تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۵۵۴۳

نظر مراجع تقلید را در ساخت «رستاخیز » مدنظر داشتم

نظر مراجع تقلید را در ساخت «رستاخیز » مدنظر داشتم
احمدرضا درویش پیش از ظهر یکشنبه در جلسه هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی برای اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» اظهار داشت: سخت است در ارتباط با کاری صحبت کنم که بهره و حظ اصلی آن را خود برده‌ام.

وی افزود: جمع زیادی از هنرمندان در طول ۱۱ سال در فیلم رستاخیز شرکت داشته اند و من به نمایندگی از این افراد در این جلسه حضور دارم.

کارگردان فیلم رستاخیز با بیان اینکه برای ساخت این فیلم به همراه تهیه کننده خود را متعهد به انجام چند نکته می دانستیم، گفت: ما بر این عقیده بودیم که باید سرمایه فیلم ارتباطی با ردیف بودجه‌های دولتی نداشته باشد چراکه معارف الهی و دینی و به شکل ویژه عاشورا و گام برداشتن در راستای ترویج اندیشه سیدالشهدا (ع) نیازی به این ردیف بودجه ندارد و مردم با باورها و اعتقادات خود می توانند به این امر کمک کنند.

وی با بیان اینکه در این بخش ما به نتایج مطلوب رسیدیم به ویژه اینکه سرمایه گذرای از خارج از کشور با کمال میل سرمایه گذاری برای این فیلم را پذیرفتند، اضافه کرد: البته منظور از حمایت بخش خصوصی در این بخش سرمایه گذاری به شکل مستقیم است وگرنه در داخل کشور از حمایت بسیاری از نهادهای لشکری و کشوری برخوردار بودیم.

درویش تاکید کرد: نکته دیگر اینکه همانگونه که نام سیدالشهدا (ع) در جهان طنین انداز است تمرکز ما بر این مطلب بود که اصل فرهنگ عاشورا و نهضت سیدالشهدا (ع) را در مرزهای جغرافیایی، جناحی و سیاسی محدود نکنیم و امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا را با دیدگاهی وسیع بنگریم.

وی ادامه داد: این نکته در ساخت فیلم با ارتباط گرفتن با افراد زیادی در حوزه حرفه ای و فنی در جهان فیلم عملیاتی شد و با همکاری افرادی با چهره های بین‌المللی در حوزه موسیقی، ویژوال افکت، تدوین و غیره ساخت این فیلم به سرانجام رسید.

«رستاخیز» هدیه سینمای ایران به همه تشنگان آزادی و حقیقت است

کارگردان فیلم رستاخیز با تاکید بر اینکه رستاخیز هدیه سینمای ایران به همه تشنگان آزادی و حقیقت است، ابراز داشت: بارها گفته ام که فیلم رستاخیز همه سینمای ایران نیست بلکه حرکتی از درون سینمای ایران و محصول و میوه زحمات و تجربه ۳۰ ساله سینمای نوین ایران است.

وی با اشاره به کسب ۹ سیمرغ بلورین و جایزه ویژه بیرق طلایی توسط فیلم رستاخیز در جشنواره فجر سال گذشته خاطرنشان کرد: همه این موارد تاکیدی از سوی کارشناسان بر موضوع کیفیت فیلم است؛ حال سوال من این است که اگر من و سازندگان فیلم تلاش کردیم تا فیلمی استاندارد تولید کنیم اکنون این فیلم را در کجای ایران می توانیم به درستی نمایش دهیم.

درویش با ابراز تاسف از اینکه از ۱۲۰۰ شهر ایران تنها ۶۴ شهر دارای سینما هستند، گفت: زمانی که ملتی نتواند از آثار سینمایی خود بهره ببرد چگونه می توان انتظار داشت که زبان فرهنگ را از طریق سینما به خارج از ایران منتقل کنیم.

وی ادامه داد: سوال دیگر اینکه به عنوان کشوری که مبنای قانون اساسی آن مولفه های دینی است ظرفیت های نمایشی ما در جهان اسلام و یا حتی شیعه کجاست و در کجای منظومه نمایش سینما، رسانه و دی وی دی در عرضه جهانی قرار داریم یا چه سهمی از عرضه نمایش در کشورهای همسایه داریم.

این کارگردان سینمای ایران تصریح کرد: اگر قرار بود بر مبنای مولفه های حرفه ای و با تکیه بر واقعیت سینمای ملی ایران فیلم را می ساختیم اصلا نباید رستاخیز تولید می شد.

رستاخیز با هدف بازگشت سرمایه ساخته نشده است

وی اضافه کرد: موضوع اصلی این است که این فیلم برای بازگشت سرمایه ساخته نشده است اما می تواند تلنگری بر آسیب ها و نقاط تاریک سینمای ایران باشد.

درویش با بیان اینکه رستاخیز فیلمی معمولی از سینمای ایران است، گفت: با توجه به وضعیت سینمای ایران این فیلم در تصور ما بسیار مهم است و این در حالی است که اگر سینمای ما رشد مناسب و توسعه متوازن داشت رستاخیز در کنار دیگر فیلمهای عادی قرار می گرفت.

جای خالی رنگین کمان زیست اجتماعی کشور در فیلم های ایرانی

وی افزود: هم اکنون این فیلم به چشم می آید چراکه سینمای ایران از تکنیک و نگاه فراگیر ملی بی بهره و به موضوعات خاص محدود شده است و به دلیل کمبود بودجه، رنگین کمان زیست اجتماعی و همه ایران ما را شامل نمی شود.

این کارگردان سینمای ایران اظهار داشت: سینمای ایران اقتصاد ضعیفی دارد و بر این اساس شاهد فیلم هایی هستیم که با ظرافت هایی ساخته می شود که در آگهی های پفک وجود دارد.

وی با بیان اینکه سینمای ما باید قدرت هنر و معارف عمیق و بلند ایرانی را در جهان طنین انداز کند، گفت: باید به این نکته بیندیشیم که سینمای ایران به چه قدرتی می خواهد تکیه کند و به جای تفکرات رویایی از تجربه دنیا برای پیشرفت سینمای خود بهره ببریم.

درویش با بیان اینکه به همت حوزه هنری قرار است ستاد اکران این فیلم در کل کشور تشکیل شود، اظهار داشت: امیدواریم این فیلم با تلاش مسئولان برای تماشاگران خارج از کشور نیز اکران شود.

وی اضافه کرد: تمام امید من این است که صاحب فیلم که توفیق ساخت این فیلم را به ما داد در عرصه نمایش فیلم و رساندن به دست مخاطبان نیز یاریگر ما باشد و به این امر باور داریم.

این کارگردان سینمای ایران در پاسخ به این سوال که از دیدگاه برخی مراجع انتقادهایی از جمله نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) و یا استفاده از روایت های غیرمعتبر به فیلم واقع است و ممکن است اکران فیلم حاشیه‌هایی در برداشته باشد که البته به نفع گیشه فیلم است، ابراز داشت: چگونه ممکن است فیلمی با چنین موضوع مهمی بدون هماهنگی با مراجع و در نظر گرفتن شرایط ساخته شود، من شما را به سایت رستاخیز ارجاع می دهم که نظرات مراجع در آن درج شده است.

وی با اشاره به اینکه نظر مراجع بسیار مهم و حجت است، ادامه داد: نظر مراجع بزرگ نظام از جمله امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سیستانی در سایت قید شده است و ما بر اساس نظر آنها عمل کردیم.

درویش اضافه کرد: درباره تاثیر حاشیه‌ها بر گیشه فیلم نیز باید بگویم بیشترین فروش سینمای ایران ۱۱ میلیارد تومان برای فیلم مدرسه موشها بود که بر فرض که برای فیلم من دو برابر شود به هیچ عنوان جایگزین هزینه های آن نخواهد بود اما نکته مهم اینکه این فیلم با هدف گیشه ساخته نشده است.

وی ادامه داد: این فیلم صاحب دارد و اطمینان دارم که در اکران نیز صاحب اصلی فیلم به ما کمک خواهد کرد.

این کارگردان سینمای ایران در پاسخ به این مطلب که ممکن است عده ای جلوی پخش فیلم را بگیرند که آیا از جلوگیری از پخش فیلم خود نگران نیست، گفت: مگر می توان در دنیای مجازی امروز از پخش فیلم جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: بخش هایی از این فیلم در شبکه ای عربی به نام قناة الکوفی که ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون بیننده دارد پخش شده و فیلمی سه دقیقه ای از آن در یوتیوب ۱۰۰ هزار بازدید داشته است.

امیدوارم رستاخیز مرهمی بر آلام و دردهای جهان شیعه باشد

درویش با اشاره به اینکه بر اساس تشخیص شرایط فیلم می سازد، گفت: همه دنیا برخلاف مکتب اهل بیت (ع) در حال جنگ است و میلیون ها نفر شیعه اهل بیت در برخی کشورها کشته می شوند و این فیلم ساخته شده تا در چنین شرایطی مرهمی بر آلام و دردهای درونی ما باشد.

وی با تاکید بر اینکه من بر اساس فتوای مراجع عمل کردم، گفت: پاسخ من این است که این فیلم پروانه نمایش دارد و هماهنگی های لازم انجام شده بنابراین مشکلی برای اکران ندارد و پیشنهاد می کنم که در ابتدا دوستان فیلم را ببینید و سپس درباره آن نظر دهند.

کارگردان سینمای ایران تصریح کرد: تعدیل هایی در فیلم انجام شده است و نگرانی های قبلی مرتفع شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون سایت فیلم رستاخیز به آدرس rastakhizmovie.com فعال است و حوزه هنری نیز مسئولیت توزیع و پخش فیلم را در سرتاسر کشور برعهده دارد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما