جستجو برای مفاهیم عاشورایی به چه محتوایی منتج میشود؟
ایکنا , 13 آبان 1394 ساعت 9:44
مدیر فناوری اطلاعات معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالیتهایمان باید آنقدر قوی باشد تا زمانی که فردی مطلب عاشورایی را جستجو میکند با محتوایی روبرو شود که این محتوا درست و منبعی موثق باشد.
سیدامین میرشفیعی، مدیر فناوری اطلاعات معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به سازوکارهای نادرست برای ترویج نهضت عاشورایی در فضای مجازی اظهار کرد: زمانی که در فضای مجازی موضوعاتی همچون امامحسین(ع) و محرم را جستجو میکنیم متأسفانه نتایج جستجوها خوب نیست و شاهد نتایج فعالیتهای عناصر ضد دین هستیم که با ثبت واژههای نامناسب به تحریف نهضت حسینی میپردازند. عناضر ضددینی قوی وارد میدان شدهاند وی ادامه داد: عناصر ضد دین با به کارگیری متخصصان فناوری با قوت وارد میدان شدهاند و ما نتوانستیم از این ظرفیت برای ترویج فرهنگ دینی استفاده کنیم و در نهایت با ضعف در فعالیتها روبرو هستیم. این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: باید کسانی که متدین هستند وارد میدان شوند و در زمینه فرهنگسازی عاشورا و محرم در فضای مجازی قدم بردارند. آنها نقطه ضعف را درست تشخیص دادهاند و با برجسته کردن برخی از فعالیتها محتوایی در اختیار کاربران شیعه میگذارند که تحریف در آن به بهترین حالت صورت گرفته است. وی بیان کرد: دشمنان مطالب ضددینی را انقدر با آب و تاب و با ترفندهای فناوری منتشر میکنند که کاربران بسیاری را به خود جذب کردهاند درحالی که ما از این فناوری اطلاعات بیبهرههستیم و نمیتوانیم کارشاخصی را به نتیجه برسیم. میرشفیعی اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی یکی از نهادهایی است که میتواند نقش بزرگی در فرهنگسازی نهضت حسینی در فضای مجازی داشته باشد. این نهاد میتواند با کمک کارشناسان آی تی و متعهد به ترویج فرهنگ عاشورایی بپردازد. با سلاح عناصر ضددین وارد میدان شویم وی یادآور شد: در موتورهای جستجوگر، مقالات اینترنتی، وبلاگها و سایتهای اینترنتی میتوانیم محتوای بسیاری را تولید کردهایم تا این خلأ را پوشش دهیم. ما با همین ابزار و سلاح عناصر ضد دین میتوانیم به جنگشان برویم و این رفتار ناجوانمردانهشان را خنثی کنیم. مدیر فناوری اطلاعات معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حرکت های خودجوش نیاز به رهبر دارد یعنی کسی که در علوم دینی و علوم آی تی متخصص باشد و بتوانند در این عرصه گام بردارند. وی بیان کرد: حوزههای علمیه میتوانند در کنار آموزش مباحث مختلف دینی و قرآنی، آموزشهای فنی و تخصصی آی تی را داشته باشند. چه اشکالی دارد که ما یک طلبه و یا روحانی مهندس داشته باشیم. میرشفیعی اظهار کرد: افرادی که به صورت خودجوش و با هدف خیر این کار را انجام میدهند ممکن است نتیجه فعالیتهایشان به دلیل ناآگاهی از موضوعی، اطلاعات نادرست را منتشر کنند و در نهایت همین اطلاعات منبعی برای جستجوی کاربران باشد. اگر منابع درستی در اختیار افراد بگذاریم این امر سبب میشود که تبلیغات دینیمان در مسیری قرار می گیرد که این افراد را هدایت کند. وی بیان کرد: مساجد بهترین پایگاههایی هستند که میتوانند مانع از تحریف مطالب در فضای مجازی شوند. متأسفانه هنوز مساجدمان به شبکههای مجازی وصل نیستند درحالی که مساجد میتوانند به شبکههای مجازی وصل شوند و از این طریق بتوانند به اطلاعرسانی و آموزش بپردازند. وی به ارزیابی فضای مجازی در تبلیغ دین پرداخت و گفت: وضعیت تبلیغ دین در فضای مجازی اسفناک است و شاهد ایرادهای بسیاری هستیم. ما هنوز نتوانستهایم فضای مناسبی را برای ترویج دین، مذهب و آرمانهایمان فراهم کنیم. متأسفانه همکاری میان دستگاهها را شاهد نیستیم و گاها در زمینه تبلیغات دینی، فعالیتهایمان آنقدر نامناسب است که حتی از عناصر ضددینی پررنگ تر عمل میکنیم! مدیر فناوری اطلاعات معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فعالیتهایمان باید آنقدر قوی باشد تا زمانی که فردی مطلب عاشورایی را جستجو میکند با محتوایی روبرو شود که این محتوا درست و منبعی موثق باشد. وی بیان کرد: نرمافزارهای مذهبی یکی از قالبهایی است که میتوانیم بر آن سرمایهگذاری کنیم و با نشر و توزیع آن همه این خلأها را پر کنیم که البته همه این موارد نیازمند حمایت دستگاههای ذیربط است.
کد مطلب: 27900
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/27900/جستجو-مفاهیم-عاشورایی-محتوایی-منتج-می-شود