اثرگذاری بیان جذاب مضامین دینی «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» در جذب مخاطبان

ایکنا , 7 مرداد 1394 ساعت 11:55

یکی از ویژگی‌های جذب مخاطب «از رئیس جمهور پاداش نگیرد»، بیان جذاب مضامین دینی و ارزشی در این اثر هنری است.


وحید اسلامی، کارگردان و منتقد سینما درباره فیلم سینمایی «از رئیس‌جمهور پاداش نگیرد» این گونه اظهار نظر کرد: درباره مسائل فنی این فیلم حرف زدن کار ساده‌ای نیست، چون ممیزهایی که به این فیلم خورده به کار آسیب رسانده و امکان قضاوت دقیق و منصفانه را از آن می‌گیرد، اما به هر حال درباره کاری که هم اکنون روی پرده است باید گفت، اثری جذاب و سرگرم‌کننده که توانسته، همانند برخی کارهای پیشین تبریزی، لحظات خوشی را برای تماشاگران فراهم کند.

وی افزود: فیلمنامه این کار چیز جدیدی برای گفتن ندارد، چون این داستان را بارها شنیده‌ایم که فردی ریا‌کار و منفعت‌طلب در موقعیتی قرار می‌گیرد که به هیچ وجه با شرایط وی همخوان نیست. برای همین در ابتدا در مقابل آن موضع می‌گیرد، اما در نهایت تحت تاثیر آن قرار گرفته و متحول می‌شود، در این باره باید متذکر شوم که این داستان تکراری بارها روایت شده، ولی نکته اصلی شکل و قالبی است که داستان بر اساس آن بیان می‌شود.

فیلم‌های تبریزی نگاهی ظریف به موضوعات دینی دارد

کارگردان فیلم «دزدان خیابان جردن» تصریح کرد: در کارهای تبریزی از «لیلی با من است» گرفته تا «مارمولک» یک احساس زیبای انسانی وجود دارد که با اعتقادات دینی پیوند خورده و این فیلمساز که خود از نیروهای متعهد سینماست، سعی می‌کند مضامین دینی و ارزشی خود را به زبانی بیان کند که برای تماشاگر مطلوب باشد. این ویژگی کمک کرده تا کارهایش بتواند با تماشاگر ارتباط خوبی برقرار کند. در ضمن تاثیرگذاری کار بیشتر و عمیق‌تر باشد.

وی ادامه داد: موضوع حج هم یکی از اتفاقاتی بود که به آن تا به امروز در سینما به ندرت توجه شده است، اما در این کار محور حج است. برای همین کلیت داستان حول و حوش همین موضوع می‌گردد، ولی در این میان سعی شده کار مستقیم‌گویی نداشته باشد. برای همین مناسکی که در ایام حج به آنها عمل می‌شود در حاشیه مورد توجه قرار می‌گیرد. برای نمونه وقتی فرد می‌خواهد سعی صفا و مروه را نشان دهد، طوری به آن می‌پردازد که الزام فیلمنامه است.

بازی‌های خوب در «از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید»

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: موضوع دیگری که درباره این فیلم وجود دارد چینش خوب بازیگران است. برای مثال می‌توانم به انتخاب حسن معجونی، آشا محرابی و آتیلا حجازی اشاره کنم که از آن اتفاقات بسیار خوب در یک اثر سینمایی است. در ضمن بیان و حرکات طنزی که در بازی و کلام حسن معجونی وجود دارد کمک کرده تا بر شیرینی کار افزوده شود.

این منتقد در انتها درباره ارتباط فیلم با تماشاگر، گفت: تا آنجا که من دیده‌ام تماشاگران عادی سینما فیلم را پسندیده‌اند. این مسئله را در اظهار نظرهایی که می‌کنند می‌توان مشاهده کرد. البته نظرات منتقدان نیز متفاوت است.


کد مطلب: 25988

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/25988/اثرگذاری-بیان-جذاب-مضامین-دینی-رئیس-جمهور-پاداش-نگیرید-جذب-مخاطبان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir