خیمه به تقاطع هنر و تاریخ رسید

جدیدترین شماره ماهنامه خیمه منتشر شد

27 مرداد 1394 ساعت 22:41

شماره ۱۱۳ و ۱۱۴ ماهنامه خیمه با پرونده‌های ویژه‌ای برای «فیلم رستاخیز»، «همایش تجلیل از پیر غلامان» و «اخباری گری» و با آثار و گفتاری از احمدرضا درویش، محسن الویری، اکبر عالمی، فرهاد قائمیان، یدالله بهتاش، علی معلم، احمد بابایی، محسن علی‌اکبری، سید محمد غروی و مهدی مسائلی منتشر شد.


شماره ۱۱۳ و ۱۱۴ ماهنامه خیمه با پرونده‌های ویژه‌ای برای «فیلم رستاخیز»، «همایش تجلیل از پیر غلامان» و «اخباری گری» و با آثار و گفتاری از احمدرضا درویش، محسن الویری، اکبر عالمی، فرهاد قائمیان، یدالله بهتاش، علی معلم، احمد بابایی، محسن علی‌اکبری، سید محمد غروی و مهدی مسائلی منتشر شد.


محمدرضا زائری – مدیرمسئول ماهنامه خیمه – در سرمقاله این شماره می‌نویسد:

« ... امروز و در عصر رسانه و ارتباطات كه زبان بین‌المللی انتقال پيام زبان تصوير و سينماست لازمه تحقق اين هدف ساخته‌شدن فیلم‌هایی همچون رستاخيز است و بايد اين آثار هنري و تصويري به زبان مخاطب جهاني و با ادبيات و عناصر بصري و طبق فهم او ساخته شود ... تجربه فيلم رستاخيز را بايد قدمي درراه معرفي حادثه عاشورا به مخاطب گسترده جهاني و تجربه‌ای براي برقراري ارتباط بین‌المللی دانست و هرچند به‌طور طبيعي همه ما انتقادهايي هم به آن داريم ولي بايد توجه كنيم اين فيلم براي مخاطب بین‌المللی ساخته‌شده و بدون شك هر كار تازه‌ای اشکال و ابهام‌هایی دارد و در كنار نقاط قوت فراوان از نقاط ضعف نيز خالي نيست...آنچه مهم است توجه ما به اصل هدف و پرهيز از حاشیه‌سازی و جنجال‌هایی است كه هدف دشمن را براي توقف فعاليت تبليغي ما تأمين می‌کند. ...امروز هم متأسفانه مسائلي مانند درگیری‌ها و حواشي فيلم رستاخيز ناخواسته متدينين و جناح مذهبي را چنان به خود مشغول كرده كه از هدف اساسي يعني انتقال پيام عاشورا به جهان بازبمانند و به خود گرفتار و سرگرم باشند و شگفتا كه همه این‌ها به اسم مراجع و علماي حوزه تمام می‌شود!...»



محمدرضا زائری پس از نمایش اختصاصی رستاخیز برای تحریریه خیمه با احمدرضا درویش به گفت‌وگو نشسته است. درویش در این گفت‌وگو می‌گوید:

« ... این‌که تصور کنیم فیلم رستاخیز دربرگیرنده همه ابعاد عاشوراست نادرست است. این فیلم قرار است یک بعد از عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله را به تصویر بکشد. این فیلم نباید توقع داشته باشیم که همه آنچه در طول تاریخ اتفاق افتاده را در بربگیرد... جماعتی که از شنبه‌ای که فیلم اکران شد تا چهارشنبه تجمع کردند و اعتراضات عجیب‌وغریب راه انداختند ارتباطی به مداحان وعاظ و اهل منبر نداشتند چون ادبیات آن‌ها ربطی به این گروه ها نداشت ...افراد شرکت‌کننده در ماجرای قمه‌زنی خودجوش نیستند چون مشخص است که می‌خواهد تصویربرداری شود و مشخص‌شده که چه کسانی چه‌کارهایی انجام دهند. قمه‌زنی یک کاف بزرگ و حرمتی تبلیغی بود و مخالفان جهت‌دار فیلم با انجام این حرکت تابلوی خود را بالا آورند. ...»


به همت بنیاد دعبل و ماهنامه خیمه این فیلم به‌صورت اختصاصی برای مداحان و شاعران مذهبی و وعاظ نیز به نمایش درآمد. پس از اکران فیلم میزگردی با حضور موافقین و منتقدین فیلم برگزار شد. گزارشی از این میزگرد و مصاحبه‌های حاشیه‌ای این برنامه نیز در این شماره خیمه منتشرشده است.


گفت‌وگو با فرهاد قائمیان، اکبر عالمی، علی معلم و مجموعه مطالب در مورد چگونگی تصویر ائمه و امامزادگان در سینما به همراه معرفی کتاب «شبیه از نگاه فقیه» از دیگر بخش‌های پرونده رستاخیز است.
خیمه در بخش تاریخ و اندیشه، موضوع اخباری گری را به عنوان سوژه خود انتخاب کرده است. ابراهیم بهشتی و محسن الویری در گفت و با خیمه به تبیین مختصات فکری اخباریون پرداخته اند.

بخش جامعه به ۱۲ دوره برگزاری همایش تجلیل از پیر غلامان در گفت‌وگو با دبیران ادوار مختلف این همایش پرداخته و در بخش ادبیات کتاب چند مجلس از دهه اول – سروده سید اکبر میر جعفری - معرفی‌شده است.
این کتاب توسط انتشارات خیمه در سال ۹۲ منتشر شد و توانست توجه مخاطبان و منتقدان ادبی را به خود جلب کند. این کتاب همچنین جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران شد.

احمد بابایی نیز در این بخش از ویژگی‌های شعر هیئت و نسبت آن با شعر آیینی گفته است.

خیمه نشریه مستقلی است که سیزده سال است با موضوع عاشورا | امام حسین(ع) | هنر ، ادبیات ، مناسک عاشورایی و به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی محمدرضا زائری منتشر می‌شود.


کد مطلب: 26339

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26339/خیمه-تقاطع-هنر-تاریخ-رسید

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir