مرتضی جوادی آملی:

باید فرهنگ رمضان که همان فرهنگ اعتدال است در جامعه ترویج شود

مهر , 6 تير 1394 ساعت 12:56

مرتضی جوادی آملی در سخنانی در مراسم ضیافت افطاری ریاست جمهوری گفت: فرهنگ الهی رمضان همواره به عدل و اعتدال می خواند و از افراط و تفریط و وحشت و خشونت در گریز است.


جمعی از روحانیون، ائمه جمعه و جماعات پنج شنبه در ضیافت افطاری ریاست جمهوری شرکت کردند.

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری در سخنان خود در این مراسم مسوولیت روحانیون را برای حفظ انقلاب و نظام اسلامی بسیار سنگین دانست و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز داریم و ضروری است که روحانیت برای جامعه وحدت بخش باشد و امیدآفرینی کند.

در ابتدای این مراسم ۴ نفر از روحانیون به ایراد سخنرانی پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در سخنان خود، ماه مبارک رمضان را ماه پاک داشتن صحنه جان و شستشوی عرصه عقل عنوان کرد و اظهار داشت: عالمان و فاضلان حوزه و دانشگاه از دولت تدبیر و امید و اعتدال درخواست دارند که فرهنگ رمضان که همگان را به اعتدال می خواند، ترویج کرده تا باردیگر ایران و ملت ایران بر عرش ادب و فرهنگ در جهان تکیه زنند.

مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه حال که در نظام اسلامی به سر می بریم، شایسته است تا دستاوردهای گرانسنگی که از ضیافت الهی رمضان و این کرامت پروردگاری برای این کشور عظیم و مردم فکور، فهیم و مؤمن به قرآن کریم و عترت عزیز می توان انتظار داشت، بررسی شود و در این باره به نکاتی اشاره کردند که از نظر می گذرانیم.

با تقدیم سلامی خالصانه و تحیتی ارادتمندانه حضور گرانقدر ریاست محترم و محبوب جمهوری اسلامی جناب آقای دکتر روحانی و با امید به قبولی طاعات و اجابت دعوات
و نیز عرض سلام حضور سروران حاضر و فرهیختگان ناظر از حوزه و دانشگاه

در ماهی که انسانها به ضیافت الهی فراخوانده شده و پا از کرامت انسانی فراتر نهاده و در زمرهء اهل کرامت الهی گردیده اند [. شهر دعیتم فیه الی ضیافة الله و جعلتم فیه من اهل کرامة الله] بسیار شایسته است از فضای ضیافت الهی سخن گفتن و به اندیشه کرامت الهی به سر بردن.

ماهی که سید شهور است و سید کتب یعنی قرآن درآن نازل گشته و سید اولیاء یعنی علی مرتضی (ع) در سید لیالی که شب قدر است به وسیلهء سید مرگ که شهادت است به سید رسولان حضرت محمد مصطفی (ص) و سیده زنان عالم حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهراء می پیوندد. صومش جُنّة است و فِطرش مُنّة

تردیدی نیست که مراد از إکرامِ الهی إطعام طعام و پر نمودن أنبان بطن نیست زیرا همهء موجودات عالم و از جمله آن، انسانها در تمام ایام حیاتِ خویش بر خوان بی دریغ الهی مهمانند و این اختصاصی به یک ماه غیر ماههای دیگر ندارد، [وما من دابّة الا علی الله رزقها]

اکنون که در نظام اسلامی به سر می بریم و بدان بالیده و افتخار داریم که بنیانگزار آن معمار کبیر انقلاب امام راحل (قدس سره) است و ارواح پاک و مطهّر هزاران شهید، شاهد و ناظر بر گفتار و کردار و رفتار جامعه، مسئولین و نظام است و رهبری معظّم ولایت فقیه سایه افکن بر همه جهات نظام و ریاست جمهوری شخصیتی روحانی و فرزانه سکّان دار جمهوریت آن است، بسی شایسته است تا بررسی شود چه دستاوردهای گرانسنگی را از آن ضیافت الهی و این کرامت پروردگاری برای این کشور عظیم و مردم فکور، فهیم و مؤمن به قرآن کریم و عترت عزیز می توان انتظار داشت که به پاره ای از آنان اشارتی می رود.

١- آنچه از همه بیشتر در بارگاه الهی چشم نواز است و جانها را به شگفتی وامی دارد، قداست، نزاهت، طهارت و پیراستگی است. ساحت قدس اله از هر آنچه شائبه بدی و زشتی و یا خالطهء إثم و إفک و یا شریکهء ظلم و فساد دارد مبرّا و منزّه است [إن ربک لیس بظلّام للعبید] آنچه زینت این سفرهء ضیافت و زیور این خان کرامت است همانا نزاهت اخلاقی و طهارت نفسانی است، به عبارتی بهترین ارمغان این سفر الهی و برترین تحفهء این مأدبهء ربوبی عبارت از پاک داشتن صحنه جان و شستشو نمودن عرصه عقل، روشن است آنانی که چنین باوری در دل و چنان اندیشه ای در سر ندارند نه از ضیافت طرفی بسته و نه از کرامت مایه ای می اندوزند.

٢- علم و قدرت از برترین اوصاف ذاتی حضرت حق است و خداوند عالم سخاوتمندانه این دو را برای شریف ترین موجود و کریم ترین مخلوق یعنی انسان فراهم ساخته. جامعه ای که از علم، توشه بر گرفته و از قدرت، زاد اندوخته با فرزانگی و شکوهمندی امورات جامعه را تمشیت نموده و تدبیر می نماید، نه بی مهابا تن به تحریم می سپارد و نه از تحریم ظالمانه هراسی به خود راه می دهد.

انسان و یا جامعه ای که به سوی ضیافت الهی گام بر می دارد و شهر الله را سکوی راهیابی به علم الهی و منطقه باریابی به اراده تخلّف ناپذیز ربوبی می داند هرگز در جهت جهالت و استخفاف خویش و جامعه گام بر نمی دارد و تلاش دارد تا همه اراده خود و جامعه را در تحقّق حق و صدق و تنجّٰزعقل و عدل بسیج نماید.

٣- خدواند متعال در این سفر معنوی و ضیافت روحانی انسان را با رازو رمز آفرینش آگاه نموده و زوال دنیا و بقای آخرت را به انسانها می نمایاند، شهود این معنا و رؤیت این حقیقت تنها در اینگونه از سفرهای معنوی و عروج های رحمانی امکان پذیر می باشد، تمایلات نفسانی و عشق به خواهشهای جسمانی کشش دنیا گرائی در انسان را فزونی می بخشد.

برپائی ضیافت الهی در این ماه خدائی براین اساس است تا گرایشات به طبیعت که مال دوستی، ثروت اندوزی و مقام خواهی از بارزترین جلوه های آن است در دلها افسرده و تمایلات به فطرت که حقیقت خواهی و عدالت طلبی از ظاهرترین چهره های آنست در قلبها فزونی یابد.

٤- در وعدگاه وحدانی و میعادگاه سبحانی همه کثرتها به وحدت و تمامی تفرقه ها به جمع منتهی می گردد، تا زمانی که انسان گام در زمین نهاده همه پراکندگیها بر او تاخته وجمیع تشتّت ها به او حمله ور می شود لیکن گاهی که سر بر فلک سایید و دست در دست ملک نهاد و درهای آسمان بروی خویش باز دید، مشاهده می نماید که کثرتها به وحدت گرائیده و همهء پراکندگیها به نقطهء جمع می رسد.

آنانی که در صیام روزانه خود و قیام شبانه خویش احساس مهر و وفا و قریحه لطف و صفا در خویش نیابند بلکه همچنان زبانه قهر و شعله کینه را مشتعل دارند به آن ضیافت الهی راهی نداشته و از کرامت الهی بهره ای ندارند.

٥- همان سان که نیاز عالمیان همگانی و حاجت آنان همیشگی است اسماء حضرت الهی و مأموران ساحت سبحانی را لحظه ای درنگ نبوده و خدمت به عائلة رحمانی بی دریغ است [یسئله من فی السموات و من فی الارض کل یومٍ هو فی شأن] تدبیر کنندگان هستی و مدبران عالم خلق همواره در حال سعی و تلاشند که لحظه ای از کاروان نیاز دور نمانده بلکه قبل از اظهار حاجت و اعلام نیاز رزق و روزی آنان بر سفره کرامت بنهاده باشد. آنانیکه در ضیافت الهی با چنین ذوق و شوقی حضور نیافته و خدمت به خلق محتاج و جامعه نیازمند را مورد توجّه و اهتمام نداشته بلکه با انگیزه بر داشتن کلاه فکر و اندیشه و نهادن کلاه مکر و حیله اند جائی در این ضیافت الهی نداشته و از خزانه کرامت الهی ذرّه ای بر ندارند.

به سروده شیخ اجلّ؛ مسلّم کسی را بود روزه داشت. که درمانده ای را دهد نان چاشت. و گرنه چه لازم که سعیی بری. زخود باز گیری و هم خود خوری

٦- از وعده های شیرین الهی و امیدهای گوارای ربوبی برداشتن خوف و هراس و زدودن حزن و اندوه از دل و جان دوستانش می باشد به گونه ایکه نه از گذشته اندوهی نه به آینده هراسی در دل نیست [تتنزل علیهم الملائکة الاّ تخافوا و لا تحزنوا]

بدون شک در این ضیافت الهی که فسحت ارادت و بسط فیض دامن گستراند و به همه فرصت حضور بخشید، دوستان حضرت حق به این بارگاه فرا خوانده شده و از الطاف این ماه که مشحون از فضیلت و مملو به شرافت است بهره می برند، بدون شک آنچه بر این خوان کرامت نهاده شده تحقق وعده های الهی و تثبیت آیات قرآنی است.

از این رو آن دسته از اشخاصی که نهال امید را از دلها کنده و به جای آن حنظل یأس می کارند و شادی و نشاط را از جانها ربوده و درعوض آن بذر غم و دانه اندوه غرس می کنند بدون شک ضیافت الهی برای آنان جایگاهی نمی بیند و کرامت و جلالت سبحانی بدانها پشت می نماید.

عالی جناب رئیس جمهور محترم و محبوب، عالمان و فاضلان حوزه و دانشگاه از دولت تدبیر و امید و عدل و اعتدال انتظار دارد و مجدانه امیدوار است که با سعی بلیغ و کوشش وسیع در حاکمیت فرهنگ الهی رمضان که همواره به عدل و اعتدال می خواند و از افراط و تفریط و وحشت و خشونت در گریز است، به عقل و عدل فرمان می دهد و از جهل و ظلم در نفرت و بیزاری است و نیز به وحدت و همدلی توصیه می نماید و از تنازع و جدال گریزان است، به نیایش و دعا و ستایش و ثنا توصیه دارد و از قساوت جان و عبوسی روان برائت می جوید، کام روا بوده و در این مسیر همه اندیشه ها و تمامی همّتها را به خدمت درآورد تا بار دیگر جهانیان شاهد باشند که جمهوری اسلامی و مردم اصیل ایران اسلامی همانگونه که قدرتمندانه بر قلّه صبر و شهامت و بر بام جهاد و شهادت ایستاده بر عرشه دانش و فرهنگ واخلاق و ادب تکیه زده و از این باور خویش دفاع می نماید.


کد مطلب: 25508

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25508/باید-فرهنگ-رمضان-همان-اعتدال-جامعه-ترویج-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir