عبدالرحمان رأفتی عصر دوشنبه در جلسه نقد و بررسی عکسهای آیینی و عاشورایی گفت: عکاسهای عاشورایی نباید تنها از اتفاقات در حال وقوع مانند سینهزنیها و تعزیهها عکس تهیه کنند بلکه باید به سمت مفهوم گرایی قدم بردارند.
مدرس کارگاه عکاسی بابیان اینکه یکی از بزرگترین دغدغههای عکاسها عکسبرداری از تمامی آیینها است، گفت: در ایام عاشورا هر شهر بر اساس آیینهای باستانی خود مراسم محرم را اجرا میکند که باید از تمامی این آیینها عکسبرداری شود.
وی عنوان کرد: عکاس در اینگونه مراسم باید بر احساسات شخصی خود غلبه کند تا اتفاقات را بهترین کیفیت به تصویر بکشد.
رأفتی بابیان اینکه عکاسها برای کنترل احساسات خود نیازمند درک صحیحی از اتفاقات در حال وقوع دارند، افزود: درک صحیح از اتفاقات و آیینهای هر شهر نیازمند مطالعه درزمینهٔ آیین و رسوم آن ناحیه یا شهر و مستلزم تماشای عکسهایی از گذشته است.
مدرس کارگاه عکاسی با اشاره به وجود نکتهای برجسته در عکسهای عاشورایی عنوان کرد: عکسهای عاشورایی فاقد تاریخ انقضا هستند.
وی بابیان اینکه امروزه هماهنگی حس و دلدادگی عکاسهای با دوربین یکی از دغدغهی آنها است، گفت: عکس عاشورایی خود بهتنهایی میتواند یک مرجع مردمشناسی و جامعهشناسی برای دیگر فرهنگها باشد.
رأفتی با اشاره به آیینهای مختلف شهرهای یزد و خرمآباد و کاشان در ایام محرم افزود: علاقه عکاسهای برای شرکت در مراسم روز عاشورا در این سه شهر به دلیل وجود آیینهای متفاوتی است که با باورهای مردم این شهرها آمیخته است.
وی در ادامه گفت: بهترین عکسها در روز عاشورا عکسهایی است که از حاشیه اتفاقات گرفته میشود و گاهی این عکسها بهترین مفهوم را میتوانند به بیننده منتقل کنند.
مدرس کارگاه عکاسی بابیان اینکه اکثر عکسهای عاشورایی تصویرهایی از نمادها و بزرگی آن روز است، افزود: کمتر عکسی را میتوان یافت که مفهوم واقعه عاشورا را منتقل کند و این مسئله باید به عکاسهای عاشورایی القا شود که مفهوم و اصل واقعه عاشورا را به تصویر بکشند.
وی با اشاره بهعکس های سیاهوسفید گفت: بیننده اغلب وقتها در عکس به دنبال زیبایی است اما هنگامیکه عکس سیاهوسفید باشد بهجای دنبال کردن رنگها در پی مفهوم عکس میرود.