موسیقی ترانههای عربی و ترکی را برای اشعار روضهها کپی نکنیم
ایکنا , 21 مهر 1394 ساعت 9:46
امیر مولایی با اشاره به اینکه موسیقی را دوست دارم، چون میخواهم به واسطه آن راهم را در مداحی ادامه داده و به نوعی ارادتم را به اباعبدالله(ع) نشان دهم، افزود: نباید از موسیقی عربی و ترکی برای اشعاری که در مداحی استفاده میکنیم، بهره بگیریم.
امیر مولایی، مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه موسیقی مذهبی تنها در کلام و شعر خلاصه نمیشود، اظهار کرد: معمولاً در موسیقیهای امروزی کشورمان از کاری به عنوان ترانه مذهبی نام برده میشود که در شعر، کلماتی در مدح ائمه آمده باشد، البته این شکل از کار بخشی از موسیقی مذهبی است، اما تمام آن را در برنمیگیرد، چون کاری که در این حوزه تولید میشود باید در تمامی جوانب از مضمون دینی بهره برده باشد. برای مثال از موسیقی این دست کارها نام میبرم که عمدتاً کپی از کارهای ترکی یا عربی است. وی افزود: زیبنده یک کار مذهبی نیست که شعر و کلام ایرانی باشد، اما آهنگ و تنظیم آن کپی از کارهای عربی یا ترکی باشد. این نقصان در شرایطی است که ما آهنگسازهای بسیار خوبی داریم که میتوانند در این حوزه فعالیت کنند، تنها کافی است وقت و دقت لازم لحاظ شود. این گفته را با مثالی از کار خودم که در دست تهیه دارم بیشتر توضیح میدهم. ترانهای در دست دارم با نام «یک آشنا» که درباره امام زمان (عج) است. این کار براساس شعری از «امیر شمس» خلق شده و آهنگسازی و تنظیم آن را هم «فؤاد امیری» انجام داده است. در این کار تمام تلاش این بوده که عشق هدف و ویژگی اصلی کار باشد. این مداح در پاسخ به این که آشنایی با فرهنگ عزاداری تا چه حد به ارتقای کیفی یک ترانه مذهبی کمک میکند، گفت: من بیش از اینکه خود را یک خواننده بدانم مداح اهل بیت(ع) میدانم، زیرا سالهاست که برای امام حسین(ع) مداحی میکنم. این کار را هم با عشق انجام میدهم و اگر میبینید که امروز ورودی به عرصه خوانندگی کردهام به این دلیل بوده که میخواستم به نحوی در عرصه موسیقی نیز، ارادتم را به اهل بیت(ع) نشان دهم. برای رسیدن به این خواسته نیز سعی کردهام داشتههای فنی خود را غنی کنم تا کاری که ارائه میدهم بتواند بر دل و جان مخاطب بنشیند. ××شعر در مداحی حرف اول را میزند وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه کیفیت مداحیها در چند ساله اخیر چگونه بوده است، گفت: خوشبختانه با تاکیداتی که مقام معظم رهبری و دیگر علما در این عرصه داشتهاند مداحان اهل بیت(ع) دریافتهاند که مضمون و شعری که برای کار خود انتخاب میکنند شرط مهمی در کیفیت یک مداحی دارد. برای همین طی چند سال اخیر وضعیت بسیار بهتر از گذشته شده است. در تکمیل توضیح باید بگویم که یک مداحی خوب آن است که بتواند در کنار به وجود آوردن شور، آگاهی نیز به وجود آورد. این خواسته نیز به راحتی قابل انجام است، چون ما شعرای بسیار بزرگی داریم که درباره اهل بیت(ع) اشعار زیبایی سرودهاند. مولایی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کاری که با محوریت عاشورا در عرصه موسیقی تولید میشود باید بر پایه عشق شکل گیرد و انگیزههای مادی در آن نقش نداشته باشد، البته نمیخواهم منکر نقش پول در اعتلای هنر موسیقی شوم، اما در حوزه موسیقی عاشورایی، انگیزههای مادی باید کمترین نقش را داشته باشد. وی با بیان اینکه نحوه پخش ترانههای عاشورایی میتواند در موفقیت آن کار نقش داشته باشد، گفت: اینکه چگونه یک ترانه عاشورایی به بازار عرصه شود میتواند موفقیت آن اثر را تضمین کند. برای مثال کاری که کویتیپور ـ «غریبانه» ـ سالها پیش به بازار عرصه کرد توانست توجه همه اقشار را به خود جلب کند. تبلیغاتی که برای کار انجام شد نیز دلیل موفقیت دیگر این آلبوم بود. ××سامی یوسف الگویی موفق در موسیقی مذهبی این خواننده جوان به توضیح فوق اضافه کرد: کارهای «سامی یوسف» نیز بسیار جذاب و شنیدنی است چون هم در آن غنای فنی وجود دارد و هم اینکه به لحاظ مفهومی، کار کیفیت بسیار بالایی دارد همین مسئله سبب شده تا کار با مخاطبان وسیعی در سراسر جهان مواجه شود. موسیقی ما نیز این پتانسیل را دارد تا از هنر موسیقی در جهت اعتلای فرهنگ شیعی و قیام عاشورا بهره برد. وی در پایان درباره کارهای جدید خود گفت: تمام تلاش من این است تا در هفته جاری ترانهای با نام «بمون» را به بازار عرضه کنم. پس از این ترانه تمرکز خود را روی آلبومی متمرکز میکنم که در آن یک ترانه درباره امام زمان(عج) است و ترانه دیگر با محوریت عاشورا؛ کاری که فکر میکنم نگاهی جدید به موسیقی مذهبی دارد.
کد مطلب: 27348
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/27348/موسیقی-ترانه-های-عربی-ترکی-اشعار-روضه-ها-کپی-نکنیم