تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۹
۰
کد مطلب : ۲۶۹۹۷
اظهارنظر رضا اسماعیلی درباره حادثه منا؛

ضرورت برگزاری همایش ادبی بین‌المللی درباره فاجعه منا/ خطر ایجاد شکاف در حوزه وحدت اسلامی

ضرورت برگزاری همایش ادبی بین‌المللی درباره فاجعه منا/ خطر ایجاد شکاف در حوزه وحدت اسلامی
رضا اسماعیلی، پژوهشگر، شاعر و مدرس ادبیات دانشگاه تهران با بیان اینکه در شرایط فعلی بروز حادثه منا و شهادت ۱۳۱ نفر از هموطنان‌مان در این منطقه بهتر است در اولین فرصت همایشی بین‌المللی با حضور شاعران و نویسندگان کشورهای اسلامی درباره این موضوع برگزار شود، تاکید کرد: فاجعه منا جهان اسلام را عزادار و احاساسات مسلمانان دنیا را جریحه‌دار کرد.

اسماعیلی افزود: عامل اصلی فاجعه منا سوء مدیریت عربستان بوده و شایسته است آل سعود درصدد جبران عواقب کار برآید و از کشورهای اسلامی رسماً معذرت‌خواهی کند.

این شاعر آیینی با بیان اینکه جوامع ادبی کشورهای مسلمان نیز می‌توانند به اقداماتی جریان‌ساز برای بهبود مدیریت کاروان‌های حج دست بزنند، گفت: می‌توان تمهیداتی اندیشید که همایش و نشست ادبی با حضور شاعران مسلمان جهان برگزار شود تا در کنار یکدیگر نشان دهیم قلب جهان اسلام از این حادثه تلخ جریحه‌دار شده است و تمام صاحب‌نظران جهان با یکدیگر هماهنگ و هم‌صدا هستند.

وزارت ارشاد و حوزه هنری پیشگام شوند
اسماعیلی ادامه داد: حوزه هنری انقلاب اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند در برپایی این همایش بین‌المللی پیشگام شوند و ظرف هفته‌های آینده با سرعت عمل به برگزاری این همایش اقدام کنند.

این پژوهشگر ادبی با بیان اینکه امروز جهان اسلام با چالش‌های زیادی از جمله ظهور فرقه‌های مختلف چون القاعده و داعش روبه‌روست، گفت: در چنین شرایطی که با فاجعه منا نیز روبه رو شده‌ایم زنگ خطر ایجاد شکاف در وحدت اسلامی به صدا درآمده و باید مسلمانان با وحدت و اتحاد مانع این آسیب احتمالی شوند.

این شاعر آیینی با تصریح بر اینکه حج همایشی جهانی و بهترین فرصت برای نمایش وحدت مسلمانان بوده و است، افزود: نباید فاجعه منا در وحدت اسلامی ما خللی ایجاد کند.

تقویت وحدت بهترین واکنش در شرایط فعلی است
اسماعیلی گفت: هدف مقدس حج، وحدت میان مسلمانان است و در شرایط فعلی باید کاملاً هوشیار باشیم. دولت عربستان باید مقدمات لازم برای انجام مناسک حج به بهترین شکل ممکن را فراهم می‌کرد، ولی با کوتاهی و سوء مدیریت، جهان اسلام را عزادار و سیاه‌پوش کرد.

وی تاکید کرد: سران کشورهای اسلامی باید نشست‌‌های تخصصی را برای تامین امنیت حجاج تشکیل دهند وآل سعود را بیدار کنند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما