کانون مداحان قم، طلاب غیرایرانی را با سبک مداحی صحیح آشنا کنند

ایکنا , 23 شهريور 1394 ساعت 12:37

رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة با تأکید بر لزوم آشناکردن طلاب غیرایرانی با سبک درست مداحی گفت: علی‌رغم دسیسه‌های بی‌شمار دشمنان با طنین‎انداز شدن پرچم عاشورا در جهان، پیام حوزه و انقلاب اسلامی در جای جای عالم در حال انتشار است.


حجت‎الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة ۲۱ شهریور در دیدار اعضای هیئت مدیره کانون مداحان قم با بیان این که به برکت انقلاب اسلامی، مشعل ذکر و یاد اباعبدالله(ع) در جهان سال به سال روشن‌تر می‌شود، اظهار کرد: اگر ثمره انقلاب اسلامی را که هزاران شهید، جانباز و ایثارگر تقدیم کرده و رنج و ملامت‎های بی شماری را به جان خریده، تنها در گشوده شدن درهای عالم به روی معارف ناب الهی اهل بیت(ع) بدانیم، کافی است.

وی در ادامه با اشاره به برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در گستره جهانی، گزارشی از فعالیت‌های جامعة‌المصطفی(ص) را ارائه و خاطرنشان کرد: امروز جامعة‌المصطفی(ص) به برکت انقلاب اسلامی و ملت بزرگ و غیور ایران، با هزاران نقطه عالم در ارتباط است.

وی ابرازکرد: شکر نعمت‌های بی‌شمار باری تعالی، در گرو تلاش برای روزافزون کردن فعالیت‌ها، در راستای کسب رضای الهی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که درخشش عاشورا در جهان رو به افزایش است، اظهار کرد: قم، همچون بلندگویی است که صدای اهل بیت(ع) و معارف ناب الهی را به همه عالم منعکس می‌کند، باید از ظرفیت‌های بین‌المللی قم، برای ارائه سبک‌های آیینی به عالمیان استفاده کنیم.

منبر بازتاب جهانی دارد

اعرافی تأثیرات شهر مقدس قم در عرصه‌های مختلف جهانی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: مداحان، سخنرانان، وعاظ، شعرا و همه اقشار مختلف مردم قم، مسئولیتی سنگین بر دوش دارند، چرا که تمام فعالیت‌ها در این شهر، به‌ویژه جریانات فرهنگی، شعر آیینی، مداحی و نوحه‌سرایی از جایگاه الهام بخشی و جنبه الگودهی برخوردار بوده، به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بازتاب جهانی دارد.

وی ضمن تأکید بر هنری بودن قرآن کریم، با بیان این که هنر در ذات اسلام و معارف ناب الهی وجود دارد، تصریح کرد: شعر و مدیحه سرایی اهل بیت(ع) از جمله هنرهایی است که مورد مدح اسلام و آموزه‌های الهی قرار گرفته است.

وی افزود: هنر، زمانی ارزشمند خواهد بود که محتوای آن در خدمت آرمان ها و اهداف بلند قرار گیرد و از سلامت و صحت برخوردار باشد.

عاشورا جلوه‌ای از معارف الهی است

امام جمعه موقت قم با بیان این که عاشورا جلوه‌ای از همه معارف الهی است، ابراز کرد: مهندسی عاشورا خدایی بوده، هجرت اباعبدالله الحسین(ع)، شهادت و اسارت اهل بیت(ع)، با تمام حوادث تاریخ متفاوت است؛ به گونه‌ای که همه اسلام در ساختمان عاشورا جمع شده و در آن درس‌های اسلام با شور و حماسه تبیین می‌شود.

درس‌های عاشورا به نسل بعد منتقل شود

اعرافی با تأکید بر این که در تعریف عاشورا باید گفت؛ عاشورا عرضه همه اسلام در قالب حماسه‌ای پرشور و هیجانی است، یادآور شد: شاعر، مداح و منبری باید درس‌هایی را که از عمق دریای عاشورا کسب می‌کند، با شور و هیجان به نسل‌های بعد منتقل کند.

وی در ادامه سخنان خود به برخی نکته‌های عبرت‌آموز درس عاشورا اشاره و ابراز کرد: همه چیز در گنجینه عاشورا نهفته است و با تأمل در سیره اهل بیت(ع) نکته‌های اساسی بی‌شماری را می‌توان در عاشورا مشاهده کرد.

رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة صدق و اخلاص را نخستین مؤلفه برای تعمیق آموزه‌های عاشورا عنوان کرد و اظهار کرد: اگر روحانی و مداح خود را به صدق و اخلاص آراسته کند، وعظ و نوحه‌های او از عمقی مثال‌زدنی برخوردار خواهد شد.

اعرافی در پایان، ضمن تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بین‌المللی شهر مقدس قم، خاطرنشان کرد: با آموزش شیوه‎های درست مداحی به طلاب غیرایرانی، می‌توان سبک‎های صحیح روضه‌خوانی، مداحی و نوحه‌سرایی را به جهانیان منتقل کرد.


کد مطلب: 26773

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26773/کانون-مداحان-قم-طلاب-غیرایرانی-سبک-مداحی-صحیح-آشنا-کنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir