مرتضی واعظ جوادی عنوان کرد:

شخصیت مسلم متاثر از امیرالمومنین و امام حسین(ع) است

ایکنا , 31 تير 1394 ساعت 13:00

دعوت کوفیان، اباعبدالله(ع) را بر آن داشت که برای اطمینان بیشتر کسی را به کوفه بفرستد تا درباره دعوت کوفیان تحقیق کند، از این رو مسلم را فرا خواند و همراه نامه‌ای به سوی مردم کوفه فرستاد.


نامه‌های فراوان و فرستادگان مردم کوفه، امام حسین علیه‌السلام را بر آن داشت که برای اطمینان بیشتر کسی را به کوفه بفرستد تا درباره دعوت کوفیان تحقیق کند. از این رو مسلم را فرا خواند و در نامه‌ای برای مردم کوفه چنین نوشت: «من برادر، پسرعمو و مطمئن‌ترین فرد خانواده‌ام را به سوی شما فرستادم و به وی دستور دادم تا نظر برگزیدگان و خردمندان شما را برای من بنویسد. پس، با پسر عموی من بیعت کنید و او را تنها نگذارید». سپس نامه را به مسلم داد و فرمود: «من تو را به کوفه می‌فرستم، خداوند هر آنچه را که مورد رضا و علاقه اوست برای تو مقدّر خواهد کرد و من امیدوارم که با تو در مرتبه شهدا قرار گیریم، پس بر تقدیر پروردگار خشنود باش.»
به مناسبت سالروز ورود مسلم بن عقیل به کوفه، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی واعظ جوادی آملی ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی نخستین شهید نهضت عاشورا را تشریح کرد.

در مکتب اسلام از مسلم به عنوان عبد صالح یاد شده است
مرتضی واعظ جوادی آملی درباره شخصیت مسلم بن عقیل گفت: حضرت مسلم بن عقیل از یاران باوفا و پیشگامان نهضت والای سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) بود و آن حضرت در واپسین لحظات عمر شریفشان در حالی که بر شمشیر شکسته‌ای تکیه زده بودند بر مسلم بن عقیل درود فرستادند.
وی ادامه داد: مسلم جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ دین و خصوصا مکتب ارزشمند و متعالی نهضت سالار شهیدان حسین بن علی(ع) دارد، او در مکتب ما به عنوان عبد صالح شناخته شده است که در زیارات با عنوان " السلام علیک ایها عبدک الصالح " او را می‌شناسیم و عبد صالح در فرهنگ دینی و خصوصا فرهنگ قرآن به انسان‌های شایسته‌ای اطلاق می‌شود که از مقام ولایت برخوردارند.

بنی امیه؛ مانع معرفی صحیح و کامل یاران ابا عبدالله
وی افزود: نکته اساسی که همگان باید در معرفی شخصیت ممتاز و والای مسلم بن عقیل بدانند، این است که چون دستگاه ظالم و ملعون بنی امیه سعی داشت جریان ولایت و امامت را به طور کامل بایکوت و از صحنه خارج کند، اجازه شناخت صحیح شخصیت‌های بنی هاشم را نمی‌داد و بنابراین این شخصیت‌های ممتاز آن گونه که باید شناخته نشدند.
واعظ جوادی افزود: در چنین فضایی که حتی ابعاد معرفتی امامان و ائمه اطهار(ع) تا مدتها به درستی شناخته نشده بود، طبعا ابعاد شخصیتی و معرفتی سایر افراد ممتاز و یاران بزرگوار ایشان نیز به خوبی شناخته نشد.

شخصیت مسلم متاثر از امیرالمومنین و امام حسین(ع) است
وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مسلم، اظهار کرد: مسلم از جمله افراد بنی هاشم بود که در حقیقت نزدیکی زیادی به حضرت علی(ع) به عنوان سردار و فرماندار جریان ولایت داشت و طبعا به لحاظ شخصیتی از امیرالمونین(ع) متاثر بود. ابی عبدالله برای آغاز یک حرکت جاودانه و الهی افراد و یاران را انتخاب کرده و بهترین‌ها را برای نهضت نگاه می‌داشتند.
وی افزود: این نهضت، نهضت ماندگار و جاویدی است که از ابتدا باید بهترین‌ها به میدان ورود کنند و کسی در این میان نیست مگر اینکه هویت، ذات، صفات و افعالش همه در راستای اراده الهی و ایمانی است و مسلم که در جرگه این افراد است به انتخاب شخص ابا عبدالله(ع) به عنوان نماینده آن حضرت مامور بررسی و زمینه سازی نهضت شد و در پی یافتن حقیقت نامه‌های کوفیان عازم این دیار شد.

خاندان عقیل؛ خاندانی هوشمند و شجاع
واعظ جوادی با اشاره به سختی‌های مسیر قیام، گفت: مسلم که در اثنای کار شرایط را سخت و دشوار دید و بیم آن داشت این شرایط برای ابا عبدالله(ع) و خاندان پاک و مطهر ایشان مصائب و مشکلاتی به بار آورد، به حضرت نامه‌ای نوشت و امام حسین(ع) در پاسخ نامه‌اش وی را مصمم به انجام وظیفه‌اش کرد تا با قاطعیت بیشتری به حرکتش ادامه دهد، زیرا خاندان عقیل خاندانی هوشمند و شجاع بود که در پرتو شخصیت مولی الموحدین علی(ع) رشد یافته و از عصمت امام معصومی چون حضرت حسین(ع) بهره می‌گیرد و از نور وجود ایشان هستی وجودیش را تامین می‌کند.
مرتضی واعظ جوادی در ادامه گفت: مسلم با اراده‌ای قوی و عزمی جزم وارد کوفه شد و در دیدار با شخصیت‌های ممتاز کوفه آنان را بر سر عهد و میثاقشان مصمم دید و بر این اساس نامه‌ای به امام حسین(ع) نوشت.

وفای به عهد؛ ویژگی محوری مسلم بن عقیل
وی با اشاره به اینکه، برخی از ویژگی‌های جناب مسلم بن عقیل در زیاراتی که برای ایشان آمده وجود دارد، افزود: جایگاه او در جنان وسیع الهی است و یکی از منازل فصیح بهشت اختصاص به مسلم دارد، زیرا وفاداری در فرهنگ امامت و ولایت جایگاه ویژه‌ای دارد و از مهمترین صفات مسلم باقی ماندن و استوار ماندن بر عهدی بود که با مولای خود حسین بن علی(ع) بسته بود و تا لحظه مرگ خللی در این میثاق وارد نکرد.
واعظ جوادی در پایان گفت: از دیگر ویژگی‌های مسلم می‌توان به بی‌اعتنایی ایشان نسبت به ملامتگران و توهین کنندگان اشاره کرد، در زیارت ایشان آورده شده است: نفرین خدا بر کسانی که به ایشان ظلم کردند، بر کسانی که حقش و حرمتش را پاس نداشتند، نفرین خدا بر کسانی که با او بیعت کردند و در این بیعت عهد شکنی کردند و او را تنها و وحید گذاشتند. نفرین خدا بر کسانی که در ابتدا دعوتش را اجابت کردند و سپس انکار کردند، آنهایی که در گامهای نخست لبیک گفتند ولی بر عهدشان استوار نبودند و او را تنها و یکه در میدان رها کردند.


کد مطلب: 25880

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25880/شخصیت-مسلم-متاثر-امیرالمومنین-امام-حسین-ع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir