فیلم محمد(ص) «رحمة للعالمین» بودن پیامبر را به خوبی تصویر کرده است

ایکنا , 22 شهريور 1394 ساعت 8:39

ویژگی بارز فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» علاوه بر اینکه رحمة للعالمین بودن پیامبر را به خوبی نشان می‌دهد، این است که اگر کافر را مسلمان نکند، مسلمان را در ایمانش راسخ‌تر می‌کند.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمود عینی، استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و فارغ‌التحصیل دانشگاه صدا و سیما درباره فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» چنین اظهار نظر کرد: به فیلم مجید مجیدی از منظرهای مختلف می‌توان نگریست. ابتدا باید به بحث اخلاقی و اصلاحی فیلم اشاره کرد. در این کار نشان داده می‌شود که پیامبر در پی آرامش جامعه خود بوده است. در ضمن در این کار به نکات حساسی که ممکن است باعث حساسیت برادران اهل تسنن شود پرداخته نمی‌شود. برای همین تنها در یک و دو سکانس بسیار کوتاه حضرت امیر(ع) در فیلم حضور دارد. این پرداخت نیز به عقیده من شایسته بود، چون به بخش‌هایی توجه ندارد که ممکن است باعث اختلاف نظر بین شیعه و سنی شود.

وی افزود: نکته دیگر درباره این فیلم، پیام جهانی کار است که به شکلی زیبا بیان می‌شود، چون ما به وضوح ویژگی رحمت للعالمین بودن پیامبر را در این کار مشاهده می‌کنیم. برای دست‌یابی به این هدف نیز داشته‌های فنی فیلم به یاری کار آمده و ما شاهد نگاهی زیبا به اسلام هستیم. این ویژگی در شرایطی است که می‌بینیم امروز به اسم اسلام، کارهای وحشیانه انجام می‌شود که هیچ ربطی به دین مبین نداشته و تنها با هدف مخدوش کردن چهره اسلام توسط مزدوران انجام می‌شود. در این فیلم همچنین نگاه مهربانانه حضرت رسول (ص) به دیگر ادیان آسمانی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. اشاراتی که در قالب پرداختن به قوم یهود و مسیحی در کار تصویر می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که رحمت پیامبر تنها محدود به ادیان الهی نیست و ایشان برای کل مردم جهان پیام رحمت دارد.

عینی تاکید کرد: وقتی درباره داشته‌های فنی این کار سخن می‌گویم بی‌انصافی است که درباره سکانس فوق‌العاده حمله ابرهه و معجزه دریا حرف نزنم. این دو بخش به راحتی به لحاظ تکنیکی به فیلم‌های روز جهان طعنه می‌زند و نشان می‌دهد که اگر همت وجود داشته باشد، رسیدن به هدف‌های مد نظر غیرممکن نخواهد بود. درباره اکساسوار و شهرکی که برای این فیلم ساخته شده هم باید بگویم که فیلمی مثال‌زدنی در سینمای ایران ساخته شده است.

این کارشناس رسانه ادامه داد: درباره این فیلم می‌خواهم یک جمله را به جرئت بیان کنم آن نیز این است که اگر این فیلم نتواند کافر را مسلمان کند، حتماً قادر است که ایمان مسلمان را قوی‌تر کند. به ویژه این‌ که ساخته مجیدی در پیش اکران جهانی خود، توانسته نظر بسیاری را به سمت خود جذب کند، حتی در سایت‌های سینمایی معتبر جهان وی توانسته نمره ۹/۸ را به دست آورد که جزء نمرات عالی محسوب می‌شود.

نظر منتقدان خارجی درباره فیلم «محمد رسول الله»

وی درباره منتقدان خارجی این فیلم چنین توضیح داد: کسانی که سعی می‌کنند احکام خشن و وحشیانه را به اسم اسلام به مردم معرفی کنند مخالفان فیلم «محمد رسول الله(ص)» هستند، چون این کار تمام نقشه‌های آنها را فاش می‌کند، والا مطمئن هستم هر انسان خداجویی با دیدن این فیلم احساس خوشایندی نسبت به اسلام پیدا خواهد کرد. نمود این ادعا را هم می‌توان در اظهار نظر منتقدان غربی و فرانسیس فورد کاپولا، فیلمساز برتر جهان به خوبی مشاهده کرد که چگونه از فیلم به نیکی یاد می‌کند.

عینی درباره برخی نقدهای کشورهای عربی مبنی بر این‌که نباید فیزیک و صوت حضرت رسول(ص) را تصویر کرد، گفت: این قبیل نقدها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، چون دلایل منطقی و اسلامی ندارد. در حقیقت اینها چون می‌بینند مردم جذب این فیلم شده‌‌اند با این ادعاهای واهی می‌خواهند دل‌های مردم را سست کنند تا به تماشای فیلم ننشینند. درباره این قبیل نقدها هم باید نکته‌ای را ذکر کنم و آن نیز این است که هر جا ما کار درستی را انجام داده‌ایم با نقدهای آنها مواجه شده‌ایم. برای همین از این اعتراضات باید خوشحال باشیم.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: اگر آنها واقعا به روی نقدهای خود صادق بودند سعی می‌کردند در نشستی مشترک دلایل خود را مطرح کنند تا ما هم بر اساس منابع خودشان به آنها پاسخ دهیم، اما چون حرفی برای گفتن ندارند تنها به این قبیل اعتراضات اکتفا می‌کنند؛ مثالی در این زمینه می‌زنم. پیامبر برای مشرکان آیات و نشانه‌های بسیاری آورد و این امر را به خوبی در آیات سوره «انعام» می‌بینیم، اما باز هم آنها حرف خود را می‌زدند، چون می‌دانستند دلیل محکمی برای حرف‌هایشان ندارند و برای همین تنها بدون دلیل معترض بودند.

وی در پایان بیان کرد: فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» قدم ابتدایی در این راه است و در بخش اول تنها کودکی حضرت رسول (ص) مورد توجه قرار گرفته است، در صورتی که سینما می‌تواند به زوایای مختلفی از زندگی حضرت رسول (ص) توجه کند که تا به امروز برای بسیاری ناگفته مانده است. برای مثال در هر یک از غزوه‌های حضرت رسول نکات اخلاقی بسیاری وجود دارد که انتظار می‌رود برای روزگار ما مفید و پر فایده باشد به شرطی که آن را درک کرده و بپذیریم.


کد مطلب: 26722

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26722/فیلم-محمد-ص-رحمة-للعالمین-بودن-پیامبر-خوبی-تصویر-کرده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir