تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۱
۰
کد مطلب : ۲۶۱۲۳
گفت و گو با کوروش زارعی بازیگر فیلم رستاخیز

210 دقیقه فیلم به 120 دقیقه کاهش یافته است

سینما، تئاتر و تلویزیون زبان جدیدی برای تبلیغ دین می توانند باشند
210 دقیقه فیلم به 120 دقیقه کاهش یافته است
کورش زارعی بازیگر فیلم رستاخیز در گفتگو با خانه فرهنگ و هنر هرمزگان افزود : کارهای تاریخی به‌دلیل مستند و منطبق بودن بر واقعیت، بیشتر در ذهن مردم باقی می‌ماند و ضمن اینکه خودم به داستان سریال حضرت یوسف بسیار علاقه‌مند بودم و قصه آن قرآنی بود جایگاه خاصی در بین مردم داشت.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر»، با بیان اینکه تئاتر محل تربیت هنرمند در زمینه هنرهای نمایشی است، اظهار کرد : تئاتر پایه اصلی دستیابی به شناخت و بلوغ در هر هنرمند است و به‌نظر من، کار اصولی در این عرصه را باید از تئاتر آغاز کرد؛ زیرا فرد تجربیاتی را در صحنه به‌دست می‌آورد که در سینما و تلویزیون امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه تئاتر ، سینما و تلویزیون از هم مجزا هستند و ویژگی‌های خاص خود را دارند، اضافه کرد: تلویزیون به‌دلیل ماندگاری و وسعت، برای مخاطب جذاب‌تر است و تئاتر، محدودتر و البته لذتی که بر روی صحنه وجود دارد بسیار ارزشمند است، زیرا تأثیر آن را در همان لحظه می‌بینیم که برای ما بسیار لذت‌بخش است؛ اتفاقی که در سینما و تلویزیون نمی‌افتد.

زارعی ادغان کرد : سینما، تئاتر و تلویزیون حرف اول را در دنیای امروز می‌زنند، لذا می‌توانند زبان جدیدی برای تبلیغ دین باشند به شرط اینکه درست برنامه‌ریزی و ترسیم شوند.

زارعی با اشاره به اینکه در طول سال اجراهای محدودی پیرامون مضامین دینی روی صحنه می‌رود، تصریح کرد : مسئولین و متولیان فرهنگ و هنر باید در این زمینه برنامه ریزی بکنند که برنامه ریزی ندارند و حمایت و اشاعه تئاتر دینی وظیفه خطیری دارد و باید به هنرمندان سفارش اجرای این نوع تئاترها را بدهند.

زارعی در ادامه تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا خصوصی سازی تئاتر معنی ندارد و نباید فراموش کنیم تئاتر برای ما نیست بلکه یک هنر وارداتی است و باید قبول کنیم تئاتر بدون حمایت دولت نمی تواند روی پای خود بایستد در تمام دنیا بخشی از هزینه های تئاتر توسط دولتها تامین می شود و دولت باید به تئاتر کمک کند و تئاتر هنر پرهزینه ای است .

وی افزود: در حال حاضر بین چهارده ، پانزده کشور مسلمان و غیرمسلمان، فیلم را پیش خرید کرده اند و چون قصه حضرت یوسف(ع) هم در اسلام و هم در یهودیت و مسیحیت با اختلافاتی وجود دارد، این فیلم برای کشورهای مسیحی و مسلمان و غیره مهم است و آنها علاقه مند به این فیلم خواهند بود.

زارعی در ادامه افزود : کارهای تاریخی به نسبت کارهای اجتماعی پرهزینه است و یکی از ویژگی مهم کار تاریخی همین است که چون آدم ها در این روزگار به دلیل مشغله های فراوان روزمره وقت مطالعه تاریخ را ندارند، می توانند از طریق فیلم و سریال تاریخی تا حدودی به تاریخ سرک بکشند و از گذشتگان بدانند و بیاموزند و این قصه های تاریخی چون واقعی و قرآنی و مستند است مردم بیشتر استقبال می کنند.

بازیگر سریال “یوسف پیامبر(ص) اظهار داشت :مهم ترین مشکل تئاتر دفاع مقدس، آفت جشنواره زدگی است که بلای جان تئاتر دفاع مقدس شده است و مشکل بزرگ دیگر این تئاتر نداشتن برنامه ریزی بلند مدت در این مقوله است.

زارعی در ادامه با بیان اینکه دولت نباید تئاتر را رها کند افزود : اگر دولت از تئاتر حمایت نکند قطعا تئاتر رو به زوال خواهد رفت و نبود زیر ساخت های حرفه ای و سخت افزاری است نه تنها در تهران بلکه در تمام استان ها همین مشکل است.

وی به مشکلات تئاتر هرمزگان اشاره کرد و افزود : تئاتر استان هرمزگان هر از گاهی جرقه هایی در آن خورده می شود اما تداوم ندارد اگر تئاتر هرمزگان می خواهد پویا باشد باید این حرکت تدوام داشته باشد و هنرمندان مرتب کارکنند.

زارعی با بیان اینکه هنرمندان اینقدر که به جنبه های روشن فکرانه کار فکر می کنند به جنبه های مردمی کار نمی اندیشند، افزود : تئاتر هایی که روی صحنه می رود باید برای مردم باشد و هنرمند در هر عرصه هنر تئاتر و سینما در مرحله اول کار را برای مردم تولید می کند پس باید مردم جایگاه خاصی در آثار هنری داشته باشند.

بازیگر فیلم سینمایی “رستاخیز” درباره حواشی عدم اکران این فیلم، عنوان کرد: اکران فیلم سینمایی “رستاخیز” همچنان مورد اتهام جمعیتی معترض است که خود را داعیه دار سینمای دینی می دانند و برحسب نظر برخی مراجع بزرگ ما این فیلم با اشتباهاتی در ساخت همراه بوده که طبق گفته احمدرضا درویش و عوامل اصلاحیه ها نیز انجام گرفته تا جایی که ۲۱۰ دقیقه فیلم به ۱۲۰ دقیقه کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: “رستاخیز” به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش، تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده و مدیریت تولید علی قائم‌مقامی ساخته شده است و این فیلم در کنار حضور تعداد زیادی از بازیگران ایرانی، از حضور ۷ هنرپیشه خارجی نیز بهره برده است.

بازیگر فیلم سینمایی “رستاخیز” خاطر نشان کرد: این فیلم قرار بود توسط حوزه هنری و از عید فطر اکرانش را بطور رسمی آغاز کند اما اعتراض ها فعلا مانع آن شده است با این حال شورای صنفی نمایش قرار است بزودی وضعیت اکرانش را مشخص کند.
مرجع : دانا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما