تغییر در نگرش و نحوه پرداختن به موضوعات مرتبط، ویژگی دهمین جشنواره «تئاتر رضوی» است

ایکنا , 7 مرداد 1394 ساعت 11:07

با بررسی اجمالی ۱۲ نمایش شرکت‌کننده در دهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» می‌توان به روشنی دریافت که آثار این دوره از جشنواره نگرشی متفاوت به موضوع رضوی دارند و تنوع در نحوه پرداختن به این موضوع در اکثر آنها مشاهده می‌شود.


مژده ساعی، کارگردان نمایش «رستگاری در شب دور»  گفت: با اجرای این نمایش نوشته طلا معتضدی در بخش مسابقه صحنه دهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» حضور داریم که اشاره به حوادث پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) و پیدایش فرقه‌ای موسوم به «واقفه» دارد.

وی ادامه داد: البته پرداختن به این برهه تاریخی در این نمایش به شکلی کاملاً غیرمستقیم و از طریق نقل یک داستان معاصر صورت گرفته است و سعی در واکاوی این جریانات فرقه‌ای و انشقاقی که میان شیعیان پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) اتفاق افتاده است داشته‌ایم.

ساعی به از سر گیری جشنواره «تئاتر رضوی» پس از دو سال وقفه اشاره و تصریح کرد: قطعاً در این دو سال وقفه جوانب امر در مورد ارتقای کیفی جشنواره از سوی کارشناسان و مسئولان دبیرخانه جشنواره به انجام رسیده است و آنچه که در ساختار اجرایی دهمین دوره جشنواره شاهد آن هستیم و توقع داریم که به شکل مطلوبی برگزار شود، مؤید این مسئله است که دوستان تلاش فراوانی برای هر چه متفاوت‌تر برگزار شدن جشنواره داشته‌اند.

کارگردان نمایش «من زنده‌ام» در ادامه گفت: از تصمیمات ستاد برگزاری جشنواره در مورد کم و کیف برنامه‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده است، بی‌خبر هستم، اما با توجه به اطلاعات نسبی که در مورد ۱۲ نمایش راه یافته به بخش مسابقه صحنه جشنواره «تئاتر رضوی» به دست آورده‌ام باید بگویم که ویژگی مجموع آثار شرکت‌کننده در این جشنواره نگاه متفاوت آنها به موضوع رضوی است.

ساعی افزود: این اتفاق خوبی است که نگرش در مورد تئاتر با مضامین دینی و ارزشی در حال متحول شدن است و از شکل کلیشه‌ای آن خارج شده؛ همچنان که تا پیش از این هر وقت صحبت از تئاتر دینی به میان می‌آمد، صرفاً این نوع نمایش‌ها به روایت برهه‌ای تاریخی می‌پرداختند، اما اخیراً این نگرش توسعه یافته و پرداختن به مواردی در زندگی مردم معاصر را نیز شامل می‌شود.

وی در مورد برگزاری همایش گفتمان تئاتر دینی که از جمله برنامه‌های دهمین جشنواره «تئاتر رضوی» است نیز تأکید کرد: برگزاری این همایش‌ها که هم‌اندیشی میان اهالی فن و کارشناسان تئاتر است به بهبود شرایط تئاتر دینی و به ویژه در حوزه نمایشنامه‌نویسی و محتوای «تئاتر رضوی» کمک خواهد کرد.

ساعی در پایان گفت: با این وجود بهتر است که در برگزاری چنین همایش‌هایی که به نوعی اصلاح جریان جاری «تئاتر رضوی» است و معضلات و مشکلات پیش روی این جشنواره و رویدادهای مرتبط با آن را آسیب‌شناسی می‌کند، حداقل گروه‌های شرکت‌کننده در آن دوره خاص از جشنواره هم شرکت داشته باشند تا تصمیمات و اظهار نظرهای کارشناسی را در دستور کار خود قرار دهند.


کد مطلب: 25986

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25986/تغییر-نگرش-نحوه-پرداختن-موضوعات-مرتبط-ویژگی-دهمین-جشنواره-تئاتر-رضوی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir