تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
۰
کد مطلب : ۲۷۷۶۶

دو مجموعه صوتی «عاشورای سپید» و «نفیر» رونمایی شدند

دو مجموعه صوتی «عاشورای سپید» و «نفیر» رونمایی شدند
«عاشورای سپید» مجموعه ۸۹ قطعه صوتی، با صدا و شعر استاد عبدالعظیم صاعدی و موسیقی و نظارت صوتی دکتر محسن جلیلی است و مجموعه صوتی «نفیر»، به یادبود نوحه خوانی های زنده یاد استاد محمد احمدیان، با صدای استاد سیدعلی سادات رضوی به بازخوانی نوحه های عاشورایی از دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی پرداخته است.

سید ضیاءالدین شفیعی در آئین رونمایی این دو اثر عاشورایی در خبرگزاری مهر گفت: باتوجه به مطالعاتی که در زمینه ادبیات عاشورایی گذشته داشته ام باید بگویم به نظرم در تاریخ ادبیات فارسی اشعار و مرثیه های عاشورایی از ۴ دسته خارج نیستند. از آنجایی که امویان به دنبال کتمان واقعه عاشورا بودند و خود واقعه عاشورا ثبت نشده بود، اولین اشعاری که در عرصه شعر عاشورایی رخ می دهد شعر عاشورایی وصفی بود که دامنه وسیعی از ادبیات عاشورایی را در بر می گیرد.

وی افزود: بعد از آن با گسترش رسانه ها، شعرهای عاشورایی سوگوار پدید می آید و بعد از آن به مقطع دیگری رسیدیم که اظهار تشیع، سخت و بسیار دشوار شد ما در این مقطع با دسته سوم شعرهای عاشورایی یعنی اشعار کنایی و اشاره ای مواجه شدیم که می توان گفت در واقع از این مقطع به بعد شعر عاشورایی واقعی رخ می دهد.


شفیعی در ادامه افزود: دسته آخر شعرهای عاشورایی تخدیری هستند که متاسفانه تعدادشان بسیار زیاد است و شب شعرها بیش از حد از آنها پر شده است. شعرهای آقای صاعدی از زمره شعرهای عاشورایی هستند که مخاطب خودشان را بر می انگیزانند و این برانگیختن چند ویژگی دارد ابتدا مخاطب را از تماشاکردن و گریستن صرف و بدون تعمق پرهیز می دهد. دوم مردم را به نگریستن به خود عاشورا و پیدا کردن رابطه خود با اباعبدالله الحسین(ع) تشویق می کند.

حادثه عاشورا عکس تاریخ حرکت می کند
دکتر محمدرضا سنگری در ادامه مراسم رونمایی از دو مجموعه «عاشورای سپید» و «نفیر» با پرسش این سئوال که عاشورا را چگونه باید گفت و از عاشورا چه باید گفت، سخنان خود را شروع کرد و گفت: منظورمان از عاشورا رخدادی نیست که در دهم سال ۶۱ ه. ق رخ داده است، بلکه قصه عاشورا، قصه همیشگی ماست و هر چه پیشتر می رویم به آن نیازمند تر می شویم و چگونه است که وقتی رخدادها از وقوع شان می گذرد رنگشان کمتر می شود اما حادثه عاشورا عکس تاریخ حرکت می کند و هر چه پیشتر می رود صیقل خورده می شود و گسترده تر می شود و روز به روز جهانی تر و تازه تر می شود. این سئوال بزرگ پیش روی ما است که از کربلا چگونه و چه بگوییم.

وی افزود: به نظر من حداقل ۱۵ منظر به کربلا باز شده است اما نگاه سوگ همیشه و در همه دوران ها غلبه داشته است. شگفت این است که در روزگار ما که لایه های دیگر عاشورا کاویده شده است اما در کنار همه آنها وزن سوگ باز هم بیشتر از همه است و اساسا نباید سوگ را تعطیل کرد. اشک در واقع شخم زدن قلب و مستعد کردن قلب برای دریافت حقیقت است. من معتقدم که وزن سوگ در تمام دوران های تاریخی ما بالا بوده است. سوگ می تواند پلی باشد برای رسیدن به چیز دیگر و در واقع دین هم در پی این است که از قلب شروع کند و قرار است که کربلا ابتدا با دلها شروع شود. پیام، عرفان، حماسه، سه ضلع کربلا هستند و ضلع دیگر آن مرثیه و سوگ است.


وی افزود: اما در مورد کار آقای صاعدی باید بگویم اگر قرار است که اسوه ما پیامبر(ص) باشد یکی از صفات پیامبر لطیف الحرکات بودن ایشان است. آقای صاعدی بسیار لطیف است. در باب کارهای ایشان باید به چند نکته توجه کرد ابتدا اینکه فرهنگ واژگانی وی را باید شناخت. نکته بعدی بهره گیری از موقعیت ها و ظرفیت های نو و تازه است. در واقع به دقیقه اکنون حرف می زند. نکته دیگر تفسیر تازه از متون کهن است. هم مفاهیم جدید را با مفاهیم غنی و قدیم پیوند می دهد و هم از متون کهن و گذشته استفاده نو می کند.

نو آوری نباید به قیمت آسیب رسیدن به اصل باشد
مدیرعامل مؤسسه هنر و ادبیات هلال در ادامه این نشست با بیان ضرورت های فرهنگ و ادبیات در حوزه آیینی گفت: نو آوری نباید به قیمت آسیب رسیدن به اصل موضوع که همانا شناخت واقعه عاشوراست تمام شود.

حجت الاسلام حسین فتحی افزود: ما موظف هستیم اگر بخواهیم کاری جدید را در حوزه آیینی و عاشورایی انجام دهیم از اساس و خط بزرگان پیروی کنیم.

وی با مهم دانستن استفاده از تکنولوژی های جدید در حوزه دین گفت: از مهمترین برنامه های مؤسسه هنر و ادبیات هلال تولید اپلیکیشن های موبایلی و تبلتی برای استفاده جوانان در فضای حسینه ها و تکایاست.


حجت الاسلام فتحی با بیان اینکه ذاکران اهل بیت و جامعه مداحان و همچنین جوانانی که در این مسیر گام برمی دارند نباید خود را بی نیاز از آموزش بدانند افزود: اگر از اصول مداحی و نوحه خوانی فاصله بگیریم و ضرورت استفاده از تجربه بزرگان را فراموش کنیم اثری ماندگار و تآثیرگذار ارایه نخواهیم کرد.

وی با قدرانی از حرکت خبرگزاری مهر برای معرفی ۲ اثر عاشورایی گفت: رسانه ها مهمترین نقش را در معرفی آثار عاشورایی فاخر و خرافه زدایی از عزاداری ها و سوگواری ها دارند.

مراسم رونمایی دو مجموعه‌ صوتی «عاشورای سپید» و «نفیر» به همت مؤسسه هنر و ادبیات هلال عصر امروز در خبرگزاری مهر برگزار شد.
در این مراسم از زحمات استاد عبدالعظیم صاعدی، استاد سید علی سادات رضوی و دکتر محسن جلیلی که در تهیه و تولید این ۲ اثر تلاش کرده بودند قدردانی و با یادی از مرحوم محمد احمدیان آیین رونمایی آلبوم های «نفیر» و «عاشورای سپید» برگزار شد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما