تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۰
۰
کد مطلب : ۲۵۶۴۹

بخش هنرهای نمایشی نمایشگاه قرآن به دنبال احیای سنت‌های آئینی و ایرانی است

بخش هنرهای نمایشی نمایشگاه قرآن به دنبال احیای سنت‌های آئینی و ایرانی است
سامان خلیلیان، مدیر کانون تئاتر خیابانی  گفت: مجموعه نمایش‌هایی که هر شب در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شاهد آنها هستیم سعی در احیای برخی آئین‌های نمایشی ماه رمضان دارند که متأسفانه در حال کمرنگ شدن و فراموشی هستند.

وی گفت: این شیوه شکلی نوین در اجراهای نمایشی نمایشگاه قرآن است که تا سال گذشته تنها منحصر به اجرای نمایش‌های خیابانی بود و از امسال تنوعی در شیوه اجرایی اغلب نمایش‌ها شاهد هستیم که دربردارنده آثار تعزیه، پرده‌خوانی، منقبت‌خوانی، علی‌نامه‌خوانی، سحرخوانی و... است.

مدیر اجرایی بخش هنرهای نمایشی نمایشگاه قرآن تصریح کرد: خوشبختانه در طول این چند روز از آغاز به کار نمایشگاه قرآن با وجود آنکه جای در نظر گرفته شده برای اجراهای نمایشی چندان مناسب نیست، اما استقبال خوبی را از سوی مخاطبان و بازدیدکنندگان شاهد هستیم که این نشان از علاقه‌مندی مردم به گونه‌های نمایشی آئینی و سنتی ایرانی دارد.

خلیلیان ادامه داد: مسلماً شکل اجرای برنامه‌های این بخش همزمان با شب‌های قدر و ایام شهادت امام‌ علی(ع) تغییر خواهد کرد و در قالب تعزیه به موضوع ضربت خوردن آن حضرت و ماجرای شهادت ایشان و در قالب اجرای هنر نقالی به نقل روایت‌هایی از منظومه «علی‌نامه» خواهیم پرداخت.

وی ابراز امیدواری کرد: با رویکرد جدیدی که در زمینه اجرای اشکال مختلف نمایش‌های دینی و قرآنی در نمایشگاه قرآن به وجود آمده است، امیدوارم در سال‌های اخیر شاهد برنامه‌ریزی هدفمند در این زمینه باشیم و مکان مناسبتری برای استفاده حداکثری مخاطبان از آن در نظر گرفته شود.

خلیلیان در پایان گفت: همزمان با اجرای نمایش‌های آئینی در نمایشگاه قرآن به ابتکار مرکز هنرهای نمایشی، شاهد اجرای نمایش‌های مناسبتی در قالب خیابانی و مجالس تعزیه در فضای باز تئاتر شهر نیز هستیم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما