حمایت و آموزش علاقه‌مندان پیش‌نیاز تولید نمایش کوتاه رضوی است

ایکنا , 24 مرداد 1394 ساعت 9:58

بررسی آثار شرکت کننده در سومین جشنواره نمایش کوتاه رضوی «زائر» نشان داد که همچنان در این زمینه، یعنی بیان مضامین دینی با زبانی موجز و خلاصه در تئاتر مشکل داریم و باید به فکر آموزش زیربنایی باشیم.


حسن باستانی، عضو هیئت بازبینی و داوری سومین جشنواره نمایش کوتاه رضوی «زائر» گفت: این جشنواره با هدف پرداختن به نمایش‌هایی با زمان کوتاه حداکثر ۳۰ دقیقه سعی دارد محکی جدی در زمینه تولید نمایش‌های کوتاه با مضمون رضوی داشته باشد.

وی ادامه داد: امسال به اتفاق دو تن دیگر از دوستان کارشناس، نزدیک به ۴۰ اثر نمایشی متقاضی این دوره از جشنواره را مورد ارزیابی قرار دادیم و باید اعتراف کنم که غالب این آثار فاقد ارزش هنری براساس آنچه که توقع می‌رود بودند و با وجود تأکیداتی که شده بود تا حداکثر در ۳۰ دقیقه نمایش خود را روایت کنند شاهد بودیم که برخی آثار با مدت زمان زیاد تولید شده‌ بودند.
باستانی تصریح کرد: البته ذات نمایش دینی مطول بودن آن است، چرا که باید از جنبه‌های گوناگون به واقعه برای تقریب ذهن بیشتر مخاطب پرداخته شود، اما اگر قرار بر تولید نمایش بلند است، که «تئاتر رضوی» بجنورد در حال حاضر وجود دارد تا چنین اقداماتی را به انجام رساند.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: هدف از جشنواره تئاتر «زائر» بها دادن به آثار نمایشی است که در زمانی کمتر ار عرف معمول یک نمایش دینی بتوانند مفاهیم و موضوعات مورد نظر خود را بیان کنند که قطعاً چنین نمایشی نیاز به روایتی متفاوت با ریتم تند دارد که جز در مواردی که البته آنها نیز نیاز به راهنمایی دارند، مابقی آثار توقعات را برآورده نمی‌سازند.
کارگردان نمایش دینی «بی‌سرزمین‌تر از باد» افزود: اگر قرار است که این جشنواره که البته ایده خوبی را نیز دنبال می‌کند و همانا بیان فرهنگ و سیره رضوی به زبان تئاتر آن هم در زمانی کوتاه و موجز است به کار خود ادامه دهد مستلزم این است که مسئولان ستاد برگزاری جشنواره به فکر برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای علاقه‌مند باشند تا از این رهگذر شرایط بهتری را در جشنواره شاهد باشیم.

باستانی در پایان گفت: قطعاً نیازمند تربیت نیروهای فعال و خلاق در زمینه تئاتر کوتاه با موضوع رضوی هستیم که این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی جامعی از سوی مسئولان ستاد برگزاری دارد تا سبکی مفید و مؤثر از تئاتر کشور بتواند بیش از پیش به مقاصد عالیه خود یعنی گسترش و ترویج فرهنگ رضوی در جامعه بپردازد.
یادآور می‌شود، سومین جشنواره نمایش کوتاه «زائر» به دبیری محمد حسن‌زاده همزمان با دهه کرامت در تربت حیدریه برگزار خواهد شد.


کد مطلب: 26241

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26241/حمایت-آموزش-علاقه-مندان-پیش-نیاز-تولید-نمایش-کوتاه-رضوی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir