بصیرت هیئات مذهبی را باید با گفتمان‌های دینی افزایش داد

رسا , 10 مرداد 1394 ساعت 9:49

رییس شورای هیئات مذهبی بندر عباس با بیان این‌که یک هیئت مذهبی از سه عنصر «مردم»، «روحانیت» و «مداح» تشکیل شده است، بر ضرورت برگزاری گفتمان‌های دینی در هیئات مذهبی تأکید کرد.


حجت الاسلام اصغر کهوری زاده رییس شورای هیئات مذهبی بندرعباس به تشریح برخی آسیب های مطرح در هیئات مذهبی و تأثیر مثبت برگزاری گفتمان های دینی در این راستا پرداخت و گفت: در حال حاضر عرصه، عرصه حیات طیبه و خدمت به اهل بیت(ع) است و اگر کسی آثار خدمت به اهل بیت عصمت و طهارت را درک نکرده باشد بدون شک کارش اثرگذار نیست.

وی با اشاره به ویژگی های هیئات مذهبی افزود: هیئت‌های مذهبی دارای چند ویژگی هستند که آنها را از سایر تشکل‌ها و جمع‌ها جدا می‌سازد: اولین ویژگی‌شان این است که توسط مردمی که علاقه‌مند به اسلام و ائمه‌‌ طاهرین علیهم‌‌السلام هستند اداره می‌‌شوند و بر محور عشق به ائمه‌ طاهرین تشکیل شده‌‌اند.

رییس شورای هیئات مذهبی بندرعباس، تأمین هزینه‌­های این هیئت‌­ها توسط خود مردم را دومین ویژگی این هیئات خواند و تصریح کرد: تشکیل یک هیئت مذهبی از سه عنصر «مردم»، «روحانیت» و «مداح» نیز از دیگر خصوصیات هیئات مذهبی است، «مردم» هیئت را تشکیل می­‌دهند و هزینه‌­هایش را تأمین می‌­کنند، «روحانی» به‌عنوان کسی که معرفت و محبت به ائمه علیهم‌‌السلام را گسترش می‌‌دهد، و «مداح» هم به‌‌عنوان هنرمندی که می‌­تواند این محتوا را به دل و جان مردم منتقل کند در هیئت حضور دارد.

وی، اضافه کرد: هیئت‌های مذهبی در طول تاریخ به ویژه در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده‌‌اند.

حجت الاسلام کهوری زاده معتقد است: با توجه به هجمه حملات فرهنگی دشمن به هیئات مذهبی و حتی روحانیت لازم است در ایام مختلف گفتمان های دینی ای ویژه اعضا و سرگروه ها در هیئت ها برگزار شود تا شرایط برای افزایش بصیرت گروه هدف در ابعاد فرهنگی، دینی و سیاسی مهیا شود.

وی ابرازداشت: نقش‌آفرینی هیئات مذهبی در مبارزه با آسیب‌های ماهواره، مبحث حجاب و تقویت فرهنگ اسلامی ایرانی غیرقابل انکار است و باید از این ظرفیت مردمی در راستای اعتلای اخلاق و معنویت در خانواده‌ها و جامعه بهره برد.

رییس شورای هیئات مذهبی بندرعباس با اشاره به نقش هیئات مذهبی در ترویج فرهنگ دینی گفت: هیئات مذهبی که با انگیزه الهی شکل گرفته می تواند نقشی ارزنده در توسعه و ترویج فرهنگ دینی ایفا کند. هیئات مذهبی به عنوان یکی از خالص ترین و با انگیزه ترین تشکل هایی است که می تواند نظام مقدس جمهوری اسلامی را در برابر توطئه های شوم استکبار بیمه کند.

وی، هیئات مذهبی را بیمه کننده جوانان و نوجوانان در برابر تهدیدات و توطئه های دشمنان خواند و تصریح کرد: یکی از مسایلی که به عنوان نقطه امن، برای جوانان و نوجوانان به حساب می آید، هیئات مذهبی، هستند. هیئت مکانی است که در آن توکل به خدا، توسل به اهل بیت(ع) شکل می گیرد و ساختار آن یک ساختار کاملا مذهبی و عمده مباحث آن، پیرامون قرآن و روایات اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام کهوری زاده، اذعان داشت: با توجه به اینکه در استان هرمزگان برادران اهل سنت نیز سکونت دارند حفظ وحدت از جمله اصولی است که باید در تمامی برنامه ها مورد توجه واقع شود.

رییس شورای هیئات مذهبی در بیان برنامه های ویژه ایام صادقیه تصریح کرد: ‌به مناسبت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام باید نشستی با اصناف برگزار شود تا طی آن نشست درباره برخی برنامه های فرهنگی و تبلیغات میادین و بازار هماهنگی لازم انجام شود.


کد مطلب: 26013

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26013/بصیرت-هیئات-مذهبی-باید-گفتمان-های-دینی-افزایش

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir