کد مطلب : ۲۷۱۱۹
موسیقی این فیلم هدیهای ناقابل به پیشگاه رسول اکرم (ص) است
آیآر رحمان در نشست خبری فیلم «محمد رسول الله(ص)» که نهم مهرماه در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد با اشاره به اینکه همیشه سینمای جهان را پیگیری میکند، گفت: مجیدی من را به سینمای ایران جذب کرد و من امروز بسیار خوشحالم که برای فیلم محمد(ص) آهنگ ساختهام و احترام زیادی برای آن قائل هستم، البته بسیار خوشحالم که با مجیدی فیلمی درباره حضرت رسول ساختهام.
وی با اشاره به اینکه از کودکی هوادار فیلمهایی با تم دینی و مذهبی بوده است، گفت: زمانی که پیشنهاد همکاری در فیلم محمد رسولالله (ص) به من داده شد بسیار ترسیدیم و میترسیدم که چطور میخواهم در این فیلم کار کنم که مورد قبول حضرت رسول و خداوند سبحان باشد.
آهنگساز فیلم محمد رسول الله (ص) با اشاره به شباهتهای سینمای ایران و هند گفت: هر سینمایی بازتاب دهنده فرهنگی است که سینمایش از آن برخواسته. سینمای هند در بخش سرگرمیسازی و اسطورهشناسی بسیار موفق است. سینمای هالیوود نیز سینمایی آیندهنگر و قهرمانپرور است که به دنبال ابر قهرمان است. سینمای ایران کیفیت و معصومیت خاصی دارد و به انسانیت بسیار توجه میکند و همین امر سبب شده که من بسیار طرفدار آن باشم. در کنار آن سینمای ایران از لحاظ بازی بازیگران و تکنیکهای فیلمسازان بسیار در سطح بالایی است و نوع قصهپردازی هم بسیار خوب بوده.
وی درباره نحوه تعامل خود با مجید مجیدی در هنگام ساخت آهنگ فیلم محمد رسول الله (ص) چنین توضیح داد: در ابتدا این که تلاش کنم مجیدی را قانع کنم بسیار سخت بود، اما وقتی ایدهها را مطرح کردم و چند اتود ارائه کردم به یک درک مشترک رسیدیم و توانستیم قطعهها را با هم بسازیم و اولین قطعهای که با هم ساختیم مربوط به قطعه ابابیل بود. در این قطعه در بخشی من تکبیر (یعنی لبیک اللهم لبیک را اضافه کردم) و مجیدی وقتی آن را شنید از شوق من را در آغوش گرفت.
رحمان ادامه داد: مجیدی راهنمای بسیار خوبی است و ساخت موسیقی این فیلم ۶ ماه طول کشید.
این آهنگساز با اشاره به تفاوت سینمای ایران و هالیوود نیز گفت: سینمای ایران و هالیوود در بعضی از بخشها شبیه هم و در بعضی بخشها متفاوت هستند و آنچه تفاوت اصلی است این که در هالیوود سبک فیلمسازی بسیار کلاسیک و قسمتبندی شده است و مسئله ارتباط با مخاطب نیز بسیار برای آنها اهمیت دارد.
وی با اشاره به اینکه پژوهشهای زیادی برای آشنایی با موسیقی ایرانی و عربی داشته است، اظهار کرد: درباره قالبهای موسیقی و مقامهای موسیقی ایرانی و عربی مطالعات زیادی کردم، اما تلاش کردم که زیاد در قالب سنتی فرو نروم، زیرا این فیلم قرار بود با مخاطب جهانی ارتباط برقرار کند و باید موسیقی آن جهانی باشد. هر چند این کار من و ساخت موسیقی فیلم «محمد رسول الله» یکی از متفاوتترین کارها بود و هیچ شباهتی به کارهای دیگرم ندارد.
آهنگساز فیلم محمد رسول الله (ص) با اشاره به اینکه سینمای ایران در جهان کاملا شناخته شده است، ابراز کرد: سینمای ایران با توجه به سنتها و فرهنگ انسانی به عنوان یک سینمای ارزشمند شناخته میشود و من سینمای ایران را با دیدن فیلمهای خوبی همچون بچههای آسمان، باران، لیلا، بایسیکلران، جدایی نادر از سیمین و حضرت یوسف میشناسم.
وی ادامه داد: هم اکنون گستره جهانی فیلم «محمد رسول الله» تا اروپا و آمریکا نیز رفته است و بسیاری از دوستانم در هند و آمریکا از من میخواهند که این فیلم در کشورهای آنها نیز پخش شود و سؤال آنها این است که موسیقی فیلم چه زمانی به صورت جداگانه منتشر میشود.
رحمان درباره حضور فیلم محمد رسول الله (ص) در مراسم اسکار گفت: خیلی خوشحالم که این فیلم به عنوان نماینده ایران برای اسکار معرفی شده است، اما من موسیقی این فیلم را برای شرکت در اسکار نساختم، بلکه موسیقی این فیلم هدیهای ناقابل به پیشگاه حضرت رسول الله (ص) است.
وی با اشاره به اینکه از کودکی هوادار فیلمهایی با تم دینی و مذهبی بوده است، گفت: زمانی که پیشنهاد همکاری در فیلم محمد رسولالله (ص) به من داده شد بسیار ترسیدیم و میترسیدم که چطور میخواهم در این فیلم کار کنم که مورد قبول حضرت رسول و خداوند سبحان باشد.
آهنگساز فیلم محمد رسول الله (ص) با اشاره به شباهتهای سینمای ایران و هند گفت: هر سینمایی بازتاب دهنده فرهنگی است که سینمایش از آن برخواسته. سینمای هند در بخش سرگرمیسازی و اسطورهشناسی بسیار موفق است. سینمای هالیوود نیز سینمایی آیندهنگر و قهرمانپرور است که به دنبال ابر قهرمان است. سینمای ایران کیفیت و معصومیت خاصی دارد و به انسانیت بسیار توجه میکند و همین امر سبب شده که من بسیار طرفدار آن باشم. در کنار آن سینمای ایران از لحاظ بازی بازیگران و تکنیکهای فیلمسازان بسیار در سطح بالایی است و نوع قصهپردازی هم بسیار خوب بوده.
وی درباره نحوه تعامل خود با مجید مجیدی در هنگام ساخت آهنگ فیلم محمد رسول الله (ص) چنین توضیح داد: در ابتدا این که تلاش کنم مجیدی را قانع کنم بسیار سخت بود، اما وقتی ایدهها را مطرح کردم و چند اتود ارائه کردم به یک درک مشترک رسیدیم و توانستیم قطعهها را با هم بسازیم و اولین قطعهای که با هم ساختیم مربوط به قطعه ابابیل بود. در این قطعه در بخشی من تکبیر (یعنی لبیک اللهم لبیک را اضافه کردم) و مجیدی وقتی آن را شنید از شوق من را در آغوش گرفت.
رحمان ادامه داد: مجیدی راهنمای بسیار خوبی است و ساخت موسیقی این فیلم ۶ ماه طول کشید.
این آهنگساز با اشاره به تفاوت سینمای ایران و هالیوود نیز گفت: سینمای ایران و هالیوود در بعضی از بخشها شبیه هم و در بعضی بخشها متفاوت هستند و آنچه تفاوت اصلی است این که در هالیوود سبک فیلمسازی بسیار کلاسیک و قسمتبندی شده است و مسئله ارتباط با مخاطب نیز بسیار برای آنها اهمیت دارد.
وی با اشاره به اینکه پژوهشهای زیادی برای آشنایی با موسیقی ایرانی و عربی داشته است، اظهار کرد: درباره قالبهای موسیقی و مقامهای موسیقی ایرانی و عربی مطالعات زیادی کردم، اما تلاش کردم که زیاد در قالب سنتی فرو نروم، زیرا این فیلم قرار بود با مخاطب جهانی ارتباط برقرار کند و باید موسیقی آن جهانی باشد. هر چند این کار من و ساخت موسیقی فیلم «محمد رسول الله» یکی از متفاوتترین کارها بود و هیچ شباهتی به کارهای دیگرم ندارد.
آهنگساز فیلم محمد رسول الله (ص) با اشاره به اینکه سینمای ایران در جهان کاملا شناخته شده است، ابراز کرد: سینمای ایران با توجه به سنتها و فرهنگ انسانی به عنوان یک سینمای ارزشمند شناخته میشود و من سینمای ایران را با دیدن فیلمهای خوبی همچون بچههای آسمان، باران، لیلا، بایسیکلران، جدایی نادر از سیمین و حضرت یوسف میشناسم.
وی ادامه داد: هم اکنون گستره جهانی فیلم «محمد رسول الله» تا اروپا و آمریکا نیز رفته است و بسیاری از دوستانم در هند و آمریکا از من میخواهند که این فیلم در کشورهای آنها نیز پخش شود و سؤال آنها این است که موسیقی فیلم چه زمانی به صورت جداگانه منتشر میشود.
رحمان درباره حضور فیلم محمد رسول الله (ص) در مراسم اسکار گفت: خیلی خوشحالم که این فیلم به عنوان نماینده ایران برای اسکار معرفی شده است، اما من موسیقی این فیلم را برای شرکت در اسکار نساختم، بلکه موسیقی این فیلم هدیهای ناقابل به پیشگاه حضرت رسول الله (ص) است.
مرجع : ایکنا