تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۷
۰
کد مطلب : ۲۶۲۴۰

هنر گرافیک در ایران پیوند عمیقی با موضوعات دینی دارد

هنر گرافیک در ایران پیوند عمیقی با موضوعات دینی دارد
ایرج میرزاخانی، هنرمند گرافیست کشورمان با بیان مطلب فوق اظهار کرد: فعالیت هنر گرافیک در کشور ما از دهه ۴۰ آغاز شد. این مسئله نیز به صورت محدود نبود، چون اگر تاریخچه این هنر را به طور دقیق مرور کنیم متوجه می‌شویم در سال ۱۳۴۵ هنر گرافیک در کشورمان علاقه‌مندان و فعالان بسیار داشته است، البته به واسطه وارداتی بودن این هنر، ما از غرب در این حوزه الگوبرداری کرده‌ایم؛ با این تفاوت که شاخصه‌هایی از فرهنگ داخلی خودمان را به آن افزوده‌ایم.

وی افزود: از ابتدای دهه ۷۰ گرایش به سمت هنر گرافیک اوج بسیار بیشتری به خود گرفت. به ویژه با برگزاری نمایشگاه‌ها و بینال‌های مختلف این هنر توانست در بین جوانان، علاقه‌مندان بسیاری کسب کند. در سال‌های اخیر نیز با رواج فضای مجازی باز هم فضا برای گرافیک بیشتر شد. با این توضیح باید بگویم ما قدم در راه جهانی شدن برداشته‌ایم، البته هنوز به آن جایگاه نرسیده‌ایم، ولی در راه رسیدن به همان مسیر حرکت می‌کنیم.

ارتباط مضامین دینی با هنر گرافیک

این مدرس دانشگاه درباره ارتباط هنر گرافیک با مضامین دینی گفت: گرافیگ هنر بسیار خاصی است که رشدش به سفارشی که می‌گیرد مربوط می‌شود. در کلامی دیگر این هنر به واسطه خواست فردی شکل نمی‌گیرد، برای همین قادر نیست نسبت به پیرامون خود بی‌تفاوت باشد. این مسئله را بیان کردم تا به این نتیجه برسم که فضای دینی جامعه ما مستقیماً بر روی هنر گرافیک تاثیر گذاشته است. برای نمونه می‌توان به نشانه پنج انگشت دست اشاره کنم که در هیئت‌های مذهبی استفاده می‌شود و نشانه‌ای مذهبی است که با هنر گرافیک درآمیخته.

وی در پاسخ به این سؤال که در هنر گرافیک چه آسیب‌هایی آثار دینی را تهدید می‌کند؟ بیان کرد: متاسفانه گرایش بیش از حد به سوی خط در هنر گرافیک به ویژه کارهای مذهبی سبب شده که از ماهیت اصلی این هنر دور شویم، چون این گرایش نشان می‌دهد که در زبان تصویر ضعیف هستیم. برای همین می‌خواهیم با این اقدامات این ضعف را پوشش دهیم. متاسفانه این معضل در هنر گرافیک طی این سالها رشد محسوسی پیدا کرده است.

این داور جشنواره‌های گرافیک در پایان تصریح کرد: همان طور که در ابتدای سخنانم گفتم، هنر گرافیک با سفارش رونق پیدا می‌کند برای همین این مسئولان و مدیران هنری هستند که با سفارش‌های خود در حوزه گرافیک قادر خواهند بود شرایطی را به وجود آورند که این دست کارها رشد محسوسی پیدا کنند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما