ارتباطات گسترده حج با نهادهای اقتصادی/ خروج ارز؛ اثر منفی «عمره» بر اقتصاد کشور

ایکنا , 7 شهريور 1394 ساعت 10:54

کیا‌الحسینی گفت: زمانی‌که کشور با محدودیت ارزی مواجه است میلیاردها دلار ارز به واسطه انجام حج از کشور خارج می‌شود و خروج ارز از کشور، متغیر بسیار مهمی است که باید با دقت بیشتری به آن پرداخته شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدضیا‌ءالدین کیا‌الحسینی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید، به بحث درباره اقتصادیات حج پرداخت و اظهار کرد: حج امر واجبی است که برعکس زکات و خمس که نهادهای مالی هستند که ارتباطات چندانی با نهادهای اقتصادی ندارد، با مسائل مالی ارتباط بسیاری دارد.

ارتباطات گستره حج با نهادهای اقتصادی

وی افزود: موضوعی همانند حج، با بانک، اداره گذرنامه، هلال احمر، هواپیمایی، بانک مرکزی برای تهیه ارز، بازاهای بین‌المللی، بانک توسعه اسلامی و هنگام بازگشت با ولیمه و بازارهای مختلف در ارتباط است و در این گستره، حج با نزدیک با ۱۵ نهاد اقتصادی در کشور ارتباط دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید ادامه داد: در این سفر، ارتباطات وسیع‌تر شده، فرد از کشوری به کشور دیگر منتقل می شود و خدمات هتلداری، حمل و نقل و اسکان حجاج در عرفات و منا، همگی مسائلی هستند که مستقیما با اقتصاد سروکار دارند.

۴ هزار دلار؛ میانگین هزینه سفر هر ایرانی به حج

کیا‌الحسینی اظهار کرد: همچنین نکته‌ای درباره سوغاتی وجود دارد که متأسفانه مختص فرهنگ ما ایرانی‌هاست و بنده حجاج جاهای دیگر را که مشاهده کردم متوجه شدم چندان اهل خرید نیستند اما این موضوع بیشتر از جانب ما صورت می‌گیرد؛ بنابراین گردش مالی که برای حج وجود دارد بسیار زیاد و نیازمند بررسی بیشتر است.

وی افزود: به طور متوسط و براساس آمارهای رسمی، حج برای یک ایرانی که نزدیک عربستان است نیازمند ۴ هزار دلار هزینه است و اگر دو میلیون زائر بین‌المللی، این مقدار سرمایه را هزینه کنند، تصور کنید چه درآمدی وارد عربستان شده و صرف تولید و اشتغالزایی می‌شود.

لزوم بررسی بیشتر خروج ارز از کشور به واسطه حج عمره

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید خاطرنشان کرد: سالانه ۸۰۰ هزار زائر ایرانی به حج مشرف می‌شوند و اگر براساس اعلام مقامات رسمی، میانگین هزینه خرید هر ایرانی در عربستان را دو هزار دلار در نظر بگیریم حجم عظیمی از سرمایه نصیب این کشور می‌شود.

وی در پایان درباره آثار منفی اقتصادی حج عمره اظهار کرد: حج که واجب است و آثار معنوی دارد و اینهمه افراد به کشورهای دیگر همانند ترکیه، ارمنستان، ایتالیا و جاهای دیگر برای تفریح می‌روند و کسی هم بر آنان ایرادی نمی‌گیرد چراکه انسان برای خرج کردن پول خود اختیار دارد اما از سوی دیگر، در زمانی‌که کشور با محدودیت ارزی مواجه است میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شود و به نظرم خروج ارز از کشور، متغیر بسیار مهمی است که باید با دقت بیشتری به آن پرداخته شود.


کد مطلب: 26503

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26503/ارتباطات-گسترده-حج-نهادهای-اقتصادی-خروج-ارز-اثر-منفی-عمره-اقتصاد-کشور

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir