راهبردهای عرصه فرهنگ با شعار محقق نمی شود

سازمان تبلیغات اسلامی , 22 شهريور 1394 ساعت 9:09

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: راهبردهای عرصه فرهنگ کشور اعمالی است و باید از شعار و اعلام‌ها به دور بود.


به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان؛ رضا معممی مقدم در نخستین همایش استانی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی اصفهان اظهار کرد: مقوله فرهنگ کشور یک رکن حساس و اساسی است و باید در این حوزه اعمالی کار کرد و از شعارها و اعلام‌ها به دور باشیم.

وی افزود: این ستاد در مناسبت‌های مذهبی از طریق ارتقای معرفت دینی در هیئت های عزاداری و مذهبی زمینه تظاهرات مناسکی و دینی شرعی را بر اساس الگوهای دینی و اسلامی ساماندهی می‌کند.

وی ادامه داد: در زمان رضا شاه هیئت‌های مذهبی در پستوها و در اختفا انجام می‌شد اما امروز به برکت انقلاب اسلامی مسئولان ارشد فرهنگی دور یک میز می‌نشینند و برای انجام تکالیف و وظایف شرعی و دینی اهتمام می‌کنند.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور افزود: این همایش نقطه عطف و بلوغ و نقش آفرینی در مناسبت‌های مذهبی است لذا جدی گرفتن ستاد ساماندهی شئون فرهنگی مسأله بسیار اولویت داری است.

مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور ادامه داد: در مورد چرایی تشکیل ستاد ساماندهی باید گفت در مراسم‌های عزاداری پول‌های کثیف و دسته‌های پشت پرده‌ای وجود داشت لذا تشکیل این ستاد احساس شد.

معممی مقدم گفت: شورای انقلاب فرهنگی به‌عنوان بالاترین شورای قانون گذاری در عرصه فرهنگ مصوبه‌ای را تصویب و سیاست‌های لازم بر مراسم‌های مذهبی را ابلاغ کرد که ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی شکل گرفت.

وی اضافه کرد: علت شکل گیری ستادساماندهی مبارزه با افراط گری مذهبی است و این ستاد به دنبال ارتقای معرفت دینی در هیئت‌های مذهبی در کشور می‌باشد.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور ادامه داد: اعتقادات شیعه از چهار بخش اعتقادات، اخلاقیات، احکام و تظاهرات مناسکی تشکیل شده است و اگر پایه های اعتقادی، اخلاقی و احکام ما محکم نباشد، تظاهرات مناسکی و آیینی ما به انحراف کشیده خواهد شد.

معممی مقدم افزود: اگر برنامه‌های مذهبی منجر به اجرای صحیح احکام الهی شود آنگاه ما در نظام توحیدی یک هیئت مذهبی ایجاد کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: هیئتی شدن آسان اما حسینی شدن بسیار سخت است پس یکی از کارکردهای ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی حسینی شدن افراد خواهد بود.

مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور ادامه داد: ۲۳۹ ستاد شهرستانی و در مجموع ۲۷۱ ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی در کل کشور وجود دارد.

معممی مقدم افزود: در سال ۹۳ تعداد جلسات این ستاد در استان‌ها ۱۹۵ مورد و در شهرستان‌ها بیش از ۱۵۰۰مورد بوده است و در همین سال ۷هزار و ۹۴۳ مصوبه از دل این ستاد بیرون آمده است.

وی گفت: یکی از دستاوردهای ستاد ساماندهی این است که آمار قمه زنی بعد از تشکیل این ستاد کاهش چشمگیری داشته است.

مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور افزود: ۹۱ هزار و ۶۱۸ هیئتت مذهبی در کشور وجود دارد که ۴۷ درصد این هیئت‌ها در مساجد ۲۳ در صد درحسینه ها، ۴ درصد در بقاع متبرکه، ۱۶ درصد در تکیه‌ها و مابقی در منازل و خانه‌ها می‌باشد.

معممی مقدم گفت: ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی یک قرارگاه مناسبتی است و نخستین بعد این قرارگاه تعریف جامع از کار دینی است.

وی تاکید کرد: هر مناسبت مذهبی باید برگزاری ان مبتنی بر احکام اسلامی باشد یعنی امام معصوم ان را گفته یا نوشته و یا انجام داده باشد.

مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور خاطرنشان کرد: امروز با توجه به شرایط موجود حق نداریم که بر طبل اختلافات مذهبی بکوبیم و در راستای آن نیز نباید مناسبت سازی‌های مذهبی صورت بگیرد.

معممی مقدم ادامه داد: قمه زنی ضایع کردن عزاداری است و این پدیده باید از مراسم عزاداری‌های ما به طور کامل حذف شود.

وی با اشاره به سخن دانشمند ایمیل دور کیم که عنوان می‌دارد ازدیاد مراسم آیینی باعث ضربه زدن به قله‌های آیینی می‌شود ادامه داد: برای اجتماعات با شکوه محرم و صفر نباید رقیب سازی کنیم و ساختن دهه‌های پی در پی مذهبی مورد پذیرش جامعه نخواهد بود.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد به خاطر یک حاشیه پرچم امام حسین (ع) را از کسی بگیرد و ستاد هماهنگی باید تلاش کند سبک زندگی محمدی را ترویج دهد.

معممی مقدم گفت: روضه‌های خانگی باید بیش از بیش احیا شود و در خواست ما این است که در ستاد هماهنگی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی نمایندگان دلسوز و خدوم به این ستادها دعوت شوند.

وی با اشاره به اینکه باید مراسم‌های مذهبی متوازن باشد خاطر نشان کرد: جشن‌ها و عزاداری‌های مذهبی باید به جا و متوازن برگزار شود تا حقانیت شیعه به معنای کامل کلمه ادا شود.

مدیر کل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور ادامه داد: چهار هزار و ۶۰۰ مبلغ به جلسات مذهبی اعزام شدند و این ستاد در این راستا اقدام به ساخت فیلم مستند میراث مرثیه، نسخه معتبر تعزیه مسلم و انتشار کتب اشعار به سه زبان برای ذاکرین اهل البیت (ع) اقدام نموده است.

وی گفت: هدف اصلی و مهم این ستاد ارتقا فعالیت و ایجاد یک ارتباط و ادبیات مشترک در بین هیئت‌های مذهبی است.

معممی مقدم خاطرنشان کرد: عزاداری در استان اصفهان فضای کشور و کل دنیا را تحت تأثیر قرار می دهد و امروز باید گام موثری برای نذر فرهنگی برداشته شود.

نخستین همایش استانی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان اصفهان با هدف هماهنگی میان ستادهای شهرستان‌ها روز سه شنبه در سالن اجتماعات صدا و سیمای مرکز اصفهان با حضور مسوولان هیئت های مذهبی استان اصفهان، مداحان و روحانیون برگزار شد.

گفتنی است، در پایان این همایش از ۳۰ هیات فعال که در زمینه تشییع شهدای غواص گمنام در اصفهان فعال بودند تقدیر شد.


کد مطلب: 26726

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26726/راهبردهای-عرصه-فرهنگ-شعار-محقق-نمی-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir