رایزنی برای حضور گروه‌های تعزیه و نمایش‌های آئینی در سوگواره «خمسه»

ایکنا , 23 شهريور 1394 ساعت 9:10

برای اعتباربخشی بیشتر به دومین سوگواره نمایشی «خمسه» از گروه‌های نام‌آشنای تعزیه و نمایش‌های آئینی برای اجرای برنامه دعوت خواهیم کرد که رایزنی در این خصوص ادامه دارد.


سیدجواد روشن، قائم مقام دبیر دومین سوگواره نمایشی «خمسه» گفت: با اتمام مهلت فراخوان ارسال آثار به این سوگواره نمایشی، تعداد آثار قابل توجهی در حوزه نمایش‌های صحنه‌ای، خیابانی و آئینی به دبیرخانه رسیده است که همچنان تفکیک آنها برای ارزیابی و معرفی آثار منتخب ادامه دارد.

وی گفت: با این وجود باید اذعان کرد که با توجه به موضوعی بودن جشنواره و اینکه هنوز در دوره دوم برگزاری است اما طیف وسیعی از هنرمندان تئاتر و هنرهای نمایشی به آن اعتماد کرده و در آن مشارکت می‌کنند.

روشن تصریح کرد: قطعاً استقبال از بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی در رویدادهای تئاتری به واسطه قالبی که دارد و مورد علاقه اغلب هنرمندان به ویژه نسل جوان است بیشتر از سایر بخش هاست و سوگواره نمایشی خمسه نیز از این امر مستثنی نیست.

قائم مقام دبیر دومین سوگواره نمایشی «خمسه» ادامه داد: با این وجود یکی از اهداف این سوگواره احیای برخی از سنت‌های نمایشی ایرانی است که نشأت گرفته از باورهای دینی و اعتقادی آنهاست؛ سنت‌های نمایشی همچون تعزیه و هنر شبیه‌خوانی که باید بیش از پیش به آنها اهتمام ورزید.

روشن افزود: به همین دلیل دبیرخانه سوگواره شخصاً در پی رایزنی با گروه‌های شاخص تعزیه و نمایش‌های آئینی است تا به جهت اعتباربخشی بیشتر به این سوگواره، از آنها برای اجرای برنامه هایی فاخر در روزهای برگزاری این سوگواره دعوت کند.

وی در پایان گفت: امیدواریم برگزاری این سوگواره که به همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و مشخصاً فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار می‌شود، راهی باشد برای تعظیم شعائر مذهبی و آشنایی بیشتر شهروندان با آئین‌های نمایشی و مذهبی که در این اوضاع کمرنگ شده‌اند.

یادآور می‌شود، دومین سوگواره نمایشی «خمسه» همزمان با ایام محرم و صفر، آبان و آذرماه سال جاری به دبیری حامد حریری برگزار خواهد شد.


کد مطلب: 26757

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26757/رایزنی-حضور-گروه-های-تعزیه-نمایش-های-آئینی-سوگواره-خمسه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir