تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۶۷۱۴

«محمد رسول‌الله(ص)»؛ قوت در رویکرد فنی و ضعف در مباحث محتوایی

«محمد رسول‌الله(ص)»؛ قوت در رویکرد فنی و ضعف در مباحث محتوایی
علی‌اکبر حنیفی، مدرس و پیشکسوت قرآنی، فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» را این گونه ارزیابی کرد: در ابتدای سخنانم باید این نکته را متذکر شوم که من تخصص سینمایی ندارم، اما همین اندازه می‌دانم که بسیاری از کشورهای مسلمان در انتظار هستند تا فیلمی در حوزه تاریخ اسلام ساخته شود تا آنها بیننده آن باشند. این ویژگی نیز تنها مختص به شیعیان نمی‌شود، بلکه اهل تسنن و حتی غیر مسلمانان هم این فیلم را پسندیده‌اند، زیرا این فیلم کاملاً مستند بوده و بر اساس داده‌های دقیق علمی و تاریخی ساخته شده است.

وی افزود: به شخصه منتظر هستم تا در اولین فرصت به تماشای مجدد این فیلم بنشینم. کاری که در بحث فنی بسیار تحسین برانگیز ظاهر شده است. این امتیازات را می‌توان در بحث جلوه‌های ویژه، فیلمبرداری و.... به خوبی مشاهده کرد. در کنار این امتیازات باید به ضعف این کار هم اشاره کرد که به عقیده من در بحث مفهومی نمود پیدا می‌کند، چون در این حوزه آنچنان که باید متمایز عمل نمی‌کند.

این پیشکسوت قرآنی به توضیح فوق اضافه کرد: به عقیده من در روایت قصه، روش بیان کمی گنگ است. برای همین ابهام‌های موجود در فیلم سبب می‌شود که برخی از تماشاگران دچار سردرگمی شوند و سؤالاتی در ذهن‌شان پیش بیاید، حتماً می‌بایست یک نفر به آن پاسخ دهد. ضعف دیگر به عقیده من مربوط به بخش پایانی فیلم می‌شود که قرائت قرآن انجام می‌شود که به نظرم شکل شایسته‌ای نداشت.

اعتراضاتی که وارد می‌شود منطق درستی ندارد

وی درباره اعتراضات بین‌المللی برخی کشورها نسبت به فیلم هم چنین توضیح داد: به نظرم اعتراضاتی که پیرامون این فیلم می‌شود منطق درستی ندارد. برای نمونه آنها معتقد هستند که ابوطالب تا پایان عمر اسلام نیاورد. ایرادات آنها از این دست بوده که به راحتی باطل بودنشان قابل اثبات است.

حنیفی اضافه کرد: برخی از تندروهای وهابی نسبت به نشان دادن فیزیک حضرت رسول(ص) در کودکی معترض هستند، در صورتی که در احادیث و روایات ما به هیچ وجه گفته‌‌ای برای این امر وجود ندارد، البته اختلاف نظر در این حوزه در میان شیعیان هم وجود دارد، چون می‌بینیم که در این زمینه علما هم ممکن است اعتراضاتی داشته باشند که ۱۸۰ درجه با هم از نظر دیدگاه متفاوت باشد.

وی در پایان تاکید کرد: به هر حال این قبیل اعتراضات همیشه وجود داشته، ولی این جمهوری اسلامی است که باید به این قبیل اعتراضات (وهابی‌ها) بی‌توجه بوده و با جدیت از ساخت چنین کارهایی حمایت ویژه کند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد ساخته شدن قسمت دوم و سوم این کار باشیم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما