فیلمسازی در حوزه عاشورا، راه رفتن روی لبه تیغ است
ایکنا , 19 مهر 1394 ساعت 9:13
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: فیلمسازی در حوزه عاشورا نیازمند تحقیقات فراوان است، زیرا کار کردن در این عرصه راه رفتن روی لبه تیغ است.
محمود پاکنیت، بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه آثار عاشورایی بسیار حساس هستند، اظهار کرد: از نگاه من فیلمسازی در حوزه عاشورا در حقیقت راه رفتن روی لبه تیغ است، چون در این قبیل کارها تنها ساخت کار مهم نیست، بلکه حواشی که ممکن است در زمان اکران برای فیلم به وجود آید، کار در این حوزه را بسیار سخت میکند. وی افزود: مثال بارز این ادعا فیلم سینمایی «رستاخیز» است که با حاشیههای بسیاری روبهرو شد به نحوی که امکان نمایش از این فیلم گرفته شد. با توجه به این توضیح، کمتر فیلمسازی به خود این اجازه را میدهد که به این حوزه ورود کند، چون ممکن است فیلمش مورد پسند عدهای قرار نگیرد و همین موضوع سبب شود تا آینده کاری وی با مشکلات متعددی مواجه شود. بازیگر سریال «شب دهم» ادامه داد: البته میتوان در حوزه عاشورا کارهایی نیز تولید کرد که به صورت مستقیم به قیام نپردازد، بلکه در حاشیه نگاهی به عاشورا داشته باشد. این دست کارها از حاشیههای احتمالی در امان هستند. در این زمینه از سریال «شب دهم» مثال میزنم. این کار درباره تعزیه است و به نوعی مروج فرهنگ عاشورا نیز است، همچنین این کار توانسته در جذب تماشاگر به موفقیت خوبی دست پیدا کند. سریال دیگری نیز با همین رویکرد بازی کردهام که «وارث» نام داشت و در آن هم به نوعی به عاشورا پرداخته شده بود. فیلم عاشورایی متکی بر آگاهی باشد پاکنیت با بیان اینکه کار کردن در حوزه عاشورا نیازمند تحقیقات فراوان است، گفت: فیلمی که با محوریت عاشورا تولید میشود، میبایست یک ویژگی اصلی داشته باشد، آن نیز تحقیاتی است که پیرامون این دست آثار، حتماً باید وجود داشته باشد، چون مفهوم عاشورا ریشه در اعتقادات و باورهای مردم دارد. برای همین کمی سهلانگاری در این حوزه میتواند عواقب بدی به همراه داشته باشد. برای رسیدن به این خواسته هم حتماً سرمایهگذاری مناسب لازم است تا پروژه تحقیقاتی با دقت تمام انجام شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فیلمها یا سریالهایی که به صورت مستقیم به قیام عاشورا میپردازند، نیازمند بودجه کافی هستند، بیان کرد: در کنار بودجه تحقیقاتی کارهایی هستند که میخواهند به صورت مستقیم به عاشورا بپردازند، فاکتوری دیگر نیز نیاز است و آن هم اینکه در بحث سختافزار هم با این دست تولیدات، تامین باشند، چون کار ضعیف در این حوزه به نوعی سبب دوری تماشاگر از کار مورد نظر میشود، به ویژه اینکه مخاطب این روزهای سینما فیلمهایی را در سینمای جهان میبیند که در بحث امکانات بسیار فاخر هستند. بازیگر سریال «یوسف پیامبر(ع)» به توضیح فوق اضافه کرد: وقتی بحث سختافزار به میان میآید تنها از صدا و سیما یا سازمان سینمایی نباید توقع داشت که تمام هزینهها را بر گردن گیرند، بلکه در این حوزه هر کس که خود را عاشق عاشورا و حسین (ع) میداند باید وارد عمل شود. در کلامی خیلی بیانصافی است، اگر بخواهیم تنها سینما و تلویزیون در این حوزه فعال باشند بدون اینکه بخواهیم خود قدمی در این زمینه برداریم. پاکنیت در پاسخ به سؤال پایانی مبنی بر اینکه پرداخت مستقیم میتواند برای تماشاگر تاثیرگذارتر باشد یا فیلمهای که به نوعی غیر مستقیم به عاشورا توجه دارند، گفت: پر واضح است کارهایی که به صورت مستقیم به این موضوع میپردازند، آثاری تاثیرگذارتر هستند، چون تماشاگر با آن ارتباط برقرار میکند و به آنها بسیار علاقه دارد. مثالی ساده در این زمینه میزنم. وقتی پردهخوانی را میبینیم که کنار خیابان پرده زده و داستان عاشورا را روایت میکند مردم با عشق آن را تماشا کرده و برای آن واقعه اشک میریزند، درمییابیم مردم تا چه حد به این موضوعات علاقهمند هستند.
کد مطلب: 27290
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/27290/فیلمسازی-حوزه-عاشورا-راه-رفتن-روی-لبه-تیغ