عباس نظری، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به اینکه یک هزار و۹۰۰هیئت مذهبی در استان قزوین ساماندهی شده است، اظهار کرد: این هیئتها دارای کد و مجوز فعالیتهای مذهبی و دینی در این استان هستند که میتوانند در مساجد و حسینیهها فعالیتهای خود را انجام دهند.
نظری با اشاره به اینکه اوج فعالیت هیئتهای مذهبی و دینی در ماه محرم به مناسبت شهادت امام حسین (ع)، یارانشان و مصیبتهای ایشان در واقعه کربلا است، بیان کرد: سخنرانی روحانیون مبلغ، مداحی، مرثیهسرایی، زنجیرزنی و سینهزنی از جمله مهمترین فعالیتهای هیئات مذهبی در این ماه است.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه ما هرچه داریم از ماه محرم و صفر است، عنوان کرد: بر این اساس باید مراسم عزاداری امام حسین (ع) هر ساله باشکوهتر برگزار شود و همچنین با توأم کردن این مراسم با معرفت و عقلانیت میتوان از بروز آسیبهای عزاداری دوری کرد.
اشاعه پیوند عاطفی با عاشورا ابتکار امام سجاد (ع) بود
وی با بیان اینکه امام سجاد (ع) در واقعه عاشورا و پیکار حسینیان با یزدیان حضور بسیار موثری داشتند، تاکید کرد: خداوند متعال وجود نازنین امام زینالعابدین(ع) را برای استمرار و ادامه ولایت حفظ کرد.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه استمرار مسئله امامت و ولایت بر دوش امام سجاد (ع) نهاده شده بود، افزود: آن امام همام درطول دوران زندگانی پر خیر و برکت خویش اجازه ندادند تا قیام و نهضت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خاموش شده و به پایان مسیر برسد.
نظری گفت: امام سجاد(ع) در سفر اسارت گونه خویش که ابتدا از کربلا به کوفه و از کوفه به مقصد شام و پس از ایامی از آن دیار به مقصد مدینه انجام شد از کوچکترین فرصتی برای احیای نهضت امام حسین (ع) و همچنین برای بقای فرهنگ سرخ عاشورا استفاده میکرد.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به اینکه در تاریخ پنج نفر به "بکائیون" یا کسانی که زیاد اشک جاری کرده معروف شدهاند، بیان کرد: وجود نازنین امام زینالعابدین(ع) یکی از همین عصارههای ارزشمند خلقت است که بنابر ذکر تاریخ شیعه و علمای اسلامی بیشتر از ۳۰ تا ۳۵ سال در سوگ غم بزرگ عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یاران بزرگوار و اقوام خویش گریسته و نوحهخوانی کرده است.
وی با تشریح روشها و معیارهایی که امام زینالعابدین(ع) برای تبیین و تفسیر قیام عاشورا، اهداف و فلسفه آن استفاده میکرد، عنوان کرد: گریه و مویه زیاد از روشهای برجسته امام سجاد (ع) در عرصه عاطفی بود که این روش گریه و نوحهخوانی حاوی پیامهای بسیار مهمی بود که امروز قلم و بیان از ذکر فضائل آن عاجز و ناتوان است.
نظری با اشاره به هنگامی که از امام سجاد (ع) پیرامون گریه و مویه سئوال میکردند حضرت گریه بر شهیدان کربلا را یک فضیلت کرده و میفرمودند، اظهار کرد: حضرت یعقوب(ع) در برابر دوری فرزند خویش تا اندازهای گریه کردند تا اینکه بینایی خویش را از دست دادند حال اینکه در کربلا ۱۸ تن از نزدیکان و بهترین کسان من به فیض شهادت نائل آمده که غم آن جانسوزتر از هر غم دیگری امروز بر دل من مانده و گریه بر مصائب این واقعه سبب نزدیکی به خداوند متعال میشود.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین ادامه داد: ترغیب و تحریک مسلمانان و شیعیان به گریه و نوحه از راههای دیگر آن حضرت برای تدوام سیره عاشورایی و فریاد در برابر ستمگران و ظالمان بود که موجب میشد این گریه و مویهها نسل به نسل به دیگر شیعیان انتقال یافته و موجب شد تا فرهنگ عاشورایی تداوم یابد.
وی گفت: وجود نازنین امام زینالعابدین (ع) با یادآوری حادثه عاشورا در هر مناسبت و مجلسی سبب میشد که این غم و سوگ همیشه در بین قلوب مسلمانان و بهویژه قشر شیعه استمرار یافته و سبب ایجاد طوفانی علیه متجاوزان و ستمگران زمان شود.
وی با بیان اینکه حضرت امام زینالعابدین (ع) در برابر کوچکترین حرکتی مانند ذبح حیوانات نیز اشک ریخته و میگریستند، افزود: نکته مهم برای درسگیری از فرهنگ اهل بیت(ع) این است که امام سجاد (ع) توصیه فراوانی به خواندن زیارت امام حسین (ع) میکردند که البته دیگر ائمه اطهار(ع) نیز این چنین توصیهای را به پیروان عصر خویش کرده و آنان را به زیارت جدشان سفارش مینمودند.
این مسئول در خاتمه توضیح داد: ایجاد ارتباط روحی ومعنوی بین زائران با قبر مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران آن حضرت بود که با این حرکت هوشمندانه امام، زائران بیشتر تحریک شده، مظلومیت و جگرسوزی واقعه کربلا برای مردم بیشتر بیان و تفسیر میشد.