نمایشنامه‌خوانی رضوی؛ اولویت یازدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد

ایکنا , 29 تير 1394 ساعت 11:20

یازدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد که اختصاص به آثار نمایشی بومی و پیشکسوتان نمایش استان خراسان دارد، اولویت انتخاب خود را بر نمایشنامه‌هایی با مضمون رضوی گذاشته است.


سروش طاهری، دبیر یازدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد را برخی از بزرگان تئاتر استان خراسان یازده سال پیش با هدف خوانش نمایشنامه‌هایی که امکان اجرا با توجه به کمبودهای تئاتر شهرستان‌ها ندارند راه‌اندازی کردند.

وی ادامه داد: این جشنواره در دوره یازدهم خود اختصاص به خوانش نمایشنامه‌های بزرگان تئاتر خراسان و فعالان بومی این استان دارد و هیچ اثر خارجی در آن خوانش نخواهد شد، چرا که تصور می‌کنیم این ظرفیت در استان وجود دارد که با بسنده کردن به آثار هنرمندان استانی بتوانیم جشنواره‌ای در سطح عالی و با کیفیتی مطلوب را ارائه کنیم.

طاهری با اشاره به اینکه تاکنون ۴۰ نمایشنامه متقاضی حضور در این جشنواره هستند، تصریح کرد: آثار بازخوانی نخواهند شد، اما مورد داوری اولیه قرار گرفته و ۱۲ نمایشنامه برای خوانش نهایی در این جشنواره انتخاب خواهند شد.

دبیر یازدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد در ادامه گفت: علاوه بر این ۱۲ نمایشنامه، ۴ نمایشنامه دیگر نیز به شکل سفارشی برای شرکت در این جشنواره تولید و به ۱۲ نمایشنامه انتخابی ملحق خواهند شد، تولید یکی از این نمایشنامه‌ها را به دانشجویان تئاتری دانشکده‌های استان محول کرده‌ایم، یک اثر کودک و نوجوان نیز توسط سیدجواد رحیم‌زاده در حال نگارش و تولید است و نمایشنامه سوم را نیز به تئاتر معلولان شهید فیاض‌بخش سفارش داده‌ایم و تصمیم‌گیری در مورد نمایشنامه چهارم همچنان ادامه دارد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تأکید کرد: از قدیم‌الایام فعالان تئاتر استانی به دلیل همجواری با آستان قدس رضوی، عرق خاصی به ساحت مقدس علی بن موسی‌الرضا(ع) و سیره و فرهنگ رضوی داشته و دارند، به شکلی که در آثار هر یک از آنها حداقل یک کار با موضوع رضوی می‌توان یافت، اتفاقاً در ارزیابی آثار برای شرکت در مرحله نهایی جشنواره پرداختن به موضوع رضوی و نمایشنامه‌هایی که با این حال و هوا تولید شده باشند در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت.

وی در پایان گفت: داوری اولیه آثار از امروز، ۲۹ تیر با حضور ۱۱ کارشناس آغاز خواهد شد و جشنواره از ۵ تا ۹ مرداد با خوانش ۱۲ نمایشنامه برگزیده به انضمام ۴ نمایشنامه سفارشی برگزار خواهد شد.


کد مطلب: 25834

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25834/نمایشنامه-خوانی-رضوی-اولویت-یازدهمین-جشنواره-مشهد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir