رونمایی از بیرق حضرت زینب(س) و نهضت حسینی(ع) در نمایشگاه عطر سیب

مهر , 19 مهر 1394 ساعت 14:45

بیرق حضرت زینب(س) برگرفته از طرحی نفیس و ایرانی در موزه متروپولیتن و بیرق «نهضت ما حسینی است» در نمایشگاه عطر سیب در معرض دید عموم قرار گرفت.


بیرق‌های ویژه ماه محرم با ویژگی‌های منحصر به فرد محتوایی و هنری، با الگوبرداری از طرح‌های ارزشمند ایرانی و بهره‌گیری از محتوای اصیل عاشورایی در نمایشگاه فرهنگی عطر سیب به نمایش گذاشته شده است.

عبادالله رمضانی مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران و رییس ستاد مرکزی عطر سیب با اشاره به طراحی بیرق‌های ویژه در سیزدهمین نمایشگاه عطر سیب اظهار کرد: در ۲ سال گذشته بیرق‌های نمایشگاه عطر سیب با نام مبارک حضرت سید الشهدا علیه السلام، شهدا و شخصیت‌های کربلا طراحی شد، امسال نیز ۲ بیرق نفیس در این نمایشگاه عرضه شده که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند.

همه حسینیه‌ها و تکایا از قدیم بیرق‌هایی دارند اما هدف ما، الگوسازی برای استفاده از بیرق‌هایی با محتوای شایسته است.


رییس ستاد مرکزی عطر سیب در توضیح جزییات طراحی و تولید این بیرق‌ها گفت: طرح اولین بیرق امسال، موضوع نهضت حسینی برگرفته از نقش قیام عاشورا و نهضت امام حسین علیه السلام در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی است.

از این رو در طراحی آن به متن و شکل اعلامیه های مردمی در راهپیمایی های پرشکوه انقلاب اسلامی توجه شده است.

این بیرق با عنوان «نهضت ما حسینی» نامگذاری شده است.

جنس پارچه این بیرق ها، متقال و طرح آن شامل قلم‌زنی‌های قدیمی ایرانی است.
ابعاد این بیرق‌ها ۶۰/۱ * ۷۰/۲ است.

مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران اضافه کرد: بیرق دوم به نام مبارک حضرت زینب سلام الله علیه نام گذاری شده و پی رنگ آن طرحی از یک کار زیبا و نفیس ایرانی در موزه متروپولیتن الهام گرفته است.

خط این بیرق اثر استاد کاشانی است و محتوای آن، ندای مظلومانه حضرت زینب (س) خطاب به پیامبر اسلام (ص) در حماسه کربلاست.

وی همچنین از عرضه کتاب نفیس صلوات و دیگر محصولات فاخر هنری مرتبط با فرهنگ عاشورایی در سیزدهمین نمایشگاه عطر سیب خبر داد.


رمضانی با بیان اینکه کتاب صلوات علاوه بر ویژگی‌های ارزنده محتوایی، از نظر هنری هم دارای شاخصه‌های قابل توجه است گفت: این کتاب مشتمل بر صلوات‌های کمتر شنیده شده است که از معصومان روایت می‌شود.

برخی از این صلوات‌ها در کتال مفاتیح‌الجنان ثبت شده و بقیه ضمن پژوهش‌ از کتاب‌های مهم شیعیان استخراج شده است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب پیش از این به شکل ساده چاپ شده بود اظهار کرد: با توجه به استقبال گسترده از این کتاب، نگارش آن به خط نسخ ایرانی به استاد مشایخی سپرده شد و ترجمه آن نیز به خط نستعلیق انجام شده است.

به گفته رمضانی کار تذهیب این اثر به صورت دستی، با الهام از تذهیب‌های قدیمی ایرانی موجود در موزه ملک، توسط استاد شریفی انجام شده است.

رییس ستاد مرکزی عطر سیب، افزود: برای اولین بار در چاپ این کتاب از ۹ رنگ استفاده شده و این ویژگی باعث شده برای شرکت دادن این کتاب در جشنواره چاپ ترغیب شویم.

کتاب صلوات در ۱۰ هزار نسخه زیر چاپ رفته و نسخه‌های بعدی آن در دست چاپ است.


کد مطلب: 27314

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/27314/رونمایی-بیرق-حضرت-زینب-س-نهضت-حسینی-ع-نمایشگاه-عطر-سیب

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir