تاریخ انتشار
شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۷۸۲۳

موزه عاشورائیان در قزوین گشایش یافت

موزه عاشورائیان در قزوین گشایش یافت
چهارشنبه شب در مراسمی با حضور مرتضی روزبه استاندار قزوین و جواد حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی استان موزه عاشورائیان در محل خانه تاریخی حسینیه امینی های قزوین افتتاح شد.

این موزه در راستای ترویج و توسعه فرهنگ عاشورایی و معارف والای اهل بیت (ع) با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و مشارکت بخش خصوصی و مجموعه داران استان در طبقه زیرزمین حسینیه امینی ها به صورت دائمی برپا شده و برای بازدید علاقمندان دایر است.


استاندار قزوین: واقعه عاشورا باید با هنر عجین شود
در مراسم افتتاح موزه عاشورائیان قزوین مرتضی روزبه استاندار قزوین گفت: واقعه عاشورا وقتی با هنر مانوس شود و ارتباط پیدا کند جلوه خاصی یافته و زیبایهای آن آشکارتر می شود.

روزبه بیان کرد: هر سال واقعه عاشورا تاثیرگذارتر و پویاتر توسط دوستداران اهل بیت برگزار می شود و حفظ این میراث با کمک هنرمندان می تواند این حماسه را از زوایای دیگری نمایان کند.

وی تصریح کرد: عاشورا یک واقعه ماندگار است که با هنر می توان برخی زوایای پنهان آن را با ابزار هنر نشان داد و برپایی موزه ویژه عاشورا کار ارزشمندی است که جا دارد از مسئولان میراث فرهنگی استان برای دایر شدن آن تشکر شود.


حضرتی: موزه های تاریخی به جذب گردشگر کمک می کند
جواد حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در مراسم افتتاح این موزه به خبرنگار مهر گفت: این کار فرهنگی یک کار مشارکتی است که همه بخش های آن توسط مجموعه داران و علاقمندان به فرهنگ عاشورا شکل گرفته است.

وی افزود: در این مجموعه زیبا انواع علم های قلم کاری شده، وسایل عزاداری، سرویس های پذیرایی از عزاداران در تکایا و مساجد، ابزار آلات موسیقایی، اشیا و البسه مربوط به تعزیه، زره، کلاه خود، نیزه، پیکره و صورتک ها، کتب و دست نوشته های تعزیه خوانی، در تالارهای خانه امینی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.


حضرتی یادآورشد: همچنین نوحه های بازمانده از تعزیه خوانهای قدیمی، عکس های عزاداری ها و سوگواری ها، تعزیه خوانها، مداحان و شاعران عاشورایی، آداب عزاداری ها و سوگواری رزمندگان در محرم در تالارهای این بنای تاریخی به سبک زیبایی به نمایش درآمده است.

وی بیان کرد: در این موزه معرفی میراث ناملموس فرهنگی که در فهرست آثار ملی ثبت شده نیز عرضه شده است و تلاش می کنیم بتدریج بخش های دیگری نیز به موزه اضافه شده و غنای آن کامل شود.


حضرتی گفت: اگر بخواهیم گردشگران بیشتری به استان سفر کرده و زمان بیشتری در این شهر توقف کرده و حتی اقامت کنند باید جاذبه های خوبی را ایجاد کنیم که این موزه می تواند توقف گردشگر را در مرکز استان محقق کند. موزه عاشورائیان به صورت دائمی در محل خانه تاریخی حسینیه امینی ها واقع در خیابان مولوی قزوین برای بازدید عموم دایر است.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما