پناهیان عنوان کرد:
ادبیات نوحهها در اربعین باید مقتدرانه و حماسی باشد
ایکنا , 20 آبان 1394 ساعت 13:45
حجتالاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه باید با سفر اربعین به عنوان یک وظیفه و تکلیف برخورد کنیم، گفت: ادبیات نوحهها و روضهها در اربعین باید تغییر و روضههای مقتدرانه قرائت و گفته شود که غربت به پایان رسیده است.
حجتالاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه و واعظ کشورمان امروز سهشنبه 19 آبان ماه در جمع خادمان و فعالان فرهنگی حماسه اربعین حسینی که در همایش مردمی آیهالایمان گرد هم جمع شده بودند، به بیان مهمترین آداب زیارت اربعین و جایگاه این زیارت به عنوان یک وظیفه دینی و نه صرف زیارت دلی پرداخت و گفت: تجمع با عظمت اربعین ایجاد شده است و جز دست الهی عامل دیگری در شکلگیری این عظمت نقش ندارد. اینکه دلهای مردم متوجه زیارت اربعین شده کار هیچ نهاد فرهنگی نیست وی ادامه داد: حتی علمای نجف هم مطرح میکردند که کار خاصی برای تشویق مردم در حوزهها صورت نگرفته است و در ایران نیز اینکه دلهای مردم متوجه پیادهروی اربعین شده، کار هیچ نهاد فرهنگی نبوده است. حجتالاسلام پناهیان با اشاره بر اینکه هر کس میخواهد کار فرهنگی انجام دهد اول باید ببیند مؤثرترین عامل چه چیز و چه کسی است، گفت: مؤثرترین عامل در پاکسازی دلها اباعبدالله است. سفر اربعین وظیفه است/ هر فقیر سالی یک بار و هر ثروتمند سالی حداقل دوبار باید به زیارت امام حسین(ع) برود وی تصریح کرد: باید با سفر اربعین به عنوان یک وظیفه برخورد کنیم. وظیفه ما رفتن است و این وظیفه باید در دلها جاری و در انگیزهها جا پیدا کند. متأسفانه برخی میگویند که سفر اربعین را باید با دل رفت یعنی اگر حال و هوای سفر داشتی برو، اما ما چنین روایتی نداریم بلکه هر فقیر سالی یک بار و هر ثروتمندی سال حداقل دوبار باید به زیارت امام حسین(ع) برود و غیبت از این زیارت نباید بیش از سه سال به طول بینجامد. این واعظ کشورمان ادامه داد: در خصوص سفر حج فقط یکبار سفر حج کفایت میکند، زیارت امام حسین(ع) از سفر عمره شرافت بیشتری دارد و حتی در مقایسه با حج هم بر اساس روایتهای متعدد ثواب آن بیشتر ذکر شده است. این زیارت با اشتیاق شروع شده و با احساس تکلیف باید ادامه پیدا کند وی با تأکید بر اینکه باید نسبت به زیارت اربعین احساس تکلیف کنیم، گفت: این زیارت با اشتیاق شروع شده و با احساس تکلیف باید ادامه پیدا کند. حجتالاسلام پناهیان دو مسئله را عامل اهمیت و احساس تکلیف و وظیفه برای شرکت در پیادهروی اربعین دانست و گفت: دلیل اول روایت امام حسن عسکری (ع) که اربعین را موعدی برای مومنان در ایام غیبت عنوان فرمودهاند و آیتاللهالعظمی بهجت نیز شرحی بر این حدیث مطرح و انجام آن را جزو برپایی شعائر الهی دانستهاند. وی ادامه داد: حتی اگر حدیث امام حسین عسکری (ع) هم نبود، دلیل دیگر احساس وظیفه برای حضور در پیادهروی اربعین تجمع مومنان است. وقتی مومنان برای امر مهمی تجمع میکنند ما هم باید با حضورمان چنین امر مهمی را تقویت کنیم. اربعین جواب تشیع به داعش است حجتالاسلام پناهاین خواستار مطرح کردن شرکت در مراسم اربعین به عنوان یک وظیفه در شعارها، نوحهها، کلیپها، تبلیغات و ... شد و گفت: دشمنان اسلام جمعیتی فرامرزی ایجاد کرده و با کشتارهای برنامهریزی شده و نشان دادن این کشتارها به همه جهان تصویری زشت از اسلام به نمایش گذاشتهاند، ما چگونه میتوانیم پاسخ این جنایات را به جهانیان بدهیم؟ ما جوابی جز اربعین نداریم. وی ادامه داد: ما در اربعین به جهانیان نشان میدهیم که چگونه میلیونها انسان با مهربانی و محبت در کنار هم حضور پیدا میکنند نه برای کشتن بلکه برای پاسداشت کسی که مظلومانه به شهادت رسید. این استاد اخلاق کشورمان افزود: وقتی ما میتوانیم با حضور در مراسم اربعین به صلح جهانی، ظهور منجی و تحقق وعده الهی کمک کنیم چرا چنین نکنیم؟ عقل به ما حکم میکند که در چنین مراسمی شرکت کنیم. آداب زیارت اربعین / زیاد صلوات بفرستید وی در ادامه به بیان آداب زیارت امام حسین(ع) بر اساس روایتی از امام صادق(ع) پرداخت و عنوان کرد: در این روایت فردی از امام صادق(ع) سؤال میکند آیا در زیارت جد شما (امام حسین(ع)) نیز در حالت حج هستیم و باید اموری که بر یک حاجی لازم است را انجام دهیم، امام صادق(ع) میفرمایند: بله. لازم است در این سفر مهربانی کردن با همراهان، کوتاهکردن کلام مگر گفتن حرفهای خوب و لازم، خدا را زیاد ذکر کردن، تمیز بودن لباس، غسل کردن قبل از وارد شدن به صحن امام حسین(ع)، زیاد نماز خواندن، برآورده کردن حاجات اطرافیان، صلوات فرستادن و تقیه کردن. زائران اربعین تقیه کنند حجتالاسلام پناهیان در این بخش از سخنان خود به مسئله تقیه کردن تأکید کرد و گفت: در مسیر کربلا نباید با کسی درگیر شد. باید به تقیه به ویژه در اربعین سال جاری توجه شود. سه روز قبل از آغاز سفر را روزه بگیرید سپس وی ادامه داد: در مسیر اربعین باید خشوع، تواضع و کرامت نفس داشت و به همسفران فقیر کمک کرد. همچنین توصیه شده است که سه روز قبل از عازم شدن به زیارت روزه گرفته شود. محتوای مداحیها و روزهها را باید تغییر دهیم / باید ادبیات اقتدار و حماسه در زیارتهای ما جاری باشد وی به مردم توصیه کرد سنتهایی مانند جمعشدن و بدرقه افرادی که به زیارت امام حسین(ع) میروند را دوباره احیا کنند و افزود: نوحهها، روضهها و محتواهای فرهنگی اربعین سال جاری باید با سالهایی که ما نمیتوانستیم به زیارت عتبات عالیات برویم فرق کند ، مداحیهای اکنون که در اوج عزت به زیارت امام حسین(ع) میرویم با مداحیهایی زمانی که در اوج غربت و مظلومیت به زیارت میرفتیم باید فرق کند. باید ادبیات اقتدار و حماسه در زیارتهای ما جاری باشد. باید بگوییم غربت به پایان رسیده است حجتالاسلام پناهیان به نحوه اجازه گرفتن متفاوت حضرت عباس(ع) در روز عاشورا که بسیار مقتدرانه اجازه گرفته و عنوان کردند که این منافقان سینه مرا تنگ کردهاند اجازه دهید برای گرفتن انتقام خون شهیدان به جنگ بروم، اشاره کرد و گفت: اقتدار اسلامی در اربعین باید دیده شود و ماجرای کشته شدن مظلومانه حجاج که نمیتوانستند از خود دفاع کنند در اربعین جبران و روضههای مقتدرانه قرائت و گفته شود که غربت به پایان رسیده است. وی مهمترین دریافت مردم عراق از مردم ایران طی اربعین و زیارت امام حسین(ع) را محبت عنوان و پیشنهاد کرد: نوحههایی به زبان عربی درست شود که مردم پس از حضور در موکبهای عراقی و هنگام خداحافظی در مقابل موکب سینه زده و برای میزبانان عراقی خود بخوانند.
کد مطلب: 28037
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28037/ادبیات-نوحه-ها-اربعین-باید-مقتدرانه-حماسی-باشد