تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۳
۰
کد مطلب : ۲۶۸۵۵

حضور میلیونی زائران در مکه برای انجام مناسک حج تمتع

حضور میلیونی زائران در مکه برای انجام مناسک حج تمتع
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «البوابه»، پس از گذشت یک هفته از حادثه سقوط جرثقیل در حرم مکی که منجر به کشته‌شدن ۱۰۷ نفر و زخمی‌شدن ۲۳۰ نفر شد، مقامات عربستان اعلام کردند: تعداد زائران حجاج خارجی امسال از آغاز ورود تا پنجشنبه، ۲۶ شهریورماه، به حدود یک میلیون و ۳۲۰ هزار زائر رسیده است.

مناسک حج تمتع ظهر روز هشتم ذی الحجه (یوم الترویه)، با محرم شدن زائران در شهر مکه و حرکت به سمت صحرای عرفات آغاز می‌شود و زائران طی فاصله زمانی ظهر تا شب وارد صحرای عرفات و در چادرهای عرفات مستقر می‌شوند.

زائران غروب روز نهم ذی‌الحجه، عرفات را به قصد مشعرالحرام ترک می‌کنند و شب تا سحر در این صحرا می‌مانند و سپس به منا می‌روند تا سه روز در این سرزمین وقوف کنند.
وقوف (یعنی ماندن) در سرزمین عرفات با قصد قربت، پس از محرم شدن دومین عمل واجب برای انجام حج تمتع است و زائران روز ۹ ذی‌الحجه (روز عرفه)، از ظهر تا غروب در صحرای عرفات وقوف خواهند کرد.

اعمال حج تمتع با وقوف در مشعرالحرام تا طلوع آفتاب، حرکت به منا و انجام رمی، قربانی و تراشیدن سر و بیتوته در منا ادامه می‌یابد و ۱۰ ذی الحجه (روز عید قربان)، زائران در مشعرالحرام تا طلوع آفتاب وقوف می‌کنند.

۱۱ ذی الحجه، زائران در منا بیتوته می‌کنند و سپس به رمی جمرات (پرتاب سنگ به شیطان سه‌گانه) خواهند پرداخت. ۱۲ ذی‌الحجه نیز زائران اعمال بیتوته در منا، رمی جمرات (پرتاب سنگ به شیطان سه‌گانه) و حرکت به طرف مکه پس از اذان ظهر را انجام می‌دهند.

اعمال زائران پس از ورود دوباره به مکه مکرمه شامل طواف، نماز زیارت، سعی بین صفا و مروه و طواف نساء است و نماز پس از روز عید قربان نیز تا حداکثر پایان ماه ذی‌الحجه انجام می‌شود و به این ترتیب اعمال حج تمتع به پایان می ‌سد و زائران حاجی می‌شوند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما