تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۵۷۶۳

تحول‌‏آفرینی از رسالت‏های اصلی مداحان و شاعران است

تحول‌‏آفرینی از رسالت‏های اصلی مداحان و شاعران است
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، حجت‏‌الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در دیدار جمعی از شاعران آئینی و ذاکرین اهل بیت(ع) با وی، ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع)، بر لزوم بهره‌گیری از فرصت ماه مبارک رمضان برای محتوا بخشیدن به تمام اُمور و کارها تاکید کرد و گفت: ماه مبارک رمضان فرصت مغتمی است که می‎توان به واسطه آن در هر عرصه‏ ای ارتقاء و پَرش به سوی مقصد متعالی و ملکوتی داشت.

وی اظهارکرد: همه آحاد جامعه در هر موقعیت و جایگاهی که باشند می‏توانند خود را به ماه صیام گره بزنند و زمینه ارتقاء و سعادت را برای خود فراهم کنند اما در این میان گره خوردن شما شاعران اهل بیت(ع) با این ماه عزیز به طور قطع در محتوا بخشی و تاثیرگذاری بیش از پیش کار زیبای شما نقش مؤثر خواهد داشت.

امام جمعه شهرکرد مدیحه‌سرایی و اظهار ارادت به خاندان عصمت و طهارت را بزرگترین توفیق برای مداحان و شعرا دانست و افزود: شما مداحان و شعرا، توفیق مدح و ستایش‎گری برترین چهره‎های عالم هستی را که بهتر از آنان در عالم وجود ندارد و دریای سراسر لؤلؤ و مرجان از معرفت، کمال، زیبایی و درخشندگی هستند، دارید.

حجت‏‌الاسلام نکونام مداحان و شاعران را بر وارد شدن در وادی درخشندگی و معرفت و پیوستن به معنای راستین کلمه به دریای سراسر نورانیت اهل بیت(ع) تأکید و توصیه کرد و گفت: اگر این پیوند و حقیقتی که در وجود اهل بیت(ع) وجود دارد در ما ایجاد نشود هر چه قدر هم که شعر بگوییم و مدیحه‎سرایی و مرثیه‎سرایی کنیم سطحی بوده و ارتقاء بخش نیست و به یقین با انواع چالش‏ها همچون خودنمایی، ریاکاری و انواع امور نازیبایی که از جاهای دیگر غیر از حقیقت این بزرگواران نشئت می‏گیرد، مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) با عملشان راه و شاخص اصلی را تا زمان ظهور امام عصر(عج) برای همگان ترسیم کرده‎اند افزود: اگر ما و شما نیز می‏خواهیم در این دریای با عظمت و سراسر معرفت، نورانیت و کمال شناور باشیم و از وجود این گوهرهای هستی بهره ببریم باید در عمل معرفت و شناخت نسبت به ایشان پیدا کنیم.

امام جمعه شهرکرد با تاکید بر اینکه با وجود چنین گوهرهای ارزشمندی جامعه به هیچ وجه با خلأ و نبود الگو مواجه نخواهد شد گفت: زندگی ۲۵۰ ساله اهل بیت(ع) الگویی برای تمام عمر بشریت است بنابراین در چنین شرایطی ما باید به معنای واقعی کلمه در جستجوی پیدا کردن راه صحیح و قرار دادن جهت زندگی خود در مسیر این بزرگوران باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان تأکید کرد: بدانید و آگاه باشید که اهل بیت(ع) تمام زوایای ابعاد زندگی، جهت و شاخص‏ها همچون تربیت، تزکیه، جهاد، دشمن شناسی، بصیرت و نوع موضع‌گیری‎های ما در هر زمان، مقطع و حتی افراد را بسیار صریح و شفاف مشخص کرده‏‌اند.

حجت‎الاسلام نکونام در ادامه تحول‌‏آفرینی و انقلاب در دل و درون افراد جامعه را از رسالت‏های اصلی مداحان و شاعران دانست و افزود: شما باید با اشعار و مدیحه سرایی خود جهت دهنده، متحول کننده و ترسیم کننده راه باشید بنابراین برای تحقق این مهم باید بکوشیم در عمل از اهل بیت(ع) درس بگیریم تا اشعارمان و مدیحه سرایی‎هایمان حقیقت و نورانیت این بزرگواران را پیدا کند، در دل‌ها اثر بگذارد و در نهایت انقلاب و تحول در دل‏ها ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه هدف از مدیحه‎سرایی و شعرخوانی ایجاد یک سرگرمی و به رخ کشاندن توانایی‎ها در اداره کردن مجلس و دلخوش بودن به تعریف و تمجیدهای دیگران نیست، گفت: این که چقدر توانسته باشیم با شعر و مداحی خود دل‏ها را متحول و منقلب کرده باشیم به افکار جهت صحیح داده باشیم و فکر سالم به جامعه و جوان تزریق کرده باشیم مهم و هدف اصلی از این امور است در غیر این صورت تعریف و تمجید دیگران خیلی مهم نیست.

حجت‌‏الاسلام نکونام با بیان اینکه امروز کشور نیازمند شناخت دشمن و آمادگی برای مواجهه با او در عرصه‎های مختلف است به تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر این مسئله مهم در دیدار اخیرشان اشاره کرد و در همین زمینه به بیان وظیفه شاعران و مداحان در تحقق این مهم پرداخت و گفت: دشمن شناسی یکی از ضرورت‎های مهم امروز جامعه ما است که همگان باید در این جهت و در ترسیم توطئه و چهره خبیث و نازیبای دشمنان فعال باشند و نقش خودش را ایفا کند.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه خطاب به مداحان و شعرا گفت: چه کسی بهتر از شاعران و مداحان و چه چیزی پرجاذبه‎تر و تاثیرگذارتر از اشعار و مدیحه سرایی‎ها شما می‏تواند چهره خبیث دشمن را ترسیم کند و دل جامعه ایمانی را نسبت به دشمنان مملو از کینه کند؟

حجت‌الاسلام نکونام کینه و برائت نسبت به دشمن را یکی از شعب ایمان دانست و تصریح کرد: همان گونه که تولّی و تبرّی از شعب ایمان محسوب می‌شود مَملو بودن دل و جان از کینه و برائت نسبت به دشمنان نیز از ویژگی‌های ایمان است بر همین اساس من و شما در ایجاد این کینه و برائت رسالت و وظیفه ای خطیر داریم.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به تلاش گسترده دشمنان برای تفرقه افکنی در بین امت‌های اسلامی بر لزوم دقت و مراقبت در بیان اشعار و مدیحه سرایی‌ها تاکید کرد و افزود: امروز جامعه ما به شدت به وحدت درون اجتماعی و وحدت دورن دینی نیازمند است زیرا که دشمن این دو مسئله مهم را در معرض خطر و آسیب جدی قرار داده است.

حجت‌الاسلام نکونام در تبیین بهتر معنای وحدت درون اجتماعی و درون دینی گفت: وحدت درون اجتماعی همان همدلی و هم‌زبانی مدنظر و تاکید رهبر انقلاب است و وحدت درون دینی ایجاد یک وحدت در بین امت‌های اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان بر ترویج برنامه‌های هم‌خوانی در بین جامعه مداحی تأکید کرد و گفت: شما می‌توانید با الگو گیری از رادیو قرآن که به معنای واقعی کلمه یک دانشگاه تمام عیار و جامع در ترویج و آگاهی بخشی معارف دینی است اشعار پرجاذبه و محتوایی را در قالب جمع‌خوانی ترویج بدهید.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما