تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
۰
کد مطلب : ۲۷۶۶۰
اما و اگرهای تولید نمایش عاشورایی

نمایش عاشورایی، تاریخ‌نگاری صرف نیست

نمایش عاشورایی، تاریخ‌نگاری صرف نیست
شهرام کرمی، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: باید به این نکته توجه داشت که تمام وقایع مربوط به عاشورا و به ویژه روز دهم محرم از جنبه‌های قوی تراژیک و دراماتیک برای خلق موقعیت‌های نمایشی برخوردار هستند، اما به نظر من به برخی از این مقاطع حساس کمتر از سایر زمان‌ها توجه شده است که می‌تواند با دستمایه قرار گرفتن، سوژه مناسبی برای تولید نمایش باشد. وی گفت: شخصاً اگر قرار باشد یکی از این مقاطع مغفول و تأثیرگذار در واقعه کربلا را برای خلق یک اثر نمایشی مورد توجه قرار دهم تصور می‌کنم مقتل حضرت علی اصغر(ع) بسیار برای این اقدام مناسب باشد؛ البته در مقتل‌خوانی‌ها و برپایی مجالس تعزیه به این مهم توجه شده است، اما در تولید و اجرای نمایش صحنه‌ای کمتر با آثاری با این محوریت مواجه بوده‌ایم. مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: البته شاید دلیل کمرنگ بودن توجه به مقاطعی از واقعه عاشورا به دلیل حساسیت‌هایی باشد که ممکن است در جامعه و در بازخورد مردم شاهد آن باشیم، اما باید به یک نکته توجه ویژه داشت و آن اینکه پرداخت هنری با پرداخت تاریخی تفاوت فاحشی دارد. کرمی ادامه داد: دلیل آنکه پس از تولید بسیاری از آثار نمایشی دینی و اجرای آنها با نقد و نظرهایی بعضاً منفی و موضع‌گیرانه مواجه می‌شویم، تصور بیننده عام آن بوده که آنچه را شاهد آن است خلاف واقع بوده و شاید بدعت در روایت تاریخی صورت گرفته باشد، اما همان طور که گفتم نمایش مذهبی و تئاتر عاشورایی تاریخ‌نگاری صرف نیست. دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تأکید کرد: نیازی نیست آنچه که در صحنه نمایش شاهد آن هستیم مطابق نعل به نعل تاریخ باشد، چرا که مردم در شرح مقاتل و با خواندن کتاب‌های تاریخی معتبر در جریان آن قرار می‌گیرند. وی در پایان گفت: تولید یک اثر هنری و از جمله یک اثر نمایشی زائیده برداشت و خلاقیت هنرمند نسبت به رویدادهای تاریخی است و نوع متفاوتی از زوایه دید که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد را نمایش می‌دهد، هر چند که چنین پرداختی نباید مستندات چنین رویداد تاریخی را زیر سؤال ببرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما