روایت سرگذشت قنبر غلام امام علی(ع) در نمایش «مجلس شاه فتاح»

ایکنا , 4 مهر 1394 ساعت 8:57

«مجلس شاه فتاح» براساس یک نمایشنامه قدیمی از نمایشنامه‌نویسی گمنام، روایتگر سرگذشت قنبر، غلام حضرت علی(ع) است.


ناصر عاشوری، کارگردان نمایش «مجلس شاه فتاح» گفت: با اجرای این نمایش در بخش «تئاتر باران»(نمایش‌های دینی) چهارمین جشنواره «تئاتر شهر» شرکت کردم که تصور می‌کنم داستان جذابی را با محوریت شخصیت حضرت علی(ع) روایت می‌کند.

وی ادامه داد: این نمایش اثر نویسنده‌ای گمنام است که به دلایلی از جمله عرض ارادت به ساحت قدسی امیرالمؤمنین علی(ع) از عنوان کردن نام خود پرهیز کرده است؛ نویسنده‌ای اهل نطنز که این نمایشنامه از او به شیوه‌ای سنتی و قدیمی در برخی از نسخ و اسناد نمایشی موجود است.

عاشوری تصریح کرد: داستان نمایش «مجلس شاه فتاح» روایتگر جوانی عاشق‌پیشه به نام فتاح است که دل در گروی دختر عموی خود دارد، اما عمو به هیچ عنوان رضایت به ازدواج آن دو ندارد تا جایی که فتاح برای اتمام حجت با عموی خود به محضر او حاضر می‌شود.

وی در ادامه گفت: عمو وقتی فتاح را در تصمیمش مصمم می‌بیند از آنجا که صاحب منصب است به او می‌گوید که در صورت صرفنظر کردن از تصمیمش می‌‎تواند به او پست و مقام بدهد، اما فتاح قبول نمی‌کند تا اینکه عمو شرط ازدواج فتاح با دخترعمویش را قتل علی(ع) و آوردن سر او تعیین می‌کند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: فتاح با در اختیار گرفتن نشانی علی(ع) به جانب شهر محل اقامت او راهی می‌شود تا اینکه در حومه شهر با باغبانی برخورد می‌کند و از او سراغ امام علی(ع) را می‌گیرد که باغبان به او می‌گوید مشخصات مردی که دنبال او هستی بسیار شبیه من است، اگر بتوانی بر من غلبه کنی قطعاً علی(ع) را نیز می‌توانی شکست دهی و به هدفت برسی.

عاشوری گفت: آن دو با هم درگیر می‌شوند تا اینکه باغبان بر فتاح غلبه می‌کند و فتاح دلسرد از مغلوب شدنش از باغبان می‌خواهد که هویت خود را افشا کند که در این زمان باغبان با برطرف کردن روبنده از صورت خویش، خود را علی بن ابیطالب معرفی می‌کند. با این جمله معروف که «نیم باغبان ای دل غمینم بدان که من خود امیرالمؤمنینم»؛ این اتفاق موجب ندامت فتاح می‌شود، اما علی(ع) به او می‌گوید که اگر رسیدن به معشوقه‌ات با قتل من تحقق پیدا می‌کند می‌توانی این کار را با من انجام دهی.

وی در پایان بیان کرد: فتاح از این سخاوت و عطوفت علی(ع) درخواست عفو و بخشودگی از او دارد و اینکه به عنوان غلام تا آخر عمر در خدمت امیرالمؤمنین(ع) باشد؛ علی(ع) این درخواست را می‌پذیرد و نام قنبر را برای او انتخاب می‌کند.

یادآور می‌شود، اختتامیه چهارمین جشنواره «تئاتر شهر» با اعلام اسامی برگزیدگان و تقدیر از آنها عصر امروز جمعه، ۳ مهر در فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد.


کد مطلب: 26955

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/26955/روایت-سرگذشت-قنبر-غلام-امام-علی-ع-نمایش-مجلس-شاه-فتاح

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir