سومین جشنواره بین‌المللی شعر حوزه ویژه شاعران پارسی‌گوی برگزار می‌شود

فارس , 30 شهريور 1394 ساعت 11:30

دبیر جشنواره شعر اشراق گفت: در سومین جشنواره بین‌المللی شعر حوزه «اشراق» شاهد رونمایی دو کتاب به نام «بر رواق اشراق» محمدعلی مجاهدی و کتاب «سبحه صد دانه» امیرمهدی حکیمی خواهیم بود.


نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی شعر حوزه «اشراق» ویژه شاعران حوزوی فارسی‌زبان صبح یکشنبه ۲۹ شهریور در دفتر نمایندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در تهران برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی دبیر سومین دوره جشنواره شعر اشراق با اشاره به اینکه اکثر شاعران معاصر و قدیم شعر پارسی برخاسته از حوزه علمیه بودند، اظهار داشت: حافظ شاعر بزرگ ایرانی قبل از اینکه به عنوان شاعر مطرح شود، به عنوان حافظ قرآن، فقیه و مفسر شناخته شده بود که قرآن را با ۱۴ روایت می‌خواند.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی حرکتی در حوزه علمیه شروع شد که به این نتیجه رسیدند که شعر باید در حوزه جدی گرفته شود و به همین منظور سال ۶۷ خدمت آقا رسیدیم و مطرح کردیم که می‌خواهیم جشنواره شعر طلاب را برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به استقبال مقام معظم رهبری با برگزاری کنگره شعر طلاب در سال ۶۷ اظهار داشت: کنگره اول در سال ۶۸ با حمایت مقام معظم رهبری و پیام ایشان شروع شد که برکات زیادی داشت و کنگره دوم در مشهد که مصادف با بیماری و رحلت امام (ره) برگزار شد، ما کنگره را تعطیل نکردیم، اما جشنواره را تبدیل به سوگواره‌ای برای حضرت امام(ره) کردیم، سوگواره‌ای که در آن تمامی شاعران مطرح کشور به صورت فی‌البداهه برای ایشان شعر سرودند که تا مدت‌ها به عنوان منبع اصلی برنامه‌های تلویزیون در سوگ امام(ره) از آن‌ها استفاده شد.

وی با بیان اینکه بعد از سال ۶۸، ۱۲ کنگره شعر طلاب برگزار شده است، ادامه داد: در سومین جشنواره شعر اشراق شاهد رونمایی دو کتاب به نام «بر رواق اشراق» نوشته محمدعلی مجاهدی که شامل جمع‌آوری تذکره علمای شاعر گذشته و معاصر است و کتاب «سبحه صد دانه» اثر امیر مهدی حکیمی و با مقدمه استاد محمدرضا حکیمی که درباره شاعران حوزوی خراسان بزرگ نوشته شده است، خواهیم بود.

دبیر جشنواره شعر اشراق حوزه با اشاره به اینکه در این جشنواره موضوع ویژه با هر عنوانی برای عموم آزاد است، اظهار داشت: در موضوع ویژه موضوع خاصی مورد نظر ما نیست، اما می‌تواند در موضوعاتی مانند اوضاع جهان اسلام، اشاره به جریان حق علیه باطل، وحدت میان مسلمانان و ... باشد، این جشنواره اواخر آذر یا اوایل دی ماه جاری در تهران برگزار می‌شود.

وی افزود:‌ فراخوان رسمی این کنگره در ۹۰ کشور دنیا منتشر می‌شود و پایگاه اینترنتی http://www.eshragh.info از امروز پذیرای دریافت آثار شاعران حوزوی فارسی‌زبان از سراسر دنیا است که در سه بخش کلاسیک، شعر آزاد و شعر کودک و نوجوان برگزار می‌شود و به نفرات اول تا سوم هر بخش به ترتیب سه سکه بهار آزادی، ۲ سکه بهار آزادی و یک سکه بهار آزادی تعلق می‌گیرد،‌ همچنین از مجموعه برگزیدگان نیز یک نفر به عنوان شاعر شاخص کنگره با اهدای ۱۰ سکه بهار آزادی تجلیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: کنگره شعر طلاب از ابتدای برگزاری به شکلی بین‌المللی برگزار می‌شد و شاعرانی از کشورهایی مانند لبنان، مصر، سوریه و حتی انگلستان و آمریکا نیز در آن به زبان خود شعر می‌خواندند. اما در این دوره تأکید ما بر روی اشعار سروده شده به زبان فارسی است، با این وجود در تدارک برگزاری کنگره‌های مشابهی به زبان‌های غیرفارسی برای طلاب شاعر نیز هستیم.

در ادامه محمد حسنی رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه جشنواره شعر اشراق در نظر دارد مرزها را در نوردد،‌بیان داشت: در گام نخست شاعران فارسی‌گوی سایر کشورها را دعوت می‌کنیم، این جشنواره به همت طلاب شعر و ادب شکل گرفته است که در سیر شکل‌گیری آن به همت دفتر فرهنگی هنری دفتر تبلیغات به جشنواره شعر اشراق منتهی شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های آموشی و حمایتی در رشته‌های مختلف در دفتر فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی انجام می‌گیرد، افزود: شعر از سابقه‌ای قدیمی برخوردار است که در واقع با حوزه‌های علمیه، علما و روحانیون قدیمی عجین است، بسیار از شعرای درجه یک ما از طلاب، علما و روحانیون بودند، حضرت امام(ره)، علامه طباطبایی، مقام معظم رهبری، حکما و عرفا چهره‌های شاخصی در رابطه با شعر و شاعری دارند.

به گزارش فارس،‌ سومین دوره جشنواره شعر اشراق به همت انجمن شعر طلاب کشور و مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با اهداف اشاعه و ترویج فرهنگ اسلامی شعر، تبیین جایگاه دین و اعتقادات در شعر، اعتلای ارزش های انسانی در پرتو شعر، ارتقاء سطح کیفی و کمی شعر طلاب، کشف استعدادهای خلاق در طلاب و تجلیل و گرامیداشت پدیدآورندگان آثار برتر برگزار می‌شود که در پایان این مراسم از پوستر جشنواره رونمایی شد طرح پوستر جشنواره کار استاد نجابتی از قم بوده است.


کد مطلب: 26886

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26886/سومین-جشنواره-بین-المللی-شعر-حوزه-ویژه-شاعران-پارسی-گوی-برگزار-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir