اتمام ساخت درب‌های صحن حضرت زهرا(س) در نجف تا 3 ماه آینده

خبرگزاری ايسنا , 24 آبان 1394 ساعت 8:45

دیرعامل شرکت صنایع چوب آستان قدس‌ رضوی گفت: طی بازه زمانی سه ماهه درب‌های صحن حضرت زهرا(س) در حرم حضرت علی(ع) تهیه و جهت نصب بارگیری می‌شود.


به گزارش خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، محمدجواد طبسی در مراسم رونمایی از درب‌های شبستان حضرت فاطمه(س) واقع در حرم حضرت علی(ع) در نجف اشرف‌ که ‌روز ۲۳ آبان‌ماه در شرکت صنایع چوب آستان قدس‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اولین پروژه طرح توسعه حرم مطهر علوی صحن حضرت زهرا(ع) واقع در ضلع غربی حرم و بحر نجف با عرصه ۶ هکتار و ۲۲۰ هزار متر مربع زیر بنا از سال ۹۰، توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات آغاز شده‌ است.

وی ادامه داد: مهمترین صحن از لحاظ موقعیت جغرافیایی، ورودی آن از رواق ابوطالب(ع) واقع در بالای سر حضرت علی(ع) است و با توجه به این که این قسمت موقعیت استراتژیک خاصی دارد، استفاده از کالاهای هنری حائز اهمیت بوده و بنابراین طرح‌ها و سفارشات درب‌ها به شرکت صنایع چوب آستان قدس که دارای متخصصین خبره است، واگذار شد.

رونمایی از درب‌های شبستان حضرت فاطمه(س)

طبسی خاطرنشان کرد: پایه پروژه‌ها براساس طرح‌های قدیمی اطراف مضجع شریف آن حضرت که مربوط به ۳۰۰ سال گذشته است، در نظر گرفته شده است و تعداد درب‌های نفیسی که در مدخل ورودی حضرت زهرا(س) مورد نصب قرار می‌گیرد، ۱۲ دستگاه درب و چارچوب و ۱۰ دستگاه پنجره که در قسمت فوقانی درب‌ها یعنی در ارتفاع ۶ الی ۱۰ متری نصب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب آستان قدس‌رضوی با بیان اینکه یک دستگاه پنجره فولاد در حدفاصل بین درب‌ها یعنی روبه‌روی ضریح مطهر نیز تهیه و در حال ارسال جهت نصب است، اظهار کرد: جنس قسمت‌های فلزی پنجره فولاد از استیل نچسب با خاصیت آهن‌ربایی که در قسمت فوقانی پنجره فولاد به کار رفته و از نوع چنار خراسان است و از ویژگی این نوع چوب مقاومت بالا در برابر تغییر جوی است.

طبسی عنوان کرد: کتیبه چوبی نیز از نوع معرق به کار رفته که در قسمت انتهایی آن به صورت قوس سه قسمتی در نظر گرفته شده است که به صورت مشبک یا اصطلاح چوبی آن آلاچینی خواهد بود، این کتیبه‌های معرق منقوش به آیات قرآنی هستند. در درب‌ها علاوه بر کارهای دستی گره‌چینی و اشکال هندسی دور برجسته، قطعات چوبی که به صورت فاق و زبانه اجرا وجود دارد که به اصطلاح گره چینی اطلاق می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب آستان قدس‌رضوی گفت: علاوه بر قاب‌های گره‌چینی در قسمت‌های دیگر، درب عملیات معرق‌کاری از چوب و در اصطلاح چهار چوبی نیز عملیات معرق‌کاری به کار رفته‌ است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بازسازی عتبات عالیات، هزینه‌های خود را از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌کنند و شرکت در صنایع چوب آستان قدس رضوی نیز با استفاده از نیروهای متخصص و موجود در خدمت‌رسانی به عتبات عالیات کمک‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی گفت: تا آخر هفته جاری سایت «کارگاه» واقع در نجف، تخلیه شده و در همان لحظه عملیات نصب آن که دو هفته طول می‌کشد، انجام می‌گیرد و تا قبل از اربعین‌ به اتمام می‌رسد.
انتهای پیام/


کد مطلب: 28133

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28133/اتمام-ساخت-درب-های-صحن-حضرت-زهرا-س-نجف-3-ماه-آینده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir