حسن قشقاوی:

سرنوشت بیش از ۷۰ زائر مفقود همچنان نامعلوم است/ یافتن ۲ ایرانی در سردخانه پاکستانی‌ها

ایکنا , 15 مهر 1394 ساعت 12:50

معاون وزیر امور خارجه درباره سرنوشت حدود ۷۰ زائر ایرانی گفت: ما نمی‌دانیم این هفتاد و سه چهار نفر چه شده‌اند چون جسدی نیست که بگوییم مرده‌اند و از طرفی نمی‌توانیم به قطعیت بگوییم که زنده‌اند و بازداشت این افراد یا اینکه در بیمارستان مجروح‌ هستند یک احتمال است.


حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه، امروز در حاشیه ششمین نشست ناجا با سفرا و کاردانان مستقر در تهران در جمع خبرنگاران درباره پیگیری‌های انجام گرفته درباره فاجعه منا و ادعای بازداشت 70 نفر از حجاج گفت: به دنبال سفری که وزیر بهداشت و بنده به عربستان داشتیم هماهنگی‌هایی در این خصوص انجام شده و ملاقات‌هایی نیز با مقامات سعودی داشتیم که سه خواسته اصلی از سوی ایران مطرح شد. اول اینکه برای بازگشت پیکرهای حجاج به میهن اسلامی‌مان برنامه ریزی شد. دوم آنکه عربستان حق ندارد بدون رضایت خانواده‌های ایرانی هیچ یک از حجاج را در این کشور دفن کند و خواسته‌ سوم ما نیز این بود که برای شناسایی مفقودین همکاری‌های لازم انجام شود. وی افزود: همکاری بین ایران و عربستان همچنان ادامه دارد و طبق قرار در حال عملیات لست و امیدواریم همکاری سعودی‌ها ادامه پدا کند. قشقاوی درباره سرنوشت 70 زائر مفقودشده اظهار کرد: ما نمی‌دانیم این هفتاد و سه چهار نفر چه شده‌اند چون جسدی نیست که بگوییم مرده‌اند و از طرفی نمی‌توانیم به قطعیت بگوییم که زنده‌اند. معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: بازداشت این افراد یا اینکه در بیمارستان مجروح‌ هستند احتمال است و هیچ کدام قطعی نیست مگر وقتی که جنازه یا وجودشان را ببینیم و تأیید کنیم و تا به سرکنسول اعلام نشود مورد قطعی را نمی‌توانیم اعلام کنیم. قشقاوی با اشاره به فعالیت 10 عضو وزارت خارجه برای این منظور در عربستان، گفت‌: علاوه بر سفیر، 8 مقام کنسولی نیز یا به عربستان اعزام شده یا جز‌ء نیروهای ثابت سفارت ما در این کشور بوده و پیگیر موضوع هستند و به شکل لحظه‌ای به ما گزارش می‌دهند. وی با اشاره به پیدا کردن 2 ایرانی در سردخانه پاکستانی‌ها عنوان کرد: این نشان از تلاش مضاعف تیم ایرانی دارد، چرا که ایران تنها کشوری است که در این قضیه به صورت سازمان‌یافته فعالیت می‌کند.


کد مطلب: 27237

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/27237/سرنوشت-بیش-۷۰-زائر-مفقود-همچنان-نامعلوم-یافتن-۲-ایرانی-سردخانه-پاکستانی-ها

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir