لزوم بهره‌گیری از پرداخت مفهومی در تصویرسازی سوگواره هنرهای عاشورایی

ایکنا , 14 مهر 1394 ساعت 11:04

به جای تمرکز بر دو شخصیت تاریخی مقارن با واقعه عاشورا و خلق آثار تصویرسازی براساس آنها در سوگواره هنرهای عاشورایی، حوزه هنری می‌توانست با استخراج مفاهیم و مصادیق، جنبه عمومی‌تری به موضوع ببخشد.


سعید رزاقی، هنرمند تصویرگر گفت: حوزه هنری در برگزاری نهمین سوگواره هنرهای عاشورایی و در بخش تصویرسازی دو شخصیت بارز در واقعه عاشورا را ملاک نظر قرار داده است؛ یکی قیس بن مسهر صیداوی و دیگری حر بن یزید ریاحی که البته با توجه به افت و خیزهای شخصیتی هر کدام از این دو فرد، جای کار فراوانی برای تصویرساز به وجود آمده است.

وی ادامه داد: با این وجود تصور می‌کنم چنین تمرکزی بر دو شخصیت تاریخی در خلق آثار تصویرسازی سوگواره، نوعی محدودیت را در کار تصویرگران به وجود خواهد آورد در حالی که اگر به جای انتخاب موضوع این بخش بر مبنای دو شخصیت، موضوعی مفهومی و مصداقی در نظر گرفته می‌شد، شاهد تنوع بیشتری در آثار تولیدی و ارسالی به دبیرخانه این سوگواره بودیم.

این هنرمند تصویرگر تصریح کرد: حتی با تکیه بر این دو شخصیت تاریخی مفاهیمی کلی را می‌توان با توجه به عملکرد آنها در واقعه عاشورا استخراج کرد که جنبه عمومی‌تری داشته باشند و در نتیجه مصادیق امروزی آن را نیز در جامعه کنونی جستجو کرد.

رزاقی در ادامه گفت: قیس بن مسهر به عنوان نخستین سفیر از جانب امام‌ حسین(ع) مطرح است که نهایت خلوص و وفاداری را در شخصیت وی با مطالعه تاریخ می‌توان دریافت و یا حر بن یزید ریاحی که روز عاشورا ناگهان از کرده خود پشیمان می‌شود و در لحظات آخر می‌تواند شفاعت امام و مقتدایش را به دست آورد و نماد آزادی و آزادگی در اعصار تاریخ لقب گیرد؛ آیا بهتر نبود به جای تمرکز بر این دو شخصیت تاریخی، به مفاهیم و مصادیقی همچون وفاداری، وفای به عهد، آزادگی و نظایر آن که کارکرد امروزی نیز دارند در خلق آثار تصویرسازی این سوگواره پرداخت؟

عضو انجمن فرهنگی تصویرگران ایران افزود: در جای جای فرهنگ عاشورا و لحظه لحظه شرح این واقعه که از خلال روایات و مقاتل مستفاد می‌شود به نمونه‌های بارز که ارزشمند هستند و از جمله سجایا و ویژگی‌های انسانی محسوب می‌شوند برمی‌خوریم، مفاهیمی که متأسفانه به دلیل فاصله گرفتن از آنها و عدم پرداخت مؤثر که ابزار هنر می‌تواند یکی از نافذترین آنها باشد در دنیای امروز به فراموشی سپرده شده‌اند و هنرمند تصویرگر می‌تواند با هنر خود آن را در برابر مخاطب تداعی کند.

رزاقی در پایان تأکید کرد: هر چند که تصور می‌کنم مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در طراحی این سوگواره و ایجاد بخش‌های موضوعی آن از مشاوره کارشناسان و اهالی فن و هنرمندان خلاقی که در اختیار دارد استفاده کرده است، اما اگر به فکر ایجاد اتاق فکری برای طرح موضوع برنامه‌های خود همچون سوگواره هنرهای عاشورایی با استفاده از خردجمعی هنرمندانی باشد که خارج از بدنه حوزه هنری نگاه بازتری به موضوع دارند موجب پویایی و طراوت بیشتری در سوگواره خواهد شد که از همه سلایق در آن شرکت خواهند کرد.

یادآور می‌شود، نهمین سوگواره هنرهای عاشورایی در بخش‌های پوستر، تصویرسازی و پرچم‌های سوگواره آبان‌ماه برگزار می‌شود.


کد مطلب: 27195

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/27195/لزوم-بهره-گیری-پرداخت-مفهومی-تصویرسازی-سوگواره-هنرهای-عاشورایی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir