پیشنهاد تشکیل شورای مورد تأیید مراکز دینی برای ساخت فیلم‌های تاریخی - مذهبی

ایکنا , 5 مرداد 1394 ساعت 12:31

کارگردان فیلم «اینجا شهر دیگری است» پیشنهاد کرد که شورایی به وجود آید که مورد تایید مراکز دینی باشد تا بتواند درباره فیلم‌هایی که قرار است به موضوعات تاریخی و دینی بپردازند، تصمیم‌گیری کند.


احمدرضا گرشاسبی، کارگردان فیلم سینمایی «اینجا شهر دیگری است» درباره شرایط فیلمسازی در سینمای تاریخی – مذهبی اظهار کرد: در ساخت این دست فیلم‌ها بحث سخت‌افزار نقش مهمی در تولید دارد، اما آنچه بیش از این عامل مهم به شمار می‌آید، اهمیتی است که این گونه موضوعات دارا هستند. برای همین ورود به آن به هیچ وجه ساده و سهل نیست. همین موضوع نیز باعث شده کمتر فیلمسازی به خود اجازه دهد که در این موضوع ورود کند.

وی افزود: اغلب بازخوردهایی که در حوزه فیلم‌های دینی ـ تاریخی شاهد هستیم، در بسیاری از مواقع از روی غیرت و تعصب دینی صورت می‌گیرد که به خودی خود امری ناپسند نیست، اما این روال به سینمای مورد نظر صدمه می‌زند. برای همین پیشنهاد می‌شود که شورایی به وجود آید که مورد تایید مراکز دینی باشد تا بتواند درباره فیلم‌هایی که قرار است به موضوعات تاریخی و دینی بپردازند، تصمیم‌گیری کند.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معضل دیگری در سینمای ما وجود دارد که این اجازه را به تمامی فیلمسازان نمی‌دهد تا در حوزه سینمای تاریخی – دینی ورود داشته باشند و آن نیز گرایشات سیاسی است، چراکه در برخی مواقع می‌بینیم یک فیلم تنها به این دلیل که کارگردانش مخالف یا موافق جریانی سیاسی است، کارش اجازه نمایش پیدا نمی‌کند. این مسئله باعث شده که کمتر اشتیاق به تولید در این حوزه وجود داشته باشد.

دغدغه شخصی فیلمساز

کارگردان فیلم تاریخی – مذهبی «اینجا شهر دیگری است» با بیان اینکه انگیزه شخصی نیز شرطی مهم در ساخت این دست کارهاست، بیان کرد: برای ورود به حوزه مورد نظر (سینمای تاریخی – دینی) شرطی مهم وجود دارد که کمتر به آن پرداخته می‌شود، آن نیز دغدغه شخصی فیلمساز است. منظور این‌که باید دید هدف فیلمساز برای ورود به این حوزه چیست، آیا وی می‌خواهد خود را مطرح کند یا این‌که واقعاً دغدغه بیان یک قصه دینی و قرآنی دارد. موضوع دیگر این‌که فعالیت در حوزه کارهای دینی و اسلامی محلی برای به دست آوردن ثروت نیست، زیرا ممکن است برخی بخواهند با اختصاص مقداری از هزینه‌های فیلم‌های مورد نظر برای خود ثروت‌اندوزی کنند!

وی متذکر شد: موضوع مهم دیگر در این حوزه این است که ما در فیلم‌هایی مورد نظرمان جذابیت‌های رایج سینمای غرب را لحاظ نکنیم، چون کاری که می‌خواهد روایت‌گر یک داستان مذهبی باشد باید بر پایه ارزش‌های اسلامی شکل بگیرد، در غیر این صورت تنها کاری تکراری ساخته خواهد شد که تاثیرگذاری لازم را به همراه نخواهد داشت، البته شاید این اقدام در ظاهر موجب پایین آمدن تعداد مخاطبان شود، اما این موضوع نباید بهانه‌‌ای باشد تا به جذابیت‌های ظاهری متوسل شویم.

گرشاسبی در پایان گفت: در انتها همان طور که در ابتدای سخنانم به آن اشاره داشتم بحث سخت‌افزار، اصلی ویژه برای کار کردن در حوزه سینمای تاریخی - دینی است، پس در ابتدایی‌ترین شکل باید اول یک شهرک سینمایی در این زمینه داشته باشیم، سپس بخواهیم درباره دیگر شرایط لازم در ساخت این دست کارها بحث کنیم.


کد مطلب: 25944

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25944/پیشنهاد-تشکیل-شورای-مورد-تأیید-مراکز-دینی-ساخت-فیلم-های-تاریخی-مذهبی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir