وزارت ارشاد نظارت بر محتوای کتب‌ دینی را افزایش دهد/ خطر جدی گسترش آثار شبه دینی

ایکنا , 4 شهريور 1394 ساعت 10:00

کارشناس و نویسنده کتاب‌های دینی بر لزوم افزایش نظارت کارشناسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر محتوای آثاری که رویکرد دینی دارند تاکید کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد طبسی، کارشناس و نویسنده کتاب‌های دینی با تاکید بر اینکه باید نظارت کارشناسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر محتوای کتاب‌هایی که محتوای دینی دارند افزایش یابد، توضیح داد: ظهور بدعت‌ها به شکل‌های گوناگون بوده و نشانه انحراف است و بدعت‌گذاران دین و عقیده ملت‌ها را نشانه می‌گیرند.
حجت‌الاسلام طبسی افزود: گاهی بدعت در داخل جامعه اسلامی رخ می‌دهد و گاه وارداتی است. گاهی انحراف آنقدر خزنده و بدون سر و صدا وارد می‌شود که در مدت کوتاهی مردم از آداب و رسوم اسلامی جدا می‌شوند.

این نویسنده کتاب‌های دینی تصریح کرد: بدعت دارای آثار مخربی است و به انقلاب اسلامی ضربه‌های جبران‌ناپذیری می‌زند. بی‌تفاوتی مردم و به استهزا گرفتن عقاید و موضع‌گیری در برابر برخی احکام گاهی معضل اجتماعی می‌شود و متلاشی شدن خانواده و افزایش طلاق و فساد را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه بدعت در قرون اول اسلام نیز دیده می‌شد، ادامه داد: روزی شخصی نزد امام صادق(ع) رفت و گفت که دعایی ساخته است. امام (ع) با وی به شدت برخورد کردند. یا دیده می‌شد افرادی دعاهایی را می‌آموختند و به آن قسمت‌هایی را اضافه می‌کردند و امام صادق از این کار آنها به عنوان بدعت یاد می‌کردند.
حجت‌الاسلام طبسی افزود: در دوران پیامبر اسلام(ص) نیز گروهی به بدعت در دین اسلام و گوشه‌گیری و رهبانیت پرداختند که پیامبر (ص) به شدت با آنها برخورد کردند. به منبر رفتند و فرمودند من که فرستاده خدا هستم، زن و فرزند دارم و تارک دنیا نیستم و رهبانیت در اسلام نیست.
این نویسنده کتاب‌های دینی گفت: بدعت گاه توسط یک فرد انجام می‌شود و گاهی جنبه عمومی پیدا می‌کند و به مکتبی انحرافی تبدیل می‌شود. عالمان دین به عنوان سنگربانان فکر و عقیده مسلمانان باید در برابر بدعت‌ها هوشیار و جدی بایستند.

خطر کتاب‌های شبه دینی برای جامعه اسلامی
حجت‌الاسلام طبسی همچنین گفت: گاهی کتاب‌هایی وارد بازار می‌شوند که در عنوان‌شان کلمه شیعی یا اسلامی را همراه دارند، ولی دارای تهمت‌ و روا داشتن نسبت‌های نادرست به اسلام و شیعه هستند.
این نویسنده کتاب‌های دینی تصریح کرد: بهترین راه مقابله با انحراف‌ها و بدعت‌هایی که از طریق کتاب‌های شبه دینی وارد می‌شوند، افزایش نظارت بر چاپ کتاب‌های دینی است. ناظران کارشناس این حوزه باید آشنا با بدعت‌ها و مکاتب مختلف باشند.
وی ادامه داد: اگر کتاب شبه دینی نیز به صورت تصادفی به دلیل نظارت‌های ناکافی یا غیرکارشناسی وارد بازار شد، باید فوراً جمع‌آوری و معدوم شود.


کد مطلب: 26469

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26469/وزارت-ارشاد-نظارت-محتوای-کتب-دینی-افزایش-دهد-خطر-جدی-گسترش-آثار-شبه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir