بوده است، چون در ایام ماه مبارک اکثریت مردم اوقات فراغت بعد از افطار را با دیدن سریال‌های تلویزیونی سپری می‌کنند. این اتفاق برای عوامل سازنده سریا‌ل‌های مورد نظر بزرگترین امتیاز محسوب می‌شود، چون کارشان را همه می‌بینند.

وی درباره مضامین سریا‌ل‌های ماه رمضان گفت: آنچه مشخص است در سریال‌های ماه رمضان مهمترین مضمون، موضوعات دینی و اسلامی است، چون فضای مبارک به نوعی چنین آموزه‌های را طلب می‌کند. برای همین سریال‌هایی که در این حوزه تولید می‌شوند، چنین مضمونی دارند. در این میان رویکردها متفاوت است، چون ممکن است در کارهای همچون «پایتخت» یا «دردسرهای عظیم» با زبان طنز به مفاهیم اخلاقی و دینی پرداخته شود یا در کاری چون «گاهی به پشت سر نگاه کن» در قالب داستانی اجتماعی به موضوع مورد نظر پرداخته می‌شود.

«صاحبدلان» نمونه‌ای موفق در سریال‌های مناسبتی

بازیگر سریال «تولدی دیگر» ادامه داد: در سال‌های پیش نیز کارهایی بودند که به صورت مستقیم مضامین دینی را مد نظر داشتند. سریال «صاحبدلان» بهترین و موفق‌ترین نمونه آن است. جدا از نگاه و رویکردهای مختلفی که در ساخت سریال‌های ماه رمضان لحاظ می‌شود باید گفت که معمولاً یک ضعف همیشگی در اکثریت آنها وجود دارد. آن نیز تعجیل است که در اکثریت این کارها دیده می‌شود. به این معنا که برای تولید مجموعه‌های ماه رمضان تنها یک یا دو ماه قبل از ماه رمضان تصویربرداری شروع می‌شود و عموماً تا زمان پخش نیز ادامه پیدا می‌کند؟!

وی به توضیح فوق اضافه کرد: تعجیلی که به آن اشاره شد، دو آسیب بسیار جدی در پی دارد. ابتدا این‌که نیروی بسیار مضاعفی از عوامل گرفته می‌شود، به نحوی که مجبور هستند شبانه‌روز مشغول کار باشند تا سریال را برای پخش برسانند. در ضمن این عجله باعث می‌شود که بسیاری از شاخصه‌های کیفی سریال‌سازی لحاظ نشود. برای همین نیز کیفیت کار به نوعی کاسته می‌شود. درباره این آسیب‌ها نیز بارها سخن گفته شده است، اما نمی‌دانم به چه دلیل پس از سال‌ها هنوز هم این مسئله وجود دارد؛ البته معمولاً کمبود بودجه را دلیل این تعجیل نام می‌برند، اما اطمینان دارم با یک برنامه‌ریزی درست، می‌توان هم در بودجه صرفه‌جویی کرد، هم این‌که از آسیب‌های تعجیل در امان ماند.

بازیگر فیلم «پناهنده» در پاسخ به این که استفاده از کارشناسان دینی تا چه حد به بالا رفتن کیفیت سریال‌های ماه رمضان کمک می‌کند، گفت: به نکته خوبی اشاره کردید. خوشبختانه چند سالی است که در سریال‌های مناسبتی نقش کارشناس مذهبی پررنگ شده است. برای همین هم شکل بیان موضوعات دینی دقیق‌تر و کارشناسانه‌تر شده است، به نحوی که می‌توان گفت مستقیم‌گویی و شعارزدگی در سریال‌های ماه رمضان کمرنگ شده است. این اتفاق در سریال‌هایی که محور آنها موضوعات دینی است بسیار مشخص‌تر است.

تاثیرات سریال‌های ماه رمضان در تعداد تماشاگران ماهواره

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تاثیرگذاری سریال‌های ماه رمضان چنین توضیح داد: هیچ کس نمی‌تواند کتمان کند که در ایام ماه مبارک میزان بینندگان سریال‌های ماهواره به شدت کاهش پیدا می‌کند، زیرا اکثریت مردم تماشاگر سریال‌های تلویزیون هستند. این مسئله روشن‌ترین جواب را دارد و آن این‌که اگر ما کمیت و کیفیت تولیدات نمایشی خود را بالاتر ببریم به راحتی قادر خواهیم بود که سریال‌های ماهواره را به حاشیه برانیم.

اکبری ادامه داد: سریال‌های ماه رمضان در ضمن تلنگری برای مخاطبان است تا بیشتر به رفتار و کردار خود دقت کنند و متوجه شوند بسیاری از کارهایی که آنها فکر خطا بودنش را نمی‌کنند به لحاظ شرعی اشکال دارد. در کلامی این کارها باید مروج سبک زندگی ایرانی – اسلامی باشد، روشی که در کنار داشتن ظاهری دینی در باطن نیز به اصول و قواعد اسلامی پایبند است.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: من در سریال‌های بسیار زیادی بازی کرده‌ام و بازخوردهای مردم را درباره آنها دیده‌ام. برای همین به جرئت می‌گویم که اگر ما سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر را جدی‌تر بگیریم قادر هستیم جامعه‌ای بهتر داشته باشیم، حتی می‌توانیم بسیاری از اصلاحاتی که مد نظرمان است را با زبان نمایش به مردم منتقل کنیم. رسیدن به این خواسته نیز زمانی روی می‌دهد که مسئولان کار هنری کردن را نیاز ثانویه ندانند و به روی آن سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما