تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۴
۰
کد مطلب : ۲۶۴۲۷

دولت زمینه خرید سوغات حجاج در ایران را فراهم کند

دولت زمینه خرید سوغات حجاج در ایران را فراهم کند
حجت‌الاسلام قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اعزام زائران ایرانی به حج تمتع آغاز شده است، گفت: در حال حاضر مشکل خاصی را بر سر راه اعزام زائران نمی‌بینیم و طی روزهای اخیر نیز که پیش پروازهای حج صورت گرفته، فضای مطلوبی بوده و آنگونه که مسئولان حج عربستان اعلام کرده‌اند تسهیلات ایجاد شده تا پایان سفر ادامه پیدا خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه خواهان حجی آرام و مطلوب هستیم، گفت: توصیه‌های فراوانی به زائران صورت گرفته و امیدواریم زائران توصیه‌های صورت گرفته را مراعات کنند و بتوانند از همان روز اول بهره معنوی لازم را از حج ببرند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر بهترین توصیه خود به حجاج را توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: ایشان به صورت جامع و مبسوط در خصوص بهره وری از حج و رفتار در محیط (عربستان) مطالبی را بیان کرده‌اند.

وی ادامه داد: شعار حج امسال، حج، معنویت، بصیرت و همدلی اسلامی است و بهترین کاری که زائران می‌توانند انجام دهند تحقق این شعار در حج امسال است.

مسئله سوغات باید به صورت منطقی و علمی حل شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص خرید سوغاتی توسط حجاج نیز گفت: خرید زیاد سوغات از مشکلاتی بود که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم. مسئله سوغات باید به صورت منطقی و علمی حل شود. در اسلام خرید سوغات مستحب است اما باید فرهنگ سازی شود که سوغاتی که خریدش مستحب است، سوغات مربوط به مکه و مدینه است نه اینکه زائر آنجا جنسی را محصول کشورهایی است که حتی به خدا اعتقاد ندارند را خریداری کند، آن هم جنسی که در ایران هم وجود دارد.

وی از تلاش برای فرهنگ‌سازی خرید درست سوغات طی سال‌های اخیر سخن گفت و اظهار کرد: در سال‌های گذشته حجم بار حجاج به حدی بود که مجبور بودیم هواپیماهای باری را به کار بگیریم اما در چند سال اخیر چنین چیزی نداشته‌ایم و طبق آماری که هواپیمایی به ما داده است، حجم بار زائران به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که زائران این مطلب را پذیرفته‌اند.

امیدواریم بتوانیم بستر خرید سوغات را در ایران فراهم کنیم

حجت الاسلام قاضی عسکر تصریح کرد: زائران کنونی ما نسبت به زائران سال‌های گذشته متفاوت هستند. مردم ما مردم با تدبیر و فهیمی هستند و امیدواریم بتوانیم بستر خرید سوغات را در ایران فراهم کنیم که در این زمینه مسئولان ما باید کمک کنند.

وی تشریح کرد: چندین بار به مسئولان دولتی اعلام کرده‌ام که باید به ما کمک کنند؛ اگر بتوانیم اعتبار ساخت ترمینال حجاج فرودگاه‌ها را تأمین کنیم و ترمینال حجاج برای فرودگاه‌ها ساخته شود یکی از طرح‌ها این است که بخشی به بازار اختصاص پیدا کند و کالاهایی که مورد توجه و خرید حجاج است بعد از عبور از گیت ورودی به سالن فرودگاه به زائران عرضه شود.

قاضی عسکر افرود: زائران پس از خرید در فرودگاه، کالاهای خریداری شده را به پست تحویل می دهند و چند روز قبل از آمدن، پست سوغاتی‌ها را به خانه‌های حجاج می برد؛ این کار شدنی است و ما این ظرفیت را داریم و بسیاری از تجار آماده سرمایه گذاری در این طرح هستند.

وی در پایان تصریح کرد: دولت باید زمینه این کار را فراهم کند تا ما بتوانیم مدیریت شده مسئله سوغات را حل کنیم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما