کارگردان فیلم محمد رسول ا...(ص) از سفر به مشهد می گوید

مجید مجیدی: از امام رضا(ع) اجازه گرفتم

17 شهريور 1394 ساعت 9:33

خیلی دوست داشتم که اولین نشست خبری که در کنار لوکشین «کعبه» فیلم انجام شد، درحرم امام رضا(ع) برگزار می‌شد


مجید مجیدی در گفتگوی اختصاصی اش با «شهرآرا» از اکران تازه ترین اثر فاخرش در مشهد گفت: فیلم در مشهد خیلی عالی و فوق‌العاده به نمایش درآمده است و بی‌شک سینما هویزه از بهترین سینماهای کشور است و از لحاظ امکانات صوت و تصویر حتی در دنیا هم بی‌نظیر است. گفتگوهای ذیل با مجید مجیدی کارگردان و محمدمهدی حیدریان تهیه کننده است که در زمان اولین اکران این فیلم در مشهد انجام شده است.
برای شروع از امام رضا (ع) اجازه گرفتم
وقتی فیلم‌نامه‌ام آماده شد و قرار بود تولید این فیلم را آغاز کنم، به مشهد آمدم و از امام رضا(ع) اجازه گرفتم و عهد کردم که قبل از اکران عمومی، آن را در مشهد به نمایش بگذارم. ما یک اکران امام‌رضایی داشتیم و با هدف کسب اجازه از آقا به مشهد آمده بودیم و «محمد رسول‌ا...(ص)» را به امام رئوف تقدیم کردیم اما خیلی دوست داشتم که اولین نشست خبری که در کنار لوکشین «کعبه» فیلم انجام شد، درحرم امام رضا(ع) برگزار می‌شد اما مسئولان آستان قدس رضوی همکاری نکردند، امیدوارم که در فرصت مناسب در حرم امام رضا(ع) حضور داشته باشیم.

این فیلم به فطرت انسان ها می‌پردازد
هم‌زمان با رفع نقایص و اعمال تغییرات فیلم، هماهنگی‌هایی برای اکران آن در خارج از کشور خواهیم داشت که فکر می‌کنم وضعیت اکران جهانی‌اش تا چهار ماه آینده، مشخص شود. ما تلاش کردیم که مخاطب جهانی داشته باشیم چون معتقدم این فیلم به فطرت آدم‌ها می‌پردازد و نگاهی جهانی به بشریت دارد و فکر می‌کنم مردم کشورهای دیگر هم با آن ارتباط برقرار کنند. این فیلم در مسیر اکران‌های جهانی‌اش راه سختی در پیش دارد و امیدوارم لطف و عنایت خداوند و پیامبر اکرم(ص) بر سر این پروژه باشد و از شما می‌خواهم در این راه سخت، برای موفقیت این فیلم دعا
کنید. این فیلم به نسبت اکران اولیه اش در جشنواره فجر و نیز مشهد، در حدود ۲۴ دقیقه حذف شده و ۶ دقیقه هم به آن اضافه شد و سرانجام مجموع زمان فیلم ۲ ساعت و ۵۸ دقیقه شده است که به نظر می رسد ریتم بسیار خوبی پیدا کرده است.

•••
محمدمهدی حیدریان، تهیه‌کننده فیلم محمد(ص):
مخاطب ما تمام مردم جهان هستند

اکران «محمد رسول‌ا...(ص)» در مشهد، رونمایی رسمی فیلم به‌شمار می‌آید؟
نه. اکران فیلم در مشهد، فقط عرضه و ارائه آن خدمت امام‌رضا(ع) بود و به‌نوعی شروع جدید برای فعالیت‌های بعدی فیلم است.

آیا تغییراتی هم در فیلم خواهید داد؟
تغییرات مختصری داریم. یکی از دلایل این‌گونه اکران‌ها، همین است که کارگردان و عوامل فیلم اشراف بیشتری به کار پیدا کنند و بتوانند ایرادات آن را بیابند؛ ولی فکر می‌کنم هم در صدا و هم در تدوین تغییراتی در فیلم داشته باشیم.

فکر نمی‌کنید زمان طولانی فیلم تا حدودی ارتباط مخاطب عام را در زمان اکران عمومی کاهش دهد؟
تاکنون در اکران‌هایی که داشتیم، مخاطب پس از دیدن فیلم ارتباط برقرار کرده و پس نزده است؛ ولی به هرجهت فیلم را کوتاه‌تر می‌کنیم.

وضعیت اکران‌های مردمی چگونه بود؟
چند اکران برای مخاطب مردمی هم به‌نمایش درآوردیم و بازخوردهای آن‌ها را هم دیده‌ایم. به طورحتم هنرمندان برجسته‌ای که به‌عنوان مشاوران اثر، «محمد رسول‌ا...(ص)» را در مشهد دیدند، به کارگردان کمک شایانی خواهد کرد که در اثر تغییراتی ایجاد شود تا فیلم با کیفیت بهتری اکران جهانی شود.

حضور این هنرمندان فقط به‌عنوان مشاور بوده است؟
نه. تنها به‌عنوان مشاور این نبوده و بیشتر دوست داشتند در اکران فیلم در مجاورت امام‌هشتم مشارکت داشته باشند؛ ولی قطعا از نظرات آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

شما را بیشتر به‌عنوان مدیر و سیاست‌گذار و برنامه‌ریز سینمایی می‌شناختیم تا تهیه‌کننده سینما. چه شد که به‌عنوان تهیه‌کننده و مدیر پروژه به عرصه ساخت فیلم «محمد‌رسول ا...(ص)» ورود پیدا کردید؟
ساخت این فیلم در ادامه فعالیت‌های مدیریتی‌ام در سینمای ایران است که توفیق پیدا کردم تا با همان نگاه مدیریتی در این فیلم فاخر حضور پیدا کنم. چون همواره معتقد بودم از ظرفیت حداکثری سینما باید برای ارائه و به‌تصویر‌کشیدن حرف‌ها و اندیشه‌های بزرگمان استفاده کنیم و امیدوارم با عنایت حضرت‌محمد(ص) قدمی برای اکران فیلم برداریم.

برنامه‌تان برای اکران جهانی فیلم «محمد‌رسول ا...(ص)» چیست؟
بعد از چند هفته‌ای که کارهای فیلم مانده است، به سراغ هماهنگی با اکران‌کننده‌های خارج از کشور می‌رویم.

مشخص است در ساخت فیلم برای جذب مخاطب جهانی برنامه‌ریزی شده و با استفاده از المان‌ها و نشانه‌ها، برای نمایش در عرصه‌های بین‌الملل فکر شده است؟
از همان روز اول کلیدزدن فیلم، به این موضوع فکر کرده بودیم که مخاطب و بیننده جهانی مورد هدف و نظر باشد. بنابراین پیش‌فرض‌هایی را که مسلمانان داشته باشند، در فیلم‌ حذف کرده و مخاطب فیلم را تمام مردم جهان با گرایش به ادیان مختلف لحاظ کردیم.

به نظر شما این فیلم می‌تواند جواب دندان‌شکنی در برابر هتک حرمت به پیامبراکرم(ص) باشد؟
بله قطعا. دست‌کم می‌تواند هنرمندان را به این مقوله جدی‌تر کند تا با استفاده از ظرفیت‌های بالا و والای هنر در برابر جفاها و بی‌حرمتی‌های آن جواب مؤثرتری داد.

در فیلم، بیشتر بر جنبه‌های مهربانی پیامبر‌اکرم(ص) تاکید شده و کمتر به زندگی ایشان پرداخته شده است. شاید فیلم به‌گونه‌ای ساخته شده است که بتواند قسمت‌های دوم و سومی هم داشته باشد. درست است؟
به نظر من مهم‌ترین بخش زندگی رسول‌اکرم(ص) هم همین دوران کودکی بود که در فیلم پرداختیم. یعنی باید شرایط ضرورت اجتماعی و تاریخی در دوران کودکی دوران پیامبر و خاندان پیامبر اکرم تبیین شود و بعد از اینکه از این دوران شناختی پیدا کردیم، ماجراهایی را که در ادامه وجود دارد، بتوانیم به تصویر بکشیم. اتفاقات تاریخی زندگی حضرت‌محمد(ص) در کتاب‌ها زیاد پرداخته شد و اتفاقا از این دوران که در فیلم تصویر کشیده شده، کمتر پرداخته شده است و ما احساس کردیم بیشتر نیاز است که این دوران را تبیین و تشریح کنیم تا زمینه برای به‌تصویر‌کشیدن مقاطع دیگر زندگی پیامبر‌اکرم(ص) برای کارگردان‌های دیگر به‌وجود بیاید و امیدوارم این داستان ادامه پیدا بکند.

نظر شما درباره واکنش و انتقادات کشورهای غربی از فیلم چیست؟
اول اینکه آن‌ها هنوز فیلم را ندیدند و مشخص است مخالفت آن‌ها بر چه پایه‌ای است. دوم اینکه باید ‌قاعده‌ای و اصولی را رعایت کنیم و نمی‌توان همه را راضی کرد. چون برخی شاید بی‌منطق درباره فیلم نظر بدهند. بنابراین لازم نیست که آن‌ها را راضی نگه داریم‌ یا به‌گونه‌ای رفتار کنیم که آن‌ها باید راضی باشند. لذا با حفظ یک اصول و مشترکاتی این فیلم را ساختیم.


کد مطلب: 26665

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26665/مجید-مجیدی-امام-رضا-ع-اجازه-گرفتم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir